انبار کردن داده ها یا Data warehousing یکی از لایه های معماری هوش تجاری است که دنیای وسیعی دارد.

در این مقاله قصد داریم دلایلی را ذکر کنیم که بیان می‌کنند چرا لازم است شما از انبار داده استفاده کنید.

۱- استفاده ناکارآمد از زمان

یکی از بزرگ‌ترین انگیزه‌های شرکت‌ها برای پیاده سازی انبار‌های داده‌ این است که بسیاری از کارمندانشان زمان ارزشمندی را صرف جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در اسپرد شیت‌ها (صفحات گسترده) می‌کنند. اصلاح داده‌ها و تولید گزارش‌ها تلاش زیادی نیاز دارد. بسته به نیاز کسب وکار، این کار عموما یک‌بار در ماه یا یک‌بار در فصل انجام می‌شود.

داشتن یک انبار داده با استفاده از سرویس‌های مناسب برای طراحی داشبوردها و گزارش‌ها، می‌تواند این فرآیند را خودکار کرده و موجب صرفه‌جویی در زمان شود.

۲- بی‌دقتی

پیش از این گفتیم که جمع‌آوری دستی داده‌ها و کنار هم قرار دادن گزارش‌ها کار آسانی نیست، اما مشکل بزرگ‌تر این است که کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند گزارش را از تعادل خارج کند. بدون تدابیر مناسب، شرکت شما هیچ راهی برای پیدا کردن این که آیا گزارش‌ها صحیح هستند یا خیر، نخواهد داشت.

از سوی دیگر بررسی دستی هر گزارش، تنها مشکل صرف زمان را تشدید می‌کند.

هنگام اجرای یک انبار داده و ایجاد گزارش‌ها پیرامون آن، نیاز به اعتبارسنجی و بازبینی فقط یک‌بار رخ می‌دهد و پس از آن شما به طور پیوسته به اطلاعات درست دسترسی دارید.

۳- تفاوت بین دپارتمان‌ها

در ادامه موضوع بی‌دقتی، مساله‌ی دیگری که شرکت‌های بزرگ‌تر را دچار مشکل می‌کند، مشکل سیلوهای داده است. زمانی که داده‌ها (‏اغلب زاید)‏جمع‌آوری و از بقیه شرکت جدا می‌شوند، داده‌ها در یک سیلو در نظر گرفته می‌شوند.

علاوه بر این، دپارتمان‌های مختلف ممکن است روش های مختلفی برای محاسبه موارد مشابه داشته باشند یا از اصطلاحات متفاوت استفاده کنند.

به عنوان بخشی از عمل انبار کردن داده‌ها، چنین فرآیندهایی حذف می‌شوند و تنها یک منبع حقیقی باقی می‌ماند.

۴- به گذشته نگاه نمی کنید.

هنگام تحلیل مستقیم داده‌ها از سیستم‌های منبع (‏سیستم‌های حقوق و دست‌مزد و…)‏، ممکن است نگاه کردن به داده‌های تاریخی دشوار باشد. در برخی موارد، داده‌های تاریخی در اسپرد شیت‌های قدیمی‌تر ذخیره یا حتی پاک سازی می‌شوند. توانایی مقایسه با داده‌های گذشته به شما کمک می‌کند تا ایده‌ای از مسیری که می‌خواهید بروید داشته باشید. سپس می‌توانید آن تحلیل را با ارتباط دادن هر روند با تغییر در متغیرهای مختلف در کسب‌وکار خود تکمیل کنید.

داشتن یک انبار داده به شما این امکان را می‌دهد که داده‌های بسیاری از منابع (‏فهرست حقوق، نقطه فروش، پیش‌بینی‌های آب و هوایی، شاخص‌های بازار سهام)‏را در طول زمان ثبت کنید.

۵- گستراندن اسپرد شیت‌ها

بدون انکار، اسپردشیت‌ها ابزار‌های بسیار خوبی هستند اما بسیاری از کارکنان وابستگی زیادی به آن‌ها پیدا کرده و زمان زیادی را برایش صرف می‌کنند و وقتی با حجم زیادی از داده‌ها سر و کار دارند، این مساله جدی‌تر می‌شود.

یک انبار داده از منظر طراحی بسیار مقیاس پذیر است و برای جای دادن حجم انبوهی از داده‌ها درون خود، می‌تواند بزرگ‌تر شود.