کاربرد هوش تجاری برای کسب و کارهای بسیاری، مشهود است. کسب و کارها با استفاده از هوش تجاری می‌توانند تیم‌های متخصصی را تشکیل دهند و داده‌های سازمان خود را تحلیل کنند که این امر در نهایت منجر به تصمیم‌گیری بهتر آن‌ها خواهد شد.

تغییر دنیای دیجیتال به عنوان یک محرک برای اقدامات استراتژیک به شمار می‌رود و ابزارهای هوش تجاری نیز به گونه‌ای تغییر کرده‌اند که بتوانند به شرکت‌ها کمک کنند که به بهینه‌ترین شکل ممکن از داده‌های سازمان خود استفاده کنند.

منظور از تغییر ابزارهای هوش تجاری، ظهور پلتفرم‌های به روز هوش تجاری است که امکاناتی از قبیل دسترسی به داده، تحلیل و مدیریت داده و به اشتراک گذاشتن آن با سایر افراد را فراهم می‌سازد.

در این مقاله قصد داریم کاربرد هوش تجاری را در شرکت‌های بزرگ و نامدار بررسی کنیم.

۱-شرکت HelloFresh که در حوزه‌ی تامین و ارسال مواد غذایی تازه و سالم فعالیت دارد، برای افزایش نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل، سیستم گزارش‌گیری بخش بازاریابی دیجیتال خود را تجمیع و یکپارچه کرد.

نام شرکت: HelloFresh

چالش: گزارش‌گیری به صورت دستی (غیر خودکار) مربوط به بازاریابی دیجیتال، زمانبر و بی‌بازده بود.

راه حل: استفاده از یک سیستم یکپارچه‌ی هوش تجاری که منجر به تجمیع گزارشات بازاریابی دیجیتال می‌شد، باعث شد حدود ۱۰ الی ۲۰ ساعت کاری در روز در زمان تیم تحلیل بازاریابی صرفه‌جویی شود که دلیل این اتفاق نیز خودکار شدن فرآیند گزارش‌گیری با استفاده از هوش تجاری بود. به علاوه، هوش تجاری این امکان را به تیم‌های بزرگتر بازاریابی داد که بتوانند برای نواحی مختلف، کمپین‌های بازاریابی با قابلیت شخصی‌سازی راه‌اندازی کنند.

بر اساس رفتار خرید مشتریان، شرکت HelloFresh، سه گروه رفتاری برای خریداران تعریف نمود تا به آن‌ها برای فروش به مشتریان در آینده کمک کند. امکان رصد کردن داده‌ها به صورت آنی بدین معنی است که تیم مربوطه می‌تواند به موقع و به گونه‌ای مناسب نسبت به رفتار خرید مشتریان واکنش داشته باشد که نتیجه‌ی آن بهبود کمپین‌های بازاریابی خواهد بود. در نتیجه‌ی موارد مذکور که نتیجه کاربرد هوش تجاری در سازمان می باشند، نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل و رضایت و نگهداری مشتریان فعلی افزایش یافت.

۲- شرکت REI، ارائه کننده‌ی وسایل تفریحی، تعداد عضویت در سایت خود را افزایش داد.

نام شرکت: REI

چالش: مشکل در رصد کردن شاخص‌های مربوط به عضویت افراد و سازمان‌ها به دلیل زیاد بودن حجم داده‌ها (حجمی حدود ۹۰ ترابایت)

راه حل: شرکت REI، از یک پلتفرم هوش تجاری برای تحلیل اعضایی که با آن‌ها مشارکت دارند، استفاده می‌کند. اعضای REI، بیش از ۹۰ درصد از خریدها از این شرکت را تشکیل می‌دهند. در نتیجه، رصد شاخص‌های مربوط به جذب مشتری، نگهداری مشتری و بازگرداندن مشتریان سابق، از اهمیت بالایی برخوردار است.

همه‌ی این اطلاعات حجمی معادل ۹۰ ترابایت دارد. یک کاربرد هوش تجاری، تجمیع و یکپارچه سازی داده ها با حجم بالاست. استفاده‌ی درست از همه‌ی این داده‌ها بدین معنی است که تیم عملیاتی می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا بهتر است برای خرده‌فروشی بر روی روش سنتی و حضوری تمرکز کنند یا از طریق فضای دیجیتال به اعضای خود خدمات ارائه کنند.

این امر باعث رضایت بیشتر مشتریان و برقراری ارتباطی مثبت‌تر با برند خواهد شد. شرکت REI با استفاده از این کاربرد هوش تجاری، در سال ۲۰۱۷ از طریق جذب مشتریان جدید، از وضعیتی نامناسب به وضعیت ایده‌آل تغییر پیدا کرد.

۳-شرکت بسته‌بندی کوکا کولا که بزرگترین شرکت مستقل کوکا کولا برای بسته‌بندی است، بازدهی امور عملیاتی خود را بیشینه کرد.

نام شرکت: شرکت بسته‌بندی کوکا کولا – بزرگترین شرکت مستقل کوکا کولا برای بسته‌بندی

چالش: فرآیندهای مربوط به گزارش‌گیری دستی و غیر خودکار، باعث عدم دسترسی به داده‌های فروش و عملیاتی به صورت آنی می‌شد.

راه حل: تیم هوش تجاری کوکا کولا، گزارش‌گیری برای فروش و تحویل مرسوله‌ها در شرکت را انجام می‌دهد. با استفاده از پلتفرم هوش تجاری، تیم آن‌ها فرآیندهای گزارش‌گیری به صورت دستی را خودکار کرده است و با این کار بیش از ۲۶۰ ساعت در سال در زمان خود صرفه‌جویی می‌‌کند.

خودکار شدن فرآیند گزارش‌گیری و سایر سیستم‌ها، دیگر کاربرد هوش تجاری است ک باعث می‌شود تیم فروش از طریق داشبوردها به داده‌های CRM دسترسی داشته باشند. این امر باعث دسترسی به اطلاعات در مدت زمانی بهینه می‌شود که بر اساس آن‌ها میتوان اقدامات مفیدی را انجام داد که این خود یک مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا تلقی می‌گردد.

۴-رستوران زنجیره‌ای Chipotle سیستمی برای مدیریت و داشتن چشم‌اندازی یکپارچه برای زیرنظر داشتن فعالیت رستوران‌های خود ایجاد کرد.

نام شرکت: رستوران زنجیره‌ای Chipotle

چالش: منابع داده‌ی پراکنده و فراوان، تیم‌های مختلف را از داشتن چشم‌اندازی کلی نسبت به فعالیت رستوران‌ها باز می‌داشت.

راه حل: Chipotle یک رستوران زنجیره‌ای آمریکایی است که در سراسر دنیا بیش از ۲۴۰۰ شعبه دارد. Chipotle تصمیم به جایگزینی سیستم هوش تجاری قدیمی خود با سیستم هوش تجاری مدرن و جدید گرفت. نتیجه‌ای که این تصمیم برای آن‌ها در برداشت این بود که آن‌ها توانستند به چشم‌اندازی یکپارچه و متمرکز از کلیه‌ی فرآیندها و عملیات‌ها دست پیدا کنند؛ بنابراین امکان رصد و زیر نظر گرفتن بازدهی فعالیت‌های رستوران‌ها در بعد ملی برای آن‌ها فراهم شد.

حال کارکنان به داده‌ها دسترسی بیشتری دارند و با کاربرد هوش تجاری مدرن، ساخت گزارشات برای پروژه‌های استراتژیک از هر ۴ ماه یکبار به ماهی یک بار افزایش یافته است که باعث صرفه‌جویی هزاران ساعت نیز می‌گردد.

۵- مدارس دولتی Des Moines  دانش‌آموزان در خطر ترک تحصیل را شناسایی و به آن‌ها کمک می‌کند.

نام سازمان: مدارس دولتی Des Moines

چالش: گزارش‌گیری دستی با Excel باعث می‌شد که مقامات مدیریتی نتوانند داده‌های به روز مربوط به رفت و آمد دانش‌آموزان را رصد کنند و متناسب با آن، اقدامات لازم و به موقع را انجام دهند.

راه حل: مدارس دولتی Des Moines از تحلیل‌های پیشرفته جهت کاهش تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده بهره بردند. همچنین، استفاده از این تحلیل‌ها، به آن‌ها کمک کرد که به تاثیر روش‌های مختلف تدریس  بر روی دانش‌آموزان مختلف و رفتار آن‌ها پس از تحصیل پی ببرند.

تیم تحقیقات و مدیریت داده‌ی مدارس دولتی Des Moines از یک مدل  رگرسیون خطی چندگانه با نام اختصاصی “Dropout Coefficient” استفاده کردند تا با استفاده از آن پیشبینی کنند که  کدام دانش‌آموزان ممکن است در خطر ترک تحصیل از مدرسه باشند. برای به کارگیری مدل نیز، از یک پلتفرم هوش تجاری استفاده نمودند. در نتیجه با استفاده از مصورسازی داده‌ها، تشخیص این که کدام اشخاص در خطر ترک تحصیل هستند آسان می‌شد که می‌توانستند اقدامات پیشگیرانه‌ی لازم برای آن دانش‌آموزان را انجام دهند.

داشبوردهایی که توسط تیم تحقیقات و مدیریت داده ساخته شده بود، داده‌ها و تحلیل‌های آنی را در اختیار بیش از ۷۰۰۰ معلم و پرسنل مدارس دولتی Des Moines قرار می‌داد؛ در نتیجه ساخت داشبوردهای مدیریتی که حاصل کاربرد هوش تجاری است، می‌توانستند زودتر برای رفع مشکلات احتمالی اقدام کنند که به همین خاطر نرخ موفقیت اقدامات پیشگیرانه‌ی آن‌ها افزایش می‌یافت.

 

منبع: https://www.tableau.com