در اینکه پاور بی ای ابزار قدرتمندی است شکی نیست؛ در اثبات این موضوع همین بس که به عنوان ابزار و پلتفرم پیشرو در حوزه هوش تجاری توسط موسسات معتبری مانند فارستر و گارتنر معرفی می‌شود. اما طبعا در جریان این بررسی‌ها که در فضای بین‌المللی صورت گرفته، نکاتی در ارتباط با بازار خاص و منحصر به فرد ایران مغفول مانده است. کاربر ایرانی در این حوزه با چالش‌های متعددی از جمله تحریم، عدم ثبات اینترنت، چشم‌انداز غیرشفاف برای برنامه‌ریزی و… رو به روست که باعث می‌شود تمایلی به استفاده از نسخه ابری نداشته باشند و نسخه لوکال یا On-prem را ترجیح دهند؛ که همین امر باعث می‌شود تعدادی از قابلیت‌های مهم مثل هشدار، استفاده از زبان‌های R , Python و …. دیگر قابل استفاده نباشد؛ اما چاره کار چیست؟ پلتفرم مدیریت داده رادار!

رادار تمام قابلیت‌های پاور بی ای ریپورت سرور را پشتیبانی می‌کند و طبعا قابلیت‌های زیادی به پاور بی ای اضافه می‌کند  که در اینجا فقط به ۱۰ مورد از آن می‌پردازیم:

  1. قابلیت‌ها لایه رابط کاربری
  2. مدیریت کاربران در پرتال
  3. سطوح دسترسی یکپارچه
  4. فیلتر تقویم شمسی در Power BI
  5. نقشه اختصاصی
  6. مدیریت تغییرات داشبوردها
  7. ثبت و آرشیو داده ها در فرم ساز
  8. شناسنامه شاخص
  9. گزارش ساز تحت وب
  10. تنظیم هشدار روی شاخص‌ها

۱.قابلیت‌های لایه رابط کاربری:

رابط کاربری در رادار، نسبت به پاور بی ای ریپورت سرور کاملا باز طراحی و بهینه‌ شده، به نحوی که داشبوردها در یک پرتال کاملا مجزای فارسی‌سازی‌شده نمایش داده می‌شوند؛ گفتنی است که این تغییر زبان شامل تمامی منوها(حتی راست کلیک) می‌شود. شاید ساده‌ترین و کاربردی ‌ترین امکان، قابلیت نمایش تمام صفحه (Full Screen) داشبورد باشد که همین امکان ساده در پاور بی ای ریپورت سرور به صورت پیش فرض وجود ندارد. در بستر رادار امکان چت و تعامل روی داشبوردها نیز فراهم شده است. همچنین می‌توانید، منطبق با هویت سازمان رنگ، لوگو و صفحه ورد رادار (Log in) را شخصی‌سازی کنید و فونت تمامی بخش‌های داشبوردها را به صورت یکپارچه تغییر دهید(اقدامی که با استفاده از تم بسیار زمان بر و چالشی است، در رادار تنها با چند کلیک ساده قابل اجراست).

۲.مدیریت کاربران در پرتال :

در پاور بی آی ریپورت سرور، تنها کاربرانی را می‌توانید فراخوانی کنید که در اکتیودایرکتوری و یا ویندوز تعریف شده باشند. اما در رادار، علاوه بر امکان خواندن کاربران از اکتیودایرکتوری،  امکان تعریف کاربران مستقل از اکتیودایرکتوری نیز وجود دارد. رادار همچنین، امکان Log out کردن، تغییر گلمه عبور توسط کاربر را نیز به کاربران می‌دهد که این قابلیت در پاور بی آی ریپورت سرور فراهم نیست. در رادار امکان محدود کردن ورود کاربران در بازه های زمانی خاص و یا IP های خاص نیز وجود دارد.

 

۳.سطوح دسترسی یکپارچه:

در ریپورت سرور امکان تعریف دسترسی داشبورد وجود دارد و برای پیاده‌سازی دسترسی در سطح داده‌ها در SSAS و Power BI از Role ها استفاده می‌شود که نیازمند دانش فنی و نگاه تخصصی است. اما در رادار، مدیریت دسترسی در سطح عملیات، داشبورد ها، فرم ها و داده‌ها به سادگی امکان‌پذیر است. در رادار امکان نمایش سطوح دسترسی یک کاربر خاص نیز وجود دارد.

 

 

 

۴.نقشه اختصاصی:

نقشه موجود در پاور بی آی حاوی جزئیات دقیقی از کشور ایران نیست( نام خیابان‌ها و …). به همین خاطر در رادار نقشه‌ای کاملا مجزا با تمامی جزئیات مورد نیاز تعبیه شده است که برای مقاصد مختلف از جمله نمایش مسیر حرکت می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین قابلیت ناحیه‌بندی به صورت پلیگون روی نقشه به ساده‌ترین شکل ممکن در دسترس است.

 

 

۵.فیلتر تقویم شمسی در پاور بی ای:

در ریپورت سرور امکان تعریف دایمنشن تاریخ برای استفاده از تاریخ شمسی وجود دارد. اما با این الگو، تنها می‌توانید مواردی مانند سال شمسی، ماه شمسی و … را به عنوان فیلتر (اسلایسر) در داشبورد قرار دهید که نمایش آن‌ها به صورت تقویمی (پاپ آپ) نخواهد بود. در رادار قابلیتی ایجاد شده، که دیگر نیازی به تعریف دایمنشن تاریخ نبوده و در داشبورد، مانند تقویم میلادی موجود در پاور بی آی، تقویم شمسی به صورت Pop-Up باز می‍شود و امکان فیلتر تاریخ را به آسانترین شکل ممکن برای کاربر فراهم می‌کند. گفتنی است که شما می‌توانید برای داشبوردها فیلتر بازه زمانی پیش فرض قرار دهید.

 

 

۶.مدیریت تغییرات داشبوردها:

در ریپورت سرور ورژن‌های قبلی داشبوردها ذخیره نمی‌شود تا در صورت نیاز بتوان به آنها دسترسی داشت. در رادار، با هر بار بارگذاری فایل پاور بی آی، تاریخچه فایل‌های بارگذاری شده قبلی ثبت می‌شود و در مواقع نیاز می‌توان هر کدام از ورژن‌های قبلی را فعال کرد؛ همچنین امکان دانلود ورژن‌های قبلی نیز وجود دارد.

 

 

 

۷.ثبت و آرشیو داده‌ها در فرم‌ساز:

در اغلب سازمان‌ها، همواره بخشی از داده‌ها صورت غیرسیستمی و معمولا از طریق اکسل ثبت می‌شود که این امر علاوه بر از بین بردن یکپارچگی داده‌ها باعث از دست رفتن بخش ارزشمندی از داده‌ها در طول زمان می‌شود. فرم‌ساز رادار به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که داده‌های غیرسیستمی خود را به صورت دستی و یا از طریق بارگذاری از فایل اکسل ثبت و نگهداری کنند. در این حالت داده‌های مرتبط با آن فرم‌ها در کنار سایر داده‌های سیستمی شما نمایش داده خواهد شد و یکپارچگی داده‌ها حفظ می‌شود.

 

 

۸.شناسنامه شاخص:

یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران، آگاهی از تعاریف شاخص‌ها و فیلدهای موجود در داشبوردها است. در رادار امکان ثبت تعاریف شاخص‌های هر داشبورد به صورت مجزا وجود دارد تا کاربران به یک تعریف شفاف و یکپارچه از شاخص‌ها برسند.

 

 

۹.گزارش‌ساز تحت وب:

طراحی داشبورد دلخواه در پاور بی آی نیاز به دانش فنی داشته و زمان‌بر است که از توانایی و حوصله مدیران سازمان خارج است. با رویکرد ساده‌سازی این فرایند و رفع نیاز مدیران عملیاتی، در رادار یک گزارش‌ساز تحت وب در دسترس کاربران قرار گرفته که بعد از اتصال به SSAS در فضای آشنایی شبیه به PivotTable اکسل بتوانند گزارش مورد نظرشان را در ساده‌ترین و سریع‌ترین حالت ممکن با سطح گسترده‌ای از شاخص‌ها طراحی و ذخیره کنند.

 

 

۱۰.ارسال گزارش اتوماتیک و هشدار (Alert) :

هشدار امکانی است که صرفا در نسخه Cloud پاور بی آی وجود دارد و در نسخه On-Prem ارائه نمی‌شود. در رادار این امکان فراهم‌شده که شما بتوانید برمبنای شرایط مورد نظرتان روی شاخص‌ها هشدار تعریف کنید تا در زمان عبور از آستانه تعیین‌شده هشدار مربوطه برای شما از طریق اس ام اس، ایمیل و یا واتساپ ارسال شود. مظاف بر این امکان زمان بندی ارسال گزارش ها نیز در رادار فراهم شده است.

 

امکانات مطرح شده فقط بخشی از امکانات اضافه شده در رادار می باشد.