به لطف توسعه‌ی تکنولوژی در حیطه‌ی هوش تجاری، تحلیل داده‌ها بسیار ساده‌تر و سریع‌تر شده است. با ابزارهای مربوط به هوش تجاری، این امکان برای شما فراهم می‌شود که داده‌های مختلف را از منابع مختلف استخراج نموده و آن‌ها را به فرمتی تبدیل کنید که برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی قابل استفاده باشد.

بنابراین از هوش تجاری برای بهبود تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌شود و در ادامه به ۴ موردی که هوش تجاری مدیران را به آن‌ها مجهز می‌کند اشاره می‌کنیم:

دسترسی آسان به داده‌ها برای گزارش‌گیری و تحلیل:

بسیار رایج است که شما به دلیل نداشتن داده و یا مشکلات احتمالی در داده‌ها با خطا مواجه شوید. بدون آگاهی داشتن از نحوه‌ی کار ابزار تحلیلی، کاربران مسئله را به بخش IT گزارش می‌دهند تا برطرف گردد. این کار نه تنها زمان‌بر است بلکه عموما گزارش دلخواهتان به شما داده نمی‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل، هوش تجاری به کاربران امکان دسترسی به داده های خارجی را می‌دهد که در نتیجه‌ی این کار مدیران می‌توانند در زمان مورد نیاز گزارش دلخواه خود را ایجاد کنند.

در واقع امکان دسترسی به داده‌ها از منابع مختلف فراهم می‌شود. نکته این است که می‌بایست زیرساختی فراهم شود که دسترسی به داده‌های مختلف آسان باشد.

استفاده و پشتیبانی آسان برای تحلیل داده:

یکی از مواردی که باعث ترغیب مدیران سازمان‌ها به استفاده از هوش تجاری می‌شود، محیط کاربری آن است. عدم آشنایی با مهارت‌های مرتبط با تکنولوژی برای مدیران مسئله‌ای رایج است و این موضوع ممکن است در کار با ابزارهای مختلف برای آن‌ها مشکل ایجاد کند.

محیط کاربری مناسب بسیار حائز اهمیت است و باید به گونه‌ای باشد که استفاده از آن‌ها برای کاربران ساده باشد. در واقع، سادگی باعث تسریع گزارش‌گیری، تحلیل و تصمیم‌گیری‌های بهینه برای مدیران خواهد شد.

بالا بودن سرعت استفاده و مدیریت آسان:

یکی از پارامترهای کلیدی برای کاربران هوش تجاری، سرعت گزارش‌گیری و تحلیل داده‌هاست. کندی جمع‌آوری و تجمیع داده‌ها منجر به کاهش کیفیت و دقت گزارش می‌شود.

برای تضمین کارآمد بودن گزارش و تحلیل، ابزار هوش تجاری می‌بایست علاوه بر سریع بودن، قابل توسعه نیز باشد. برای افزایش سرعت، روش‌های مختلفی از قبیل SaaS، Cloud ها و DBMS ها وجود دارد.

استفاده‌ی آسان از نتایج حاصل:

ارائه‌ی گزارشات حاصل از هوش تجاری، مهم‌ترین مولفه‌ی هوش تجاری به شمار می‌رود. در واقع کاربر باید بتواند گزارش را بفهمد تا بتواند از تحلیل آن بهره‌مند گردد. در صورتی که گزارش اشتباه باشد، تحلیل‌ها و نتایج حاصل از آن نیز غلط خواهد بود که دارای تاثیر منفی بر روی کسب و کار است.

ابزارهای هوش تجاری مجهز به مصورسازی داده‌ها و مکانیزم‌های مختلف برای ارائه‌ی گزارشات هستند که ممکن است با اپلیکیشن‌های خارجی ادغام شوند تا مدیران بتوانند گزارشات دلخواه خود را ببینند. اصولا این گزارش‌ها به صورت داشبوردهایی با قابلیت شخصی‌سازی هستند.

موارد مذکور برای هوش تجاری این امکان را برای مدیران فرهم می‌سازد که بر روی داده‌های سازمان خود نظارت داشته باشند و از گزارش‌گیری و تحلیل داده‌ها به صورت بهینه بهره ببرند.

چگونه هوش تجاری به فروش شما کمک می‌کند؟