در گذشته تنها تعداد محدودی از کسب ‌و کارها و در واقع تنها بیزینس‌های بزرگ قادر به استفاده از هوش تجاری (Business Intelligence) بودند. این در حالی است که اکنون کسب و کارهای کوچک نیز می‌توانند از مزایای بی‌شمار هوش تجاری در مدیریت انبار (Inventory Management)، بهبود بازاریابی و افزایش فروش بهره‌مند شوند.

برای کسب و کارهای کوچک معمولا از موارد ساده‌ی هوش تجاری که به صورت Cloud-Based هستند و امکاناتی از قبیل آنالیز انبار، برنامه‌ریزی و کنترل پارامترهای مختلف را در اختیار شرکت‌ قرار می‌دهد، استفاده می‌گردد.

در ادامه کاربردهای هوش تجاری در مدیریت انبار را به تفکیک ذکر خواهیم کرد.

۱- شما می‌توانید با استفاده از هوش تجاری، داده‌های گذشته را برای موارد مختلف مانند داده‌های خرید و داده‌های مربوط به مشتریان را به صورت جزئی تحلیل کنید و بر این اساس نسبت به بهبود انبارداری و زنجیره تامین اقدام نمایید.

۲- با تحلیل داده‌های انبار و موجودی کالاها و همچنین تاریخچه‌ی فروش، امکان پیشبینی دقیق فروش در آینده برای شما فراهم خواهد شد که با این عمل، ریسک اتمام موجودی کالاها در انبار برای شما به حداقل خواهد رسید. در واقع در این حالت، هوش تجاری داده‌های مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها در ابزارهای مختلفی که برای پیشبینی استفاده می‌کنید، بهره ببرید.

۳- مشابه مورد قبلی، می‌توانید از شرایطی که موجودی انبار بیش از حد مورد نیاز شود جلوگیری کنید. این امر نیز با تحلیل داده‌های فروش و کالاهای انبار میسر است.

۴- شما می‌توانید با بررسی عرضه و تقاضا بر اساس موقعیت‌های جغرافیایی و فصول مختلف برای کالاهای مختلف و همچنین با لحاظ کردن تاثیر تغییرات قیمت، تعداد کالاهایی از انبار را که دیر به فروش می‌رسند (Slow Turnover) کاهش دهید.

۵- شما می‌توانید با تحلیل و نظارت بر کالاهایی که فرآیند تولید آن‌ها به اتمام رسیده (ولی هنوز وارد بازار فروش نشده‌اند که به اصطلاح به آن‌ها Finished Goods می‌گویند) و همچنین با در نظر گرفتن متریال‌هایی که برای تولید آن محصولات استفاده شده است، هزینه‌های مربوط به فرآیند کنترل انبار را بهبود ببخشید.

۶- برای رفع مشکل سرعت کم فروش انبار، می‌توانید با در نظر گرفتن تخفیفاتی که بیشترین تاثیر را بر فروش در گذشته داشته‌اند و همچنین موقعیت‌های جغرافیایی که یک سری از محصولات در آن بیشترین میزان فروش را داشته‌اند، بهترین راه از لحاظ هزینه و زمان را برای فروش انتخاب نمایید.

بر اساس موارد فوق الذکر، مشاهده می‌کنید که هوش تجاری می‌تواند مدیریت انبار را به صورت چشمگیری بهبود بخشد؛ اما این به شرطی اتفاق می‌افتد که از ابزارهای هوش تجاری برای مدیریت انبار به طرز صحیحی استفاده گردد.