در این مقاله میخواهیم در رابطه با فارسی سازی پاور بی آی صحبت کنیم. اینکه چطور می شود پاور بی ای را تا حدی فارسی کرد و چه گزینه هایی برای پاور بی ای فارسی وجود دارد و تجربه کاربری مطلوب تر برای کاربران فارسی زبان ایجاد کرد.
همانطور که می دانید مایکروسافت دو رویکرد برای پیاده سازی Power BI ارایه می کند یک رویکرد ابری (مبتنی بر Power BI Service) و یک رویکرد لوکال محلی یا On-premises (مبتنی بر Power BI report Server ). طبعا در ایران برای سازمان ها استفاده از نسخه ابری به دلایل مختلف از جمله اینترنت و تحریم و هزینه های دلاری … گزینه منطقی نیست و تقریبا تمام سازمان ها در ایران از ابزار Power BI Report Server استفاده می کنند چرا که Power BI Report Server اکثر امکانات کلیدی پلتفرم را ارایه می کند و همچنین می توان با استفاده از آن داشبوردها را به صورت کاملا محلی در سازمان پیاده سازی کرد. امکاناتی نیز در Power BI ابری وجود دارد که در نسخه ریپورت سرور میسر نیست مثل آلرت و Power App، امبد داشبورد ها و …. اگر چه این امکانات برای پیاده سازی داشبوردهای مدیریتی هوش تجاری الزامی نیست اما در تجربه کاربری بسیار تاثیر گذار است.
چالش کاربران ایرانی در استفاده از پاور بی آی:
امروز Power BI ابزار پیشرو در حوزه هوش تجاری در دنیا می باشد چرا که به نسبت رقبای بازار امکانات و چشم انداز بهتری در محصول ارایه شده است. برای کاربران ایرانی نیز این امکانات قابل استفاده هستند و در پاور بی ای امکان نمایش عناوین فارسی مانند نام کالا و نام ماه و … وجود دارد اما وقتی دقیق تر به این مسئله نگاه می کنیم چالش های در پیاده سازی داشبوردهای فارسی پاور بی ای وجود دارد، هرچند که این چالش ها جدی نیستند، اما به هرحال جلب نظر مدیران سازمان که مخاطبان اصلی سازمان هست اولیوتی هست که نمی توان به سادگی از آن چشم پوشی کرد ( 😉 )
بدیهی است به دلایل سیاسی و اقتصادی، شرکت مایکروسافت اقدام مؤثری برای رفع مشکلات کاربران ایرانی انجام نمی‌دهد و یا تمایلی به انجام آن ندارد؛ زیرا بازار ایران به دلیل موانع سیاسی و تحریم‌ها، جذابیت زیادی برای مایکروسفات ندارد (حداقل امروز). موارد و چالش هایی که ما درباره آن صحبت می کنیم در رابطه با رابط کاربری پاور بی ای برای مصرف کننده نهایی هست نه طراحی داشبورد.
استفاده از فیلتر تقویم شمسی:
قاعدتاً امکان فیلترکردن تقویم شمسی در داشبوردهای پاور بی آی وجود دارد که معمولاً به‌صورت یک اسلایسر عددی و یا لیست انتخابی است است. بعلاوه، اگر یک جدول بعد زمان را در پاور بی آی اضافه کنید می‌توانید فیلتر سال و ماه و هفته را نیز اعمال کنید؛ اما مسئله اینجاست تجربه کاربری، مشابه فیلتر تقویم میلادی نخواهد بود؛ برای مثال، مانند تقویم میلادی، شاهد یک پنجره پاپ‌آپ (Por Up) که به‌وسیله آن بتوانید یک تاریخ یا بازه مشخص را انتخاب کنید نخواهید بود. تجربه کاربری که در فیلتر تقویم میلادی (پاپ اپ تقویم Date picker) در تقویم شمسی به صورت پیش فرض در پاور بی ای وجود ندارد.
نمایش اعداد با فونت فارسی:
به صورت پیش فرض در داشبوردها اعدادی که نمایش داده می شوند اعداد به صورت انگلیسی هستند (۱۲۳۴۵..) بدیهی است که برخی از سازمان ها ترجیح می دهند که اعداد به صورت کاملا فارسی (۱۲۳۴۵..) نمایش داده شود.
منوی فارسی و راست چین:
در پاور بی ای ریپورت سرور منوها چپ چین و انگلیسی هستند و همچنین از نظر رابط کاربری، جذاب و اصطلاحا user friendly نیست.
صفحه ورود مستقل:
پاور بی ای ریپورت سرور صفحه مستقل لاگین ندارد و کاربران در یک پاپ آپ نام کاربری و رمز عبور را وارد می کنند که این موضوع برای کاربر جذاب نیست ضمن اینکه مشخص نیست که کاربر به چه سامانه ای قرار هست وارد شود.
خروج از سامانه:
در پاور بی آی امکان خروج از سامانه (log out) وجود ندارد و نمی توان با پاک کردن کش مرورگر خروج انجام داد.

حال در رابطه با حل این چالش ها چه راهکار هایی وجود دارد:

آیا فارسی‌ساز پاور بی آی و یا Power BI فارسی وجود دارد؟
تا امروز که این مقاله را می‌خوانید،به این صورت که یک فایل که بتوانید آن را نصب کنید و به‌وسیله آن، پاور بی آی ریپورت سرور (Power BI Report Server) را فارسی کنید وجود ندارد. می توان باتغییر فایل ها تا حدودی این کار را انجام داد اما اینکه مشابه SharePoint و یا ابزار های آفیس فارسی سازی انجام شود نیست.

آیا می‌شود کدهای پاور بی آی را دست‌کاری کرد تا پاور بی آی فارسی و راست‌چین شده داشته باشیم؟
جواب کوتاه این است که بله شدنی است اما معایب وچالش های جدی وجود دارد. عملا با تغییر فایل های پاور بی ای شما محصول را از گارانتی مایکروسافت خارج کردید که از نظر امنیتی، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. همچنین در این حالت، شما نمی توانید پاور بی آی را به‌ روزرسانی (update) کنید؛ چون با هر به‌روزرسانی، کدها باید بازبینی شده و عملیات از ابتدا، بر روی بستر ریپورت سرور انجام شود. سوم اینکه تغییراتی که در این حالت می‌توانید اعمال کنید محدود است و به همین دلیل، شرکت‌هایی که این کار را انجام داده‌اند از نتیجه آن راضی نبودند. به همین خاطر این رویکرد در محیط عملیاتی در سطح بزرگ به صورت جدی نتوانستند استفاده کرد.

آیا می‌شود فقط اعداد را در داشبوردهای پاور بی آی فارسی نشان داد؟
بله با استفاده از تم چنین امکانی وجود دارد اما نیاز هست که همه کلاینت ها فونت مورد استفاده را روی سیستمشان نصب کرده باشند (برای اطلاعات بیشتر به مقاله فونت فارسی در پاور بی ای مراجعه کنید)

آیا می‌شود Report Server را تا حدی شخصی‌سازی کرد و لوگوی بالای صفحه پاور بی آی را تغییر داد؟
بله چنین امکانی وجود دارد؛ در واقع شما با ایجاد یک فایل می‌توانید تغییراتی نظیر تغییر رنگ محیط پورتال، تغییر رنگ و فونت متن منوی پورتال، تغییر لوگوی پورتال را روی آن اعمال کنید. برای اعمال این تغییرات پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

راه‌حل تیم نمودار برای این مشکلات چیست؟
بدیهی است راهکارهایی که ارایه شد گزینه هایی هستند که برای کاربران می توان قابل فکر و پیاده سازی باشد اما طبعا ما نیز به عنوان توسعه دهنده سیستم هوش تجاری، با این چالش ها در پیاده سازی داشبوردهای مدیریتی و هوش تجاری مواجه بوده ایم و این مسایل ما را بر این داشت تا محصولی طراحی کنیم که نه تنها این چالش ها رفع شود بلکه سایر نیازهای متخصصین هوش تجاری نیز در آن دیده شود تا تجربه کاربری بهتری برای مدیران و کاربران داشبوردهای مدیریتی خلق شود.
برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این محصول می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

 

امیدواریم که پاسخ پرسش‌های شما را داده باشیم؛ در انتهای مقاله، منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.