در این مقاله قصد داریم نقشه‌ی راه و مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک متخصص هوش تجاری را بررسی کنیم.

۱-مهارت‌های تخصصی:

از مهارت‌های اساسی برای تخصص هوش تجاری، مهارت‌های مرتبط با دیتابیس است. شما لازم است که با ساخت دیتابیس و موارد مربوط به آن به صورت تخصصی آشنایی داشته باشید. علاوه بر آن، تسلط به کوئری نویسی حرفه‌ای SQL نیز لازم است.

۲-مهارت‌های برنامه‌نویسی:

حتی کوچکترین کسب و کارها نیز ممکن است دارای داده‌های فراوانی باشند. در نتیجه، کار با این حجم بالا از داده و خودکارسازی فرآیندهای مرتبط، مستلزم دانش زبان برنامه‌نویسی است. این به این معنی نیست که شما باید سال‌ها زمان را صرف یادگیری زبان‌هایی مانند C++ و یا Java کنید، بلکه از شما انتظار می‌رود که بر روی Python و SQL تمرکز کنید.

در بین زبان‌های برنامه‌نویسی، Python به نسبت برای یادگیری ساده‌تر است و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید با داده کار کنید. در گام بعدی شما می‌بایست بر روی pandas در Python تسلط پیدا کنید. Pandas ابزاری حرفه‌ای برای کار با داده و تحلیل آن است. وقتی که Pandas با Library هایی مانند Matplotlib و یا Scikit-learn تلفیق گردد، Python تبدیل به یک زبان برنامه‌نویسی برای تحلیلگران داده و دانشمندان داده می‌شود.

فراموش نکنید که هیچ مدرکی وجود ندارد که بتواند تایید کند که شما دارای دانش کافی نسبت به Python هستید. تنها راه حرفه‌ای شدن در Python، شروع به یادگیری موارد مختلف و عمیق شدن در مباحث آن است به گونه‌ای که به طور کامل نسبت به مفاهیم آن تسلط پیدا کنید.

۳-یادگیری Tableau و یا Power BI:

دانش نسبت به اکسل و یا SQL بسیار عالی و کاربردی است. با این وجود، دانش نسبت به ابزارهای جدید، فرآیندهای تحلیل داده را ساده‌تر می‌کند. Power BI و Tableau به دلیل مجهز بودن به قابلیت‌های پیشرفته‌ برای تحلیل کسب و کار، در زمینه‌های کار با داده و تهیه‌ی گزارش‌های مناسب و کاربردی دارای شهرت هستند.

از نکات مهم این است که استفاده از این گزارش‌ها بسیار ساده است. حتی مدیرانی که از لحاظ دانش تکنولوژی به روز نیستند، به سادگی می‌توانند با داده‌های نمایش داده شده توسط این ابزارها کار کنند و به دیدی عمیق نسبت به داده‌های شرکت خود دست پیدا کنند و این تخصص شما است که امکان استفاده‌ی ساده از گزارش را در طراحی خود لحاظ نمایید.