هوش تجاری به فناوری، اپلیکیشن ­ها و روش ­هایی برای جمع ­آوری، یکپارچه­ سازی، تحلیل و نمایش اطلاعات کسب و کار می­گویند که موجب تصمیم­ گیری بهتر در سازمان می­شود.

استراتژی هوش تجاری یک نقشه راه است که به کسب و کار کمک می­کند عملکرد خود را اندازه­ گیری کند، به دنبال مزیت رقابتی باشد و با استفاده از data mining  و آمار، به نیازهای مشتری پاسخ دهد.  بر اساس Gartner  در سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۰% از پروژه­های تحلیل داده به جنبه­ هایی از تجربیات مشتریان مربوط می‌شود.

هوش تجاری چیست؟

چرا استراتژی هوش تجاری مهم است؟

BI برای رشد کسب و کار و حفظ مزیت رقابتی، حیاتی است. به منظور هم­گام شدن با تغییرات رفتار مشتریان در بازار، شناسایی ارزش اطلاعات مشتری برای سازمان‌­ها حائز اهمیت است. از این طریق سازمان‌ها می­توانند چشم‌­اندازهای استراتژیک خود را تغییر دهند.

اطلاعات مشتری باعث بوجود آمدن تغییرات می‌شود. به عنوان مثال توسعه محصول جدید یا بهبود محصول برای تامین نیاز مشتری.

چه کسی مسئول هوش تجاری است؟

همانطور که BI مجموعه‌­ای از تکنولوژی‌­ها و سیستم­‌هاست، نیاز دارد توسط حوزه کلیدی کسب و کار پشتیبانی شود.

پیاده­‌سازی استراتژی BI باید توسط ذینفعان و اسپانسرها، حمایت شود. ممکن است تصور شود بهترین حامیان مدیران فنی یا مدیران اطلاعات هستند اما بهترین رویکرد این است که هوش تجاری توسط مدیران رده بالای سازمان پشتیبانی شود. چرا که این مدیران تصویر گسترده­ای از اهداف و استراتژی‌های سازمان دارند و میتوانند ماموریت سازمان را به KPIها تبدیل کنند.

مدیران مالی و یا مارکتینگ میتوانند بهترین گزینه باشند. این افراد می­توانند پیاده‌سازی را سازماندهی کنند و مسئول تغییر در محدوده پروژه باشند. قطعا این افراد باید با مدیران فناوری و اطلاعات سازمان در ارتباط باشند.

مدیران IT باید از مدیریت، انتقال دانش، یکپارچگی داده و پیاده‌سازی اطمینان یابند. اما کلیه ذینفعان می­بایست در جریان فرایند باشند.

به صورت کلی سازمان باید تمایل داشته باشد که منابع ضروری مثل افراد، منابع IT، هزینه و غیره را اختصاص دهد و پیاده‌­سازی هوش تجاری تنها به معنی استفاده از بودجه IT سازمان نیست.

مزایای سیستم‌های هوش تجاری چیست؟

BI دیتا را به بینش و اقداماتی تبدیل میکند که سازمان می­تواند از آنها برای درک نیروهایی که بازار را شکل می‌دهند استفاده کنند و از رقبای خود پیشی بگیرند.

بر اساس نظرسنجی از ۲۶۰۰ کاربر هوش تجاری توسط BI-Survey.com، موارد زیر ۷ مزیت اصلی انتخاب شده­‌اند:[/vc_column_text][vc_column_text]

  1. گزارش­‌گیری، تحلیل و برنامه­‌ریزی سریع‌­تر
  2. گزارش‌­گیری، تحلیل و برنامه‌­ریزی دقیق­‌تر
  3. تصمیم­‌گیری بهتر
  4. بهبود کیفیت دیتا
  5. بهبود رضایت کارکنان
  6. بهبود بازدهی عملیاتی
  7. بهبود رضایت مشتری

در نهایت سوالی که باید پاسخ داده شود این است که آیا شما به استراتژی هوش تجاری نیاز دارید؟

اگر میخواهید همگام با تغییرات رفتار مشتری باشید، مزیت رقابتی سازمان خود را حفظ کنید  و از رقبای خود یک قدم جلوتر حرکت کنید، جواب شما بله است.

استراتژی هوش تجاری در سازمان شما