امروز می خواهیم در رابطه با پیاده سازی هوش کسب و کار در سازمان صحبت کنیم. منتهی قبل از هر چیز نیاز است تا با این مفهوم بیش از پیش آشنا شوید. برای این منظور می توانید به مطلب هوش تجاری چیست مراجعه کرده و سپس ادامه این یادداشت را مطالعه کنید.

مواردی که در ادامه گفته می شود الزاما ثابت نبوده و متناسب با نیاز هر سازمان ممکن است تغییر کند.

 

۱. پیش نیاز های پیاده سازی هوش تجاری و اهداف آن

یکی از موارد مهم این است که بررسی کنیم آیا سازمان واقعا نیاز به BI دارد؟ یا اینکه چه اهدافی را دنبال می کند؟ مثلا می خواهد فروش ریالی خود را افزایش دهد یا می خواهد عملکرد منابع انسانی خود را تحلیل کند. حتی ممکن شما به این جمع بندی نرسیده باشید که آیا مجموعه شما به بلوغ لازم برای پیاده سازی هوش تجاری رسیده است یا خیر. که  برای این منظور می توانید به این مطلب مراجعه کنید.

همچنین لازم به ذکر است که راه اندازی هر گبی ونه سیستم تحلیلی نیاز به سروری قوی از نظر سخت افزاری دارد که در حوصله این بحث نمی گنجد.

هوش تجاری

 

۲. ممیزی و جمع آوری داده ها

در تمامی مراحل این کار بدون شک دیتای شما نقش اساسی را ایفا می کند. نیاز دارید که داده های خود را جمع آوری و پاک سازی کرده و همچنین صحت سنجی کنید که آیا قابلیت لازم برای این سیستم را دارند یا خیر.

در این مرحله نیاز دارید تا انبار داده یا DW راه اندازی کنید تا تمامی داده ها در مکانی واحد گردآوری شوند. همچنین اگر اطلاعات کافی در این مورد را ندارید می توانید به لینک مراجعه کرده تا با اهمیت Data Warehouse آشنا شوید.

 

هوش تجاری

۳. ایجاد و بررسی شاخص ها

موردی بسیار مهم در راه تحلیل اطلاعات سازمان، شاخص یا KPI می باشد. شاخص کلیدی عملکرد یا Key Performance Indicators روشی است که به شما میزان خوب بودن را نشان می دهد. برای همین اهمیت دارد KPIهای خود را به درستی تعریف کرده یا از شرکت هایی برای پیاده سازی BI استفاده کنید که شناخت خوبی در این بخش دارند.

 

KPI

 

 

۴. تشخیص ابزار مناسب برای پیاده سازی هوش تجاری

امروزه تکنولوژی در زمینه هوش کسب و کار به سمتی پیش می رود که سازمان ها از ابزار های Self Service برای گزارش سازی استفاده کنند. به این صورت که نرم افزاری که برای بی آی انتخاب می کنند هم قدرت و توانایی لازم را داشته باشد، هم برای کاربر عادی پیچیدگی نداشته باشد. به همین منظور بهترین ابزار در این زمینه Power BI مایکروسافت می باشد. در مورد پاور بی آی در این مقاله  بخوانید.

 

Power BI

 

اما در نهایت ممکن است شما تمامی مراحل را انجام دهید ولی باز به نتیجه مطلوب خود نرسید!

خوب است بدانید که بخش قابل توجهی از پروژه های BI در نهایت با شکست مواجه می شوند. چرا که افرادی کار را انجام میدهند که شناخت و تجربه کافی در این زمینه را ندارند. حتی ممکن است شما افرادی را با عنوان کارشناس برای پیاده سازی هوش تجاری استخدام کنید و ولی کار با ایده آل فاصله زیادی داشته باشد.

به همین منظور بهتر است تحلیل داده های کسب و کار خود را به شرکت هایی بسپارید که صلاحیت لازم برای این کار را داشته باشند. یک انتخاب درست باعث می شود در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کنید.

 

منبع

 

 

 

 

نظرات خود در مورد این موضوع  را در قسمت نظرات بیان کنید.