بازاریابی بازگشتی (Retention Marketing)، که بعضاً به آن بازاریابی چرخه عمر یا بازاریابی وفاداری گفته می‌شود، اصطلاحی است که برای درگیر کردن، شاد کردن و تشویق مشتری به خرج کردن استفاده می‌شود. با ارائه محتوای مرتبط و جذاب به مشتریان خود، می‌توانید ارزش طول عمر مشتری (CLV) و در نتیجه آن درآمد کلی کسب و کار خود را افزایش دهید.

بر اساس مطالعات انجام شده، هزینه جذب مشتری جدید هشت برابر بیشتر از هزینه حفظ مشتریان موجود است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که افزایش ۵ درصدی در حفظ مشتری می‌تواند باعث افزایش سود تا ۱۲۵% شود. نادیده گرفتن بازاریابی بازگشتی (Retention Marketing) و صرفاً تمرکز بر جذب مشتری جدید منجر به رویگردانی مشتری (Customer Churn) می‌شود که در نهایت به کاهش درآمد و حاشیه سود می‌انجامد. بنابراین، مدیران خردمند تمرکز بیشتری بر Retention Marketing دارند.

بازاریابی بازگشتی (Retention Marketing) موفق یعنی ساختن یک رابطه دوطرفه و جذاب با مشتریان. در دنیای کلان داده‌ها (Big Data) و تحلیل های پیشگویانه، که بینش عمیقی از مشتری برای ما فراهم می‌کنند، کلید درگیر کردن مشتریان در شخصی سازی است. در حقیقت، این روزها مشتریان انتظار شخصی سازی دارند. طبق Accenture Interactive ، ۷۵٪ از مشتریان آمریکایی پیام‌ها و پیشنهادات شخصی سازی شده را که شرکت ها برایشان ارسال می‌کنند بیشتر دوست دارند. گروه e-tailing پی برد که ۴۱٪ از مصرف کنندگان آمریکایی هنگام دریافت ایمیل های شخصی سازی شده از خرده فروشی ها، بیشتر از آن‌ها خرید می‌کنند.

3 مزیت یازاریابی بازگشتی یا retention marketing

اینکه صرفا بازاریابی بازگشتی انجام شود با اینکه این نوع از بازاریابی به درستی انجام شود بسیار متفاوت است. ما سه روش را پیشنهاد می‌دهیم که به شما کمک می‌کند Retention Marketing را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید:

۱. نحوه سنجیدن ارزش مشتری را بازبینی کنید

اندازه گیری ارزش به دست آوری مشتری آسان است. ROI شما برابر می‌شود با نسبت میزانی که در خرید اول خرج می‌کنند به نسبت هزینه ای که شما برای به دست آوری این مشتری پرداخته اید. به همین دلیل است که بسیاری از کمپین‌های بازاریابی سعی دارند تا به هر قیمتی مشتری جذب کنند، و فکر می‌کنند این تخفیف‌ها هستند که سود شما را کم می‌کنند. در صورتی که تخفیف‌ها باید با استراتژی‌های دیگر همراه شوند تا اثربخش باشند.

به دلیل فراگیر بودن قیمت گذاری رقابتی، اکنون ارزش دریافتی اهمیت بیشتری نسبت به قیمت پایین تر برای مشتریان دارد. بازاریابان هم وقتی صحبت از مشتریان می‌شود باید همین کار را انجام دهند. اندازه گیری ارزش طول عمر هر مشتری، نمایانگر سود خالص بالقوه هر شخص در مدت زمانی است که با برند شما درگیر هستند. این روش به دلیل تمرکز بر ارزش مادام العمر به جای سود یکباره از یک خرید، روش بهتری برای سنجش ارزش مشتریان است. با این حال، از آنجا که اندازه گیری اثربخشی کمپین‌های نگهداری یا بازرگردانی مشتری (Retention Marketing) بیشتر از فروش یکباره طول می‌کشد، اغلب Retention Marketing نادیده گرفته می‌شود، با وجود اینکه معمولاً پیش بینی بهتری از درآمد آینده ارائه می‌دهد.

۲. در فناوری‌های داده‌محور سرمایه‌گذاری کنید

Retention Marketing و به طور کلی حفظ مشتری یعنی ارتباط برقرار کردن با یک به یک مشتریان در سطح فردی، به طور شخصی سازی شده با پیام‌ها و پیشنهاداتی که ویژه رفع نیازهای آنها ارسال می‌شود. امروزه با استفاده از فناوری موجود، شخصی سازی تاکتیک‌های بازاریابی برای سازمان‌ها با هر اندازه امکان پذیر است. با این حال، برای شخصی سازی بازاریابی نیاز دارید که به اطلاعات و داده‌های مشتریان دسترسی داشته باشید. خوشبختانه امروزه شرکت‌ها کوهی از داده‌های مشتری را در اختیار دارند. با این حال، مسئله این است که تجزیه و تحلیل، یافتن ارتباط بین این داده‌ها و رسیدن به بینش عملی از آن‌ها دشوار است؛ این جا جایی است که تحلیل داده و هوش تجاری وارد بازی می‌شود.

برای درخواست تحلیل داده های سازمان خود کلیک کنید

۳. اولویت‌ها را مجدد رتبه‌بندی کنید

اولویت‌های کسب و کار اغلب براساس سودآوری هر مورد رتبه بندی می‌شوند. همانطور که گفته شد، از آنجا که اندازه گیری نزخ بازگشت سرمایه آسان است، در دپارتمان بازاریابی، اغلب ROI اولویت اول قرار می‌گیرد. با این حال، بازاریابان خبره می‌دانند که بازاریابی بازگشتی به اندازه ROI مهم است. Retention Marketing نه تنها سود شما را افزایش می‌دهد، بلکه بر اساس گزارش eConsultancy ، ۸۲٪ از شرکت‌ها اعلام کردند که اجرای استراتژی‌های نگهداری مشتریان ارزان تر از استراتژی‌های جذب مشتری جدید است.

گرچه از نظر تئوری همه چیز ممکن است عالی پیش برود، اما بازاریابان و مدیران باید بدانند که بازاریابی بازگشتی یک کار تمام وقت است. این بدان معنی است که باید در اولویت کل کسب و کار باشد، نه فقط در اولویت دپارتمان بازاریاب. حتی بسته به نوع کسب و کار ممکن است لازم باشد موقعیت شغلی ای در سازمان ایجاد کنید که به طور خاص بر بازاریابی بازگشتی متمرکز باشد.

نتیجه گیری

شرکت‌هایی که Retention Marketing را جدی می‌گیرند، در میابند که تلاش‌هایشان به زودی نتیجه می‌دهد. اگرچه اجرای آن در یک استراتژی بازاریابی که اکنون در حال اجراست آسان نیست، اما نگه داشتن مشتریانی که برای به دست آوردن آن‌ها سخت تلاش کرده اید، جواب خود را به زودی در کسب و کارتان پس می‌دهد.

 

منبع