در دنیای امروز با توجه به گسترش تکنولوژی، هر روزه حجم زیادی داده توسط کسب وکارهای مختلف ایجاد می‌شود. این داده ها تاثیر بسیار زیادی را بر سیستم‌های مختلف می‌گذارند. بسیاری از سازمان ها با بکارگیری هوش تجاری (هوش کسب وکار) از داده‌ها حداکثر استفاده را می‌برند. این سازمان‌ها از مزایای رقابتی بسیار زیادی در مقابل رقبای خود برخوردار هستند. در ادامه متن ۵ نشانه ای که بیانگر لزوم پیاده سازی هوش تجاری و الزامات هوش تجاری در سازمان است را آورده ایم.

پیدا کردن اطلاعات مهم دشوار است.

هر روزه دپارتمان IT سازمان‌ها عملکرد بهتری دارند. همه نیازهای کارمندان درمورد داده ها به خوبی تامین می‌شود. اما اگر کارمندان شرکت به اطلاعات استراتژیکی که فراتر از الزامات روزمره است، نیاز پیدا کنند، این اطلاعات هیچ جایی پیدا نمی‌شوند! گزارشات مهم درمورد آمارهای فروش، تحلیل هزینه‌ها و آنالیز بازار را می‌بایست در سیستم های مختلف جست و جو کرد. اتخاذ تصمیم در مورد مواردیکه نیاز به تحلیل داده دارد، راحت نیست و به این منظور می‌بایست داده های سازمان از منابع مختلف جمع آوری شوند. این کار موجب هدر رفتن بخش زیادی از زمان خواهد شد. بنابراین تصمیم گیری های سازمانی به صورت بهینه و در زمان کوتاه اتخاذ نمی‌شوند. راهکارهای BI برای پاسخگویی به موقع به سوالات و تصمیم گیری ها ایجاد شده اند.

پیاده‌سازی گزارشات دشوار، پیچیده و زمان‌بر است.

مطالعات نشان می‌دهد که ۳۵ درصد اطلاعاتی که در یک صفحه گسترده توسط کارمندان ارائه می‌شود، دارای خطا هستند. داده‌های صفحات گسترده شامل اطلاعاتی هستند که به زمان حساسند و باید دقت بالایی داشته باشند بنابراین به صورت مداوم باید به روز رسانی شوند. همچنین گزارشاتی که بخشی از آن‌ها یا همه آن‌ها به صورت دستی تهیه می‌شوند، از نظر زمانی بهینه نیستند. راهکارهای BI به صورت خودکار گزارشات real-time و دقیق را ایجاد می‌کنند که موجب تسریع در تصمیم گیری های سازمانی خواهد شد.

تحلیل اطلاعات سازمان عملا وجود ندارد.

ممکن است که شما ابزاری برای تحلیل داده داشته باشید، اما این ابزار کارایی و اثربخشی لازم را نداشته باشد. حجم زیاد داده های کسب وکار مانند معدن طلایی از داده است که می‌بایست این داده ها ذخیره، سازمان دهی و تحلیل شوند. کار کردن با این حجم از داده های ساختار نیافته خارج از ظرفیت ابزارهایی است که در حال استفاده از آن ها هستید. هوش تجاری جایگزین مناسبی برای این ابزارها است. با استفاده از یک ابزار مناسب برای پیاده سازی BI مثل Power BI می‌توانید این مشکلات را کنار بزنید. اگر می‌خواهبد در مورد Power BI اطلاعات کاملی داشته باشید این مقاله را حتما مطالعه کنید.

در رقابت با رقبا همیشه عقب هستید.

اگر به دنبال پیشتازی در عرصه رقبای کسب و کار خود هستید، می‌بایست در تصمیم گیری ها عملکرد بهتری داشته باشید. اما چه چیزی موجب تصمیم گیری بهتر خواهد شد؟ پاسخ این است: داشتن اطلاعات بهتر! یکی از برترین مزایای پیاده سازی هوش تجاری در سازمان، شناسایی الگوها و ترندهایی است که هر روزه توسط کسب وکارها ایجاد می‌شود. وقتی افراد کلیدی و تصمیم گیرندگان سازمان، به این اطلاعات ارزشمند دسترسی داشته باشند، با دقت و سرعت بیشتری تصمیم گیری می‌کنند و بسیار کمتر دچار خطا می‌شوند. به کارگیری هوش تجاری برای طراحی یک نقشه استراتژیک سریعا روی موقعیت رقابتی سازمان اثر میگذارد. اگر شما به BI مجهز باشید، در عرصه رقابت با بزرگترین سازمان ها نیز پیروز خواهید بود.

وجود فاصله زیاد بین اهداف استراتژیک و اقدامات عملکردی

آیا تاکنون احساس کرده اید که بخش های مختلف سازمان به صورت جداگانه کار خود را انجام می‌دهند و انسجام و اتحادی با سایر واحدها ندارند؟ این عدم انسجام و متحد نبودن در هنگام پیاده سازی اهداف استراتژیک سازمان منجر به فاجعه خواهد شد. با به کار گیری هوش کسب وکار، افراد کلیدی سازمان به اطلاعات دسترسی دارند و می‌توانند تصمیم گیری های مهم را بر اساس این اطلاعات اتخاذ کنند. با استفاده از سامانه BI، همه افراد کلیدی سازمان به اطاعات  مورد نیاز به صورت همزمان دسترسی دارند. از طرفی با بررسی گزارشات و داشبوردهای هوش تجاری، کارمندان  و مدیران بخش های مختلف از اهداف و عملکرد بخش های دیگر مطلع می‌شوند. در سامانه های BI اطلاعات قابل فیلتر شدن در سطوح مختلف مانند دپارتمان های سازمان، بازه های زمانی و … هستند. از طرفی افراد در هر جایی و در هر زمانی می‌توانند از طریق لپتاپ، موبایل و تبلت به اطللاعات دسترسی داشته باشند.

نتیجه گیری:

امروزه استفاده از هوش تجاری در سازمان قابل چشم پوشی نیست و به نوعی سرمایه گذاری به شمار می‌آید. BI برای ادامه حیات سازمان‌ها در فضای رقابتی حیاتی است. حتی اگر رقبای بزرگ و قدرتمندی دارید، با استفاده از یک سامانه خوب هوش تجاری، می ‌توانید رقبا را کنار بزنید. امروزه با گسترش تکنولوژی پیاده سازی سامانه های هوش تجاری راحت‌تر از چند سال قبل شده است.

آیا هنوز هم فکر می‌کنید به سامانه هوش تجاری نیازی ندارید؟

پیاده سازی هوش تجاری در سازمان شما

درخواست دمو هوش تجاری