از مزایای هوش کسب و کار یا هوش تجاری می ‌توان به این نکته اشاره کرد که تفاوتی ندارد سازمان شما بزرگ است یا کوچک؛ در هر صورت، می توانید برای بخشی از سازمان خود از هوش کسب و کار بهره ببرید.
به عنوان مثال در صورتی که می‌ خواهید متوجه شوید چه کسانی به شما بدهکارند و تا چه تاریخی فرصت پرداخت بدهی خود را دارند و یا به صورت کلی به تحلیلی شفاف از امور مالی شرکت خود دست یابید، هوش کسب و کار ابزاری است که به آن نیاز خواهید داشت.
در ادامه ۵ مورد را ذکر می‌ کنیم که بر آن ها متوجه می شوید آیا سازمان شما برای استفاده از هوش کسب و کار آماده است یا خیر:

۱- از خوب یا بد بودن وضعیت کسب و کار سازمانتان مطمئن نیستید

در صورتی که به صورت پیوسته روند سازمان خود را رصد نکنید و فورا نسبت به شناخت و رفع دلایل کاهش سود خود اقدامی نکنید، شرایط برای شما با گذشت زمان بدتر خواهد شد.
یک داشبورد تحلیلی هوش تجاری مناسب موارد مختلفی از قبیل روندهای فروش ماهیانه، مدیریت هزینه‌ ها و سوددهی سازمانتان را در اختیار شما قرار می ‌دهد. با داشتن اطلاعاتی از این قبیل، موارد لازم برای تصمیم‌ گیری ‌های آینده سازمان خود را در اختیار خواهید داشت.

۲- نمی ‌دانید که چه مقدار سرمایه برای هزینه کردن برای کسب و کار خود در اختیار دارید

برای صاحبان کسب و کارهای کوچک، مدیریت سرمایه بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که لزوما پولی که امروز دریافت می‌ کنید، برای هزینه‌ های روزهای بعدتان کافی نخواهد بود.
به همین دلیل، برای شما لازم است با دقت هر چه بیشتر بدانید میزان دریافتی و میزان هزینه‌ های شما چقدر است که برای این امر، هوش کسب و کار بسیار مفید خواهد بود.

۳-از پرفروش‌ ترین کالاها و برترین مشتریان خود خبر ندارید

تشخیص این که کدام یک از کالاها یا خدمات شرکت شما دارای بهترین فروش هستند و شناسایی مشتریان برتر، نقطه کلیدی هر کسب و کاری است.
با اطلاعاتی که از طریق هوش کسب و کار کسب می کنید، می‌ توانید در فروش خود تحول بزرگی ایجاد کنید. با این کار با مشتریان خود روابط کاری عمیقی بر قرار خواهید کرد که در نهایت منجر به رشد کسب و کار شما می‌ شود.

۴-دقیقا از میزان و مدت بدهی دیگر افراد و شرکت ها به سازمان خود اطلاع ندارید

برای هر صاحب کسب و کاری، دانستن این موضوع که چه کسانی به آن‌ها بدهی دارند و چه زمانی این مبلغ را دریافت می ‌کنند اهمیت بسیاری دارد.
هوش کسب و کار نه تنها این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌ دهد، بلکه به شما کمک می‌ کند تا برای مواردی که هنوز مبالغ آن را دریافت نکرده‌ اید، قبل از آن که به کسب و کار شما ضرری وارد کند، اقدام کنید.

۵. دقیقا اطلاع ندارید که بیشترین هزینه را صرف چه کاری کرده ‌اید و دلیل آن چه بوده است

به عنوان صاحب کسب و کار، جهت بهینه ‌سازی جریان مالی سازمانتان، برای شما لازم است بدانید چه هزینه ‌هایی در پیش دارید و باید به تامین کنندگانی که با سازمان شما کار می‌ کنند پرداخت کنید.
با یک داشبورد مدیریتی هوش تجاری، می ‌توانید تامین کنندگان خود را کامل مدیریت کنید و شرایط همکاری خود با آن ‌ها را به بهترین شکل پیش ببرید.

در صورتی که هر کدام از این ۵ مورد درباره شما صدق می ‌کند، شما شرایط لازم برای استفاده از هوش کسب و کار و بهره‌ مند شدن از مزایای آن را دارید.

منبع این نوشته