هوش تجاری تکنولوژی‌ای است که داده‌های یک بیزینس را جمع‌آوری کرده و با تحلیل آن‌ها اطلاعات زیادی را به عنوان خروجی به شما می‌دهد.
در تجارت الکترونیک، داده‌های آنی وبسایت‌ها تحت فرآیند ETL استخراج می‌شوند، تغییرات لازم در آن‌ها ایجاد می‌شود و سپس در انبار داده (Data WareHouse) ذخیره می‌شوند و در نهایت بیزینس‌ها توسط هوش تجاری تحلیل و بررسی مي شوند.

به دلایل زیر، استفاده از هوش تجاری برای تجارت الکترونیک ضروری است:

۱-تصمیم‌گیری دقیق:

هوش تجاری به کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک این امکان را می‌دهد که بر اساس حقایق آماری تصمیم‌گیری کنند. حقایق آماری مذکور می‌توانند به تصمیم‌گیری‌هایی که به رشد بیزینس در آینده منجر می‌شود، کمک کنند.

۲-افزایش درآمد:

هوش تجاری به کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک این امکان را می‌دهد که بر اساس سلیقه‌ ی مشتریان، تجربه‌هاي آن‌ها در خرید آنلاین و رفتار خرید آن‌ها، روندهای خرید را به صورت جزئی مورد بررسی قرار دهند که در نهایت موجب بهبود فروش مي شود.

۳-بازدهی عملیاتی:

افزایش سود و کاهش هزینه را می‌توان هدف همه‌ی کسب و کارها تلقی کرد. هوش تجاری همه ي داده‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و به کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک کمک می‌کند تا متوجه شوند که ضعف آن‌ها در چه مواردی بوده است. این ضعف‌‌ها می‌توانند مواردی از قبیل مشکل کیفیت محصولات، استراتژی فروش ضعیف به دلیل نبود تحقيق كافي درباره‌ی بازار هدف و سایر موارد باشد که یقینا نیازمند راه‌حل‌هایی سریع و پربازده هستند.

۴-برتری یافتن نسبت به رقبا:

هوش تجاری با ارائه‌ی دیدی جامع از مشتری، به بیزینس‌ها کمک می‌کند که رفتار مشتریان را تحلیل کنند، نیازهای آن‌ها را تحلیل کنند و بر آن اساس بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهند. هوش تجاری با تحلیل الگوی خرید مشتریان، کسب و کارهای الکترونیکی را قادر می‌سازد مشتریان مناسب خود را جذب کنند و از فرصت‌های فروش از دست رفته به صورت بهینه در آینده بهره ببرند.

۵-مدیریت کسب و کار به صورت داخلی و رفع مشکلات:

هوش تجاری به بیزینس‌های الکترونیکی این امکان را می‌دهد که انبار خود را صحیح مدیریت کنند و با تحلیل داده‌های خود درباره‌ی مشتریان و الگوی خرید آن‌ها موجودی انبار برای کالاهای مختلف را به صورت بهینه تامین نمایند. در نتیجه، با پیش بینی دقیق، از مشکل نبود موجودی برای کالاهای مختلف نیز جلوگیری خواهند کرد. از طرفی دیگر، هوش تجاری اطلاعات ارزشمندی در خصوص پیش بینی اضافی انبار و موجودی بیش از حد مورد نیاز در آینده را فراهم می‌کند و قبل از این که منجر به ایجاد مشکل شود از این اتفاق جلوگیری خواهد کرد.

منبع

 

توصیه می‌کنیم بخوانید:

نرم افزار هوش تجاری برای فروشگاه اینترنتی