از بین چالش‌هایی که کمپانی‌ها با آن مواجه می‌شوند، تصمیم‌گیری کُند، مهم‌ترین چالش است. این مسئله زمانی اهمیت می‌یابد که سازمان از اهداف استراتژیک جدیدی پیروی کند.

با توجه به حجم داده‌های ذخیره شده و دسترسی محدود به اطلاعات،  فرایندهای غیر بهینه جابجایی داده ها و استفاده از آن ها کارمندان را دلسرد و بازدهی آن‌ها را پایین می‌آورد.

برای تشویق کارمندان تیم و پیشتازی در بازار رقابتی، می‌بایست داشبوردهای BI (هوش تجاری) را به کارمندان معرفی کرد. به کارگیری BI در کسب و کار موجب عملکرد بهتر کارمندان خواهد شد. از طرفی فرهنگ سازمانی نیز رفته رفته تغییر خواهد کرد.

داشبوردهای BI، داده‌های خام را مصور می‌کند. بنابراین دسترسی به داده‌ها سریعتر خواهد بود و کارمندان سریعتر و راحت‌تر از داده‌ها اطلاعات لازم را استخراج می‌کنند. با مصورسازی داده‌ها، KPI ها، تحلیل ها، تصمیم گیری داده محور راحت تر انجام خواهد شد.

اما داشبوردهای BI چگونه برای سازمان ارزش آفرینی می‌کنند؟ در ادامه مهم ترین مزایای به کار گیری راهکارهای هوش تجاری ذکر شده است:

دسترسی سریع به اطلاعات:

داشبوردهای BI سریع هستند و دسترسی به اطلاعات آن‌ها بسیار راحت است. این مورد خود موجب بهبود عملکرد کارمندان خواهد شد. چرا که نیازی نیست که کارمندان زمان زیادی را صرف محاسبه و پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز خود بنمایند. همانطور که می‌دانید، Power BI یکی از سرویس‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان داده ها را به بهترین شکل مصورسازی کرد. درصورت استفاده از این ابزار می‌توانید، ویژوال ها را با توجه به داده های جدید و آپدیت شده، به صورت خودکار به روزرسانی نمایید. به این صورت که داده ها به صورت زمان بندی شده به روز رسانی می‌شوند و نیازی نیست که شما هر روز ویژوال ها را refresh  کنید. این مورد به خودی خود سبب ذخیره زمان و انرژی بسیار زیادی خواهد شد. از طرفی تصمیم گیری داده محور (Data Driven Decision Making) به بهترین شکل در سازمان پیاده سازی خواهد شد.

بر اساس گزارشی از دانشگاه بوستون، ۴۷ درصد از متخصصین بر این ادعا هستند که دسترسی محدود به اطلاعات موجب ضعف در تصمیم گیری خواهد شد. داشبوردهای هوش کسب وکار بر این اساس طراحی می‌شوند که متخصصین بتوانند بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند و کارایی آن‌ها افزایش یابد. علاوه بر این با استفاده از BI ، روند فروش کالا و رفتار مشتریان مشخص می‌شود. از طرفی تصمیمات آنی در بخش ارتباط با مشتری بر اساس داده‌ها صورت می‌گیرد. همه این موارد موجب تاثیرگذاری مثبت بر کمپانی، کارمندان و سهام داران خواهد شد.

تصمیم گیری داده محور:

قبل از اینکه در مورد تحلیل پیشرفته داده (advanced data analytics) صحبت کنیم، باید گفت که در گذشته رهبران کسب وکار تمایل داشتند که بدانند چگونه می‌توان به بهترین نحو فرایندهای کسب و کار را بهبود بخشید. امروزه تحلیل‌های پیچیده کسب وکار، دید منحصربه فردی را در مورد فرایندهای سازمان برای مدیران فراهم می‌نماید. به کارگیری تصمیم گیری داده محور در همه سازمان‌ها مرسوم شده است و استفاده از ابزارهای BI، مدیران را به روز نگه می‌دارد. این تصمیم گیری‌ها بر پیش بینی فروش، برنامه ریزی بودجه، پاداش و رضایت کارمندان و بهبود تجربه مشتری تاثیرگذار خواهد بود. بسیاری از این تحلیل ها منجر به بوجود آمدن تغییرات گسترده و مهمی در سازمان خواهد شد. علاوه بر این، ابزارهای BI مانند پاور بی آی، پلتفرمی برای ساخت گزارشات هوشمند، نمایش KPI ها و داشبوردها هستند. همه این موارد در یک صفحه گزارش قرار می‌گیرند و افراد تیم بر اساس آن عمل می‌کنند.

تنها چیزی که شما نیاز دارید، به اشتراک گذاری گزارشات است. ارتباطات شفاف، کلید رضایت مشتری و ایجاد انگیزه در آن ها است. این موارد در نهایت موجب بهبود عملکرد نهایی خواهد شد.

عملکرد:

نداشتن اهداف شفاف از جمله مواردی است که تاثیر منفی بر کارایی کارمندان خواهد داشت. خستگی مفرط و مدیریت ذره بینی (micromanagement) موانع تصمیم‌گیری موثر هستند. BI هم به مدیران و هم به کارمندان برای مقابله با سختی‌ها کمک می‌کند. BI از طریق بهینه‌سازی زمان‌های کاری و انجام سریع واکنش به مشکلات، هم به مدیران و هم به کارمندان کمک می‌کند. در این صورت هر کارمند در قبال عملکرد کمپانی احساس مسئولیت می‌کند.

در نتیجه تیم در موقعیت‌های مختلف به صورت چابک عمل می‌کند و شرکت مزیت‌های رقابتی به دست می‌آورد. داشبوردهای BI، روندهای کسب وکار را وارونه می‌کنند به این صورت که به جای مدیریت از رده بالا به رده پایین، تصمیم گیری‌ها بر عهده مدیرانی است که توان اجرایی دارند. این مورد به خودی خود سبب بهبود سریع عملکرد، کیفیت کار و رضایت مشتری خواهد شد.

از طریق حذف وظایف زمان بر و بیهوده بهره‌وری کارمندان افزایش می‌یابد. از جمله این کارها می‌توان به تجمیع داده ها از منابع مختلف اشاره کرد. کارمندانی که به داشبوردهای BI دسترسی دارند، همه اطلاعات مهم را در دسترس خود دارند. تمرکز بر وظایف مهم، موجب افزایش بهره‌وری کارمندان و رضایت بیشتر آن ها خواهد شد.

چابکی:

کارمندان با عملکرد و بهره‌وری بالا چابک نیز هستند. داشبوردهای BI به عنوان ابزاری برای ذخیره زمان به شمار می‌آید که کارمندان را مجبور می‌کند که تمرکز خود را روی پیدا کردن راهکارهای نوآورانه قرار دهند. در تیم‌های چابک که مدیریت تیم را خودشان بر عهده دارند، نیازی نیست که برای انجام وظایف مختلف به آن ها تذکر داده شود. داشبوردهای هوش تجاری پارامترهای کلیدی را که اهمیت زیادی دارد، نمایش می‌دهد و از این طریق از بی نظمی جلوگیری به عمل می‌آید و نیازی به تذکر به کارمندان نیست.

مشارکت:

مشارکت کارمندان از جمله مهم‌ترین تاثیرات داشبوردهای BI است. داشتن دیدی ملموس از داده ها و نمایش آن ها، فاکتوری کلیدی برای پایان موفق یک پروژه است.

شفافیتی (Transparency) که داشبوردهای BI فراهم می‌کند، نه تنها موجب افزایش چابکی و مشارکت خواهد شد، بلکه زمینه‌هایی را برای رقابت دوستانه فراهم می‌نماید. تمجید کارمندان توسط مدیران و یا همکاران آن‌ها سبب تشویق آن‌ها خواهد شد و انگیزه بالایی را در انجام بهتر کارها برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد. این مورد به طور ویژه‌ای برای کارکنان جدیدی که می‌خواهند به عنوان عضو تاثیرگزاری دیده شوند، صدق می‌کند. سامانه‌ای که KPI ها و اهداف کارکنان را نمایش می‌دهد، محیطی داده محور را ایجاد می‌کند که در آن هرکس ارزش اعداد و ارقام نمایش داده شده را می‌داند.

انگیزه:

بسیاری از کمپانی‌هایی که از داشبوردهای BI برای ایجاد انگیزه در کارکنان استفاده می‌کنند، آشکارا از داشبوردها در دفترکار خود استفاده می‌کنند. در صورتیکه داده های کلیدی سازمان در یک صفحه نمایش بزرگ نشان داده شود، کارمندان همواره از وضعیت کمپانی مطلع هستند و این باعث می‌شود که به خوبی کار کنند.

طبق گزارشی از Forbes، مدیرانی می‌توانند کارمندان را در جنبه‌های مختلفی از کار مانند برنامه‌ریزی، گزارش دهی و ارزیابی پروژه درگیر کنند، در این صورت است که هویت وظایف (Task Identity) بهتر درک خواهد شد. واضح شدن فعالیت تیم‌ها در محصول نهایی تاثیرگزار خواهد بود. هوش تجاری این کار را انجام می‌دهد. به اشتراک‌گذاری داده‌ها جنبه‌هایی از شفافیت را که موجب تشویق کارکنان خواهد شد، تقویت می‌کند.

دستاوردها:

همانطور که پیشتر بیان شد، داشبوردهای BI نمایش اهداف و وظایف را راحت‌تر می‌کند. داشبوردها منبع قابل اعتمادی از اطلاعات در مورد تیم‌ها و وظایف آن‌ها هستند. به نحوی که می‌توان با بررسی داشبوردها به این نتیجه رسید که: آیا ممکن است تیم‌ها برای رسیدن به هدفی خاص به نیروهای کمکی نیاز داشته باشند؟ کارمندانی که از داشبوردها استفاده می‌کنند می‌توانند به نقش خود در پروژه‌های بزرگ و در کل سازمان اشاره کنند. علاوه بر این با پیاده سازی هوش تجاری، می‌توان افرادی را که در سازمان عملکرد بالایی داشته‌اند را شناسایی کرد.

از طرفی داشبوردهای BI کارکنان ناراضی و یا ناکارآمد را شناسایی می‌کند. در این مورد، BI به مدیران کمک می‌کند که ضعیف‌ترین بخش‌ها را شناسایی کند. همچنین داشبورد BI ابزاری ارزشمند برای نمایش دستاوردها و موفقیت‌های کارکنان است.

 

سامانه هوش تجاری نمودار