اگر قصد دارید از هوش تجاری برای سازمان خود استفاده کنید، با ابزارها یا نرم افزارهای هوش تجاری مختلفی روبه رو خواهید شد. هدف همه‌ ی ابزارهای هوش تجاری، کمک به شما برای یافتن روندها و دستیابی به دیدی عمیق نسبت به داده‌های سازمانتان است تا بتوانید تصمیمات مناسب و درستی را اتخاذ کنید.
در این مقاله ۱۰ مورد از ابزارهای هوش تجاری مهم که از لحاظ کاربری، قابلیت اتصال به سایر نرم‌افزارها و منابع و سهولت استفاده با یکدیگر متفاوت هستند را به شما معرفی می‌ کنیم تا شما بتوانید بر اساس نیازهای خود بهترین ابزارهای هوش تجاری را برای سازمانتان انتخاب نمایید:

microsoft power bi

محصول Power BI از شرکت مایکروسافت ابزار تحلیل کسب و کار بر بستر وب است که در بعد مصورسازی داده‌ها بسیار کارآمد است. این ابزار این امکان را به شما می‌ دهد که به صورت آنی به روندهای موجود در داده‌ها پی ببرید و در مقایسه با سایر ابزارهای موجود، به صورت بهینه از داده‌ ها و روندهای موجود در آن‌ ها استفاده کنید.
از آن جایی که Power BI در بستر وب است، در هر مکان و زمانی امکان اتصال به آن وجود دارد. همچنین این ابزار این امکان را به شما می ‌دهد که سیستم‌ها و نرم‌افزارهای مختلف را با یکدیگر ترکیب و یکپارچه کنید و بر اساس مدل نهایی، نسبت به ساخت گزارشات و داشبوردهای مورد نیاز خود اقدام نمایید.

۲-SAP Business Intelligence

انواع ابزارهای هوش تجاری

SAP Business Intelligence راهکارهای تحلیلی پیشرفته‌ ی مختلفی از قبیل هوش تجاری به صورت آنی، پیش بینی روند در آینده، یادگیری ماشین و برنامه‌ریزی را در اختیار شما قرار می ‌دهد.

این پلتفرم امکان گزارش‌گیری تحلیل داده و مصورسازی داده را فراهم می ‌سازد و برای اهداف IT، کاربری ساده و امور مدیریتی قابل استفاده است.

۳-MicroStrategy

انواع ابزارهای هوش تجاری

MicroStrategy ابزار هوش تجاری سریع و پر قدرتی است که امکان ساخت داشبورد و تحلیل داده را میسر می ‌سازد که با استفاده از آن می توانید روندها را شناسایی کنید، فرصت ‌های جدید را در کسب و کار خود بشناسید و بهره ‌وری سازمان خود را افزایش دهید.
با استفاده از این ابزار می‌توانید به منبع داده ‌های مختلفی متصل شوید؛ منبع داده‌ ی شما ممکن یک spreadsheet، فضای ابری و یا یک نرم ‌افزار سازمانی باشد.

۴-Datapine

انواع ابزارهای هوش تجاری

Datapine دارای قابلیت‌های فراوانی در زمینه‌ی هوش تجاری است که فرآیند تحلیل داده را حتی برای کاربران غیرمتخصص نیز آسان می‌کند.
با این ابزار، تحلیلگران کسب و کار و داده می‌توانند با یکپارچه ‌سازی داده‌ های منابع مختلف، به صورت پیشرفته داده‌ ها را تحلیل کنند و داشبوردهای مورد نیاز خود را بسازند.

۵-SAS Business Intelligence

انواع ابزارهای هوش تجاری

با این که اهمیت و شهرت SAS به دلیل قابلیت آن در تحلیل‌ های پیش بینی کننده (Predictive Analytics) است، در زمینه‌ی هوش تجاری نیز بسیار کارآمد ظاهر شده است.
شما با استفاده از داده ها و شاخص‌ها می توانید برای سازمانتان درست تصمیم بگیرید. همچنین بر اساس فضای کاربری آن، گزینه ‌های مختلفی برای مصورسازی داده خواهید داشت و SAS ترکیب داده‌ های منابع مختلف، ساخت گزارش و تحلیل داده بر آن اساس را تضمین می‌کند.

۶-Yellowfin BI

انواع ابزارهای هوش تجاری

Yellowfin BI ابزار هوش تجاری دیگری است که مصورسازی داده و یادگیری ماشین را با هم ترکیب کرده است.
همچنین با استفاده از این ابزار می‌ توانید داده ‌های خود را فیلتر کنید و امکان دسترسی به داشبوردهای ساخته شده از راه‌ های مختلف از قبیل موبایل، صفحات وب و … را خواهید داشت.

۷-QlikSense

انواع ابزارهای هوش تجاری

QlikSense محصول شرکت Qlik است؛ شرکتی که دارای ابزار هوش تجاری دیگری به نام QlikView نیز است.
شما می‌توانید در هر زمان و مکانی به QlikSense دسترسی داشته باشید. محیط کاربری QlikSense برای صفحات لمسی بهینه شده است که آن را به ابزار هوش تجاری محبوبی تبدیل کرده است.
تفاوت اصلی QlikSense با QlikView در قابلیت داستان‌گویی آن است. شما می‌توانید برای به اشتراک گذاشتن آن چه از داده‌ها متوجه شده‌اید، با قابلیت Snapshot از ویژوال‌های مختلف خود عکس بگیرید و یادداشتی مرتبط را به عنوان annotation در آن بنویسید. در نهایت قادر خواهید بود موارد مختلفی را که عکس گرفته‌اید و توضیحاتی را که درباره هر یک نوشته‌اید به تفکیک تاریخ در کنار هم ببینید که برای داستان‌گویی با داده‌ها بسیار موثر خواهد بود.

۸-Sisense

انواع ابزارهای هوش تجاری

اگر خیلی با تکنولوژی آشنایی ندارید، ابزار هوش تجاری به اسم Sisense مناسب شماست. کار کردن با این ابزار بسیار ساده بوده و به همه‌ی اشخاص سازمان شما این امکان را می‌دهد که با داده‌های حجیم و پیچیده سازمان کار کنند و بدون نیاز به کمک بخش IT نسبت به مصورسازی و تحلیل داده‌ ها اقدام کنند.
با این ابزار نیز می‌توانید به داده‌های منابع مختلف خود دسترسی پیدا کنید. همچنین پردازش داده‌ها در این ابزار نیز نسبتا سریع است.

۹-Tableau

Tableau ابزار هوش تجاری برای تحلیل و مصورسازی داده است. با این ابزار، می‌توانید به آسانی به تحلیل، مصورسازی داده و به اشتراک ‌گذاری آن بدون نیاز به واحد IT اقدام کنید.
Tableau منابع داده‌های مختلفی از قبیل Excel، Oracle، SQL و … را پشتیبانی می‌کند.
Tableau برای استفاده‌ ی شخصی رایگان است. اما اگر بخواهید از قابلیت‌های مهم آن بهره‌مند شوید هزینه ‌ی آن به تناسب قابلیت‌ های مد نظر شما افزایش می‌یابد. اما در نهایت، داشبوردی با طراحی مناسب خواهید داشت که استفاده از آن آسان است.

۱۰-IBM Cognos Analytics

انواع ابزارهای هوش تجاری

Cognos Analytics ابزار هوش تجاری است که در آن از هوش مصنوعی نیز استفاده شده است. با این ابزار می‌توانید داده‌های خود را مصور کرده و آن ‌ها را تحلیل کنید و نتایج حاصل از تحلیل خود را با همکارانتان به اشتراک بگذارید.
یکی از مزایای مهم هوش مصنوعی این است که با استفاده از آن می‌توانید الگوهای پنهان در داده‌های خود را پیدا کنید؛ چرا که داده‌ها به صورت مصور در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مرجع