خصوصیات و مهارت‌ هایی که تحلیلگر هوش تجاری به آن نیاز دارد، بستگی به این دارد که بخواهد در نقش Back-End و یا Front-End در هوش تجاری فعالیت کند.

منظور از مهارت‌ های مربوط به Back-End در هوش تجاری، مهارت‌ های فنی است که مرتبط با پلتفرم‌ های هوش تجاری از قبیل ابزارهای مصورسازی داده است.
منظور از مهارت ‌های مرتبط با Front-End در هوش تجاری، مهارت ‌هایی است که شما با استفاده از آن‌ ها داده‌ ها را به دیگران توضیح می ‌دهید.
اهمیتی ندارد کدام مسیر را انتخاب می‌ کنید، در جایگاه تحلیلگر هوش تجاری، باید به برخی مهارت‌ های کلیدی در هوش تجاری مسلط باشید؛ در غیر این صورت پایه‌ ی شما در شغلتان قوی نخواهد بود و فرصت‌ های پیش روی خود در آینده را از دست خواهید داد و احتمال شکست شما افزایش می ‌یابد.
اگر می خواهید تحلیلگر هوش تجاری موفقی باشید، در درجه‌ ی اول باید به SQL مسلط شوید. SQL یک زبان برنامه‌ نویسی است که عموما در هوش تجاری از آن استفاده می‌ گردد. حتی اگر می ‌خواهید در نقش Front-End در هوش تجاری فعالیت داشته باشید، می‌ بایست با SQL و طرز استفاده از آن آشنایی داشته باشید.
در زیر لیستی از مهارت ‌های ضروری برای تبدیل شدن به تحلیلگر هوش تجاری را معرفی خواهیم کرد:

۱- تحلیل داده:

بیشتر مهارت‌ های مربوط به هوش تجاری و تحلیل هوشمند داده برای این است که شما با استفاده از داده‌ ها، تصمیم‌ های بهتری بگیرید.

۲- حل مسئله:

هوش تجاری فقط تحلیل داده نیست؛ بلکه مواردی از قبیل خلق استراتژی برای کسب و کارها و حل مشکلات آن‌ها با استفاده از داده در دنیای واقعی را نیز در بر می ‌گیرد. به عنوان مثال، شما می ‌توانید شخصی باشید که با استفاده از KPI ها باید مصورسازی و در جلسات ارائه شوند، اطلاعات کارآمدی را از داده ‌ها استخراج نمایید.

۳- دانش تخصصی صنعت:

اگرچه برخی از این موارد را می‌ توانید در طول فعالیت حرفه‌ای خود یاد بگیرید، اما نیاز است در جایگاه تحلیلگر هوش تجاری از دانش بالایی نسبت به صنعتی که در آن فعالیت می ‌کنید برخوردار باشید. با گذر زمان، شما می ‌خواهید تبدیل به یک متخصص در صنعت خود شوید که این امر باعث می ‌شود بتوانید ارتباط بهتری بین داده و راه حل برای رفع مشکلات موجود در کسب و کار خود برقرار کنید.

۴- مهارت‌های ارتباطی:

به عنوان تحلیلگر داده، علاوه بر مهارت ‌های تحلیلی، نیاز دارید بتوانید به گونه‌ ای موثر یافته ‌های خود را در اختیار سایر افراد قرار دهید. در صورتی که در بخش Back-End فعالیت می ‌کنید، نیازی به برقراری ارتباط چندانی نخواهید داشت. ولی چنان چه مشغول به فعالیت در بخش Frond-End هستید، باید قادر باشید که مفاهیم فنی و تخصصی را به افراد عادی که لزوما از دانش فنی بالایی برخوردار نیستند انتقال دهید که این مستلزم مهارت ارتباطی قوی است.

۵- توجه به جزئیات:

شغل های حوزه‌ی هوش تجاری، به شدت نیازمند جزئی نگری اند. به عنوان توسعه دهنده یا تحلیلگر هوش تجاری، اغلب با کوچکترین جزئیاتی سر و کار دارید و هدف نهایی شما استخراج اطلاعات سودمند از این جزئیات است.