کاربرد چت بات ها در هوش تجاری چیست؟

قبلا در این مطلب به معرفی چت بات ها پرداختیم و بررسی کردیم که کسب‌وکارها چگونه از آن‌ها بهره می‌برند. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم کاربرد چت بات ها در سیستم‌های هوش تجاری چیست و چگونه باعث بهبود عملکرد آن‌ها می‌شوند. هوش تجاری همه راهکارهای فناوری اطلاعات را جمع آوری می‌کند تا استفاده از داده‌ها را در شرکت شما بهینه کند. خروجی این ابزارها داده‌های پردازش شده است و ابزارهای مفیدی برای تصمیم گیری هستند. بنابراین، در واقع هدف اصلی هوش تجاری این است که اجازه دسترسی آسان به داده‌ها را از طریق گزارشات و داشبوردها بدهد. با این حال، این روش‌های دسترسی به داده‌های شرکت همیشه قابل اعتماد نیستند زیرا نقاط ضعف خاصی دارند.

خوشبختانه وجود هوش مصنوعی امکان دستیابی به این اطلاعات مهم را به روشی کارآمدتر، سریع تر و ارزان تر از طریق چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی فراهم می‌کند.

چت بات ها چگونه می‌توانند هوش تجاری را بهبود بخشند؟

رابطه بین هوش تجاری و کاربرد چت بات ها

BI نحوه تصمیم گیری تیم‌های مدیریتی را تغییر داده است. با ابزارهای مناسب BI، شرکت‌ها نه تنها می‌دانند که مشتریانشان چه می‌خواهند، بلکه احساس نیاز به محصول یا خدمت را هم در آنها برمی‌انگیزند. از این رو، چت بات ها نقش مهمی در نحوه شکل گیری هوش تجاری در کسب و کارها خواهند داشت. آنها می‌توانند به شرکت‌ها در تشخیص و پیش بینی الگوها و روابط بین رویدادها، تقاضای بازار و رفتار مشتری کمک کنند.

چت بات های هوش مصنوعی این قدرت را دارند که BI و داده‌ها را در کنار هم قرار دهند. اما آنها فقط دستیارهای مجازی نیستند، آن‌ها یک منبع ارزشمند برای جمع آوری داده‌های مشتریان برای کسب و کارها به حساب می‌آیند.

  • در سال ۲۰۲۱ چت بات ها ۸۵ درصد از تعاملات با مشتریان را مدیریت خواهد کرد.
  • آن‌ها می‌توانند هزینه‌های عملیاتی را تا ۳۰ درصد کاهش دهند.
  • در سال ۲۰۲۱، ۵۰ درصد از مشاغل مبلغ بیشتری را در توسعه چت بات ها هزینه خواهند کرد.
  • از سال ۲۰۲۰، سیستم‌های بانکی تا ۹۰ درصد از تعاملات مشتریان را با استفاده از چت بات ها خودکار می‌کنند.
  • تا پایان سال ۲۰۲۳، شرکت‌ها ۲.۵ میلیارد ساعت در خدمات مشتریان را با استفاده از چت بات ها صرفه جویی خواهند کرد.
  • ۶۴ درصد از کاربران اینترنت می‌گویند خدمات ۲۴ ساعته بهترین ویژگی چت بات ها است.
  • ۳۷ درصد مردم از چت بات خدمات مشتریان برای دریافت سریع پاسخ در مواقع ضروری استفاده می‌کنند.

۳ روش قدرتمند برای ارتقا دادن عملکرد سیستم هوش تجاری

  1. کارکنان برای دسترسی به داده‌های شرکت، باید وارد سیستم شوند، داده‌ها را دانلود کنند، چندین گزارش را مرور کرده و بین برنامه‌ها یا ابزارهای مختلف جابه‌جا شوند. با ادغام هوش تجاری با یک چت بات، به جای ورود به نرم افزار BI، کارمندان می‌توانند با ربات چت کرده و از برنامه پیام رسان موجود از هر دستگاهی، بینش‌های مورد نظر را کسب کنند. در واقع کاربرد چت بات ‌ها این است که جمع آوری داده ها را سریع و آسان می‌کنند که می‌تواند برای به اشتراک گذاشتن گزارش‌ها با کل تیم استفاده شود.
  2. بین پردازش زبان طبیعی (NLP) و هوش تجاری ارتباط اساسی وجود دارد. پردازش زبان طبیعی یک فناوری پیشرفته و قدرتمند است که آینده کسب کارها را رقم می‌زند. چت بات‌ها از NLP برای تفسیر پیام کاربر به زبان طبیعی انسان و ارائه پاسخ در قالب‌های مختلف مانند نمودارهایی که به صورت خودکار تولید شده‌اند، محاسبات دوره ای، محرک‌های کلیدی و تجزیه و تحلیل‌های مقایسه ای استفاده می‌کند. برای بهبود سیستم هوش تجاری، سعی کنید از ویژگی‌های چت بات‌های سنتی پیشی بگیرید و بر تجزیه و تحلیل شخصیت مشتریان خود با استفاده از تکنیک‌های NLP تمرکز کنید تا بتوانید تا جای ممکن اطلاعات بیشتری از آن‌ها استخراج کنید.
  3. چت بات ها به عنوان راحت ترین پاسخگوی ۲۴ ساعته عمل می‌کنند. آنها سریع تر از هر انسانی به درخواست‌ها و سوالات معمولی مشتریان رسیدگی می‌کنند. آنها به اقیانوس وسیعی از اطلاعات دسترسی دارند و آن‌ها را پردازش می‌کنند تا در یک چشم‌برهم‌زدن اطلاعات درخواستی را در اختیار کاربران قرار دهند. چت بات ها حتی می‌توانند از حریم خصوصی کاربران محافظت کنند زیرا می‌توانند به گونه ای طراحی شوند که به همه داده‌های شخصی مشترک در یک مکالمه دسترسی نداشته باشند. آن‌ها می‌توانند از وظایف اساسی مانند مرتب سازی ایمیل‌ها و هماهنگی جلسات، تا پیش بردن یک چت کاملا شخصی را به عهده بگیرند.

در سه سال گذشته، چت بات ها ۳۱۳۴۰۶ چت (معادل ۳۵% از کل ترافیک مربوط به چت) را مدیریت کرده اند که برابر با حجم کار ۱۰ نماینده پشتیبانی از مشتریان می‌باشد.

یک گزارش هوش تجاری که توسط چت بات تولید شده است

قدرت تجزیه و تحلیل  و میزان استفاده از BI خود را افزایش دهید

همه کسب و کارها و کارمندان به اطلاعات دقیق و به موقع نیاز دارند تا به آن‌ها در تصمیم گیری‌های مهم کمک کنند. در این زمینه کاربرد چت بات‌ها در هوش تجاری می‌تواند مفید باشد. چگونه؟

  • با فعال کردن push notification در سیستم کاربران. این امر به افزایش استفاده کاربران از هوش تجاری کمک می‌کند. آن‌ها هر بار که داده‌های جدید جمع آوری می‌شوند یا روندهای قابل توجهی تشخیص داده می‌شوند نوتیفیکیشن دریافت می‌کنند. بر اساس ترجیحات و موقعیت شغلی کاربران، چت بات می‌تواند نوتیفییکیشن‌های سفارشی مربوطه را در ارتباط با تغییرات گزارشات برایشان ارسال کند. به این ترتیب، همه اعضای تیم همیشه از تغییرات، ناهنجاری‌ها و تفاوت‌های موجود در مجموعه داده‌ها مطلع هستند.
  • با دریافت اطلاعات اضافی از اشخاص ثالث. کافی است تا به داده‌ها و تجزیه و تحلیل پیام رسان‌هایی مانند Whatsapp, Telegram, Skype For Business, و Slack فکر کنید. میتوانید با به کاربرد چت بات‌ها اطلاعات بسیار ارزشمندی را در مورد مشتریانتان از اکانت‌هایشان استخراج کنید و به سیستم هوش تجاری خود وارد کنید.

مزایای کلیدی ادغام Chatbot در هوش تجاری برای سازمان شما

چت بات ها می‌توانند تأثیر مستقیمی بر رشد یک تجارت داشته باشند. بیایید چند نمونه را بررسی کنیم.

۱. رشد کسب و کار بدون اضافه شدن هزینه سربار

توسعه کسب و کار شما لزوما به معنای افزایش هزینه نیست. برای پیاده سازی چت بات ها لازم نیست گران باشد، به خصوص اگر هزینه اضافه شدن آن به هوش تجاری را با نتایج حاصل مقایسه کنید. هزینه استفاده از چت بات در هوش تجاری به طور کلی کمتر از حقوق واحد پشتیبانی مشتریان، هزینه‌های مدیریت و آموزش و غیره است.

۲. نرخ تبدیل را افزایش دهید

هنگام دریافت سرنخ از طریق فرم تماس یا تماس تلفنی، معمولاً به دست آوردن تمام اطلاعات مورد نیاز توسط کارمندان امرو مشتریان به زمان نیاز دارد. اما یک چت بات می‌تواند این اطلاعات را به روش مستقیم و کارآمدتری جمع آوری کند.

به عنوان مثال، شرکت گاما تصمیم به سرمایه گذاری در بازاریابی محاوره ای گرفت و توانست ۱۵۰ فرصت جدید برای فروش، ایجاد ارزش ۲ میلیون دلاری در خط فروش و افزایش ۳۳ درصدی نرخ تبدیل در وب سایت  ایجاد کند.

۳. ایجاد سرنخ‌های واجد شرایط

بازاریابی محاوره ای مشتریان شما را تشویق به تعامل فعالانه می‌کند. چت بات ها می‌توانند از منطق پیشرفته برای تعیین سوق دادن مکالمه به سمت موضوع مورد نظر استفاده کننند که منجر به تسریع فروش می‌شود. یک چت بات می‌تواند از سوالات متفاوتی برای دسته بندی سرنخ‌ها استفاده کند، با عباراتی مانند “آیا شما …؟” شروع کند؛ با این سوال می‌تواند پرسونای مخاطبی که از آن سرنخ دارید کمک کند.

سپس سوالاتی مانند “درباره … بیشتر بگو” یا “چه چیزی امروز شما را به اینجا رسانده است؟” را مطرح کند تا بتواند قصد و هدف مخاطب را تشخیص دهد.

سوال بعدی این است که “در مورد محصول/ خدمات/ برند ما چه می‌دانید؟”، این به شما کمک می‌کند بدانید که مخاطب پشت سرنخ، به چه میزان اطلاعات و در چه حوزه ای نیاز دارد و در چه مرحله ای از سفر مشتری قرار دارد.

و در انتها برای مثال می‌پرسد “آیا در این زمینه به کمک احتیاج دارید؟”. پاسخ به این سوال تعیین می‌کند که آیا نماینده فروش با صاحب این سرنخ تماس  بگیرد یا خیر. این غربالگری می‌تواند در وقت، انرژی و تلاش تیم شما صرفه جویی کند.

نتیجه

بهبود مداوم NLP، تکامل هوش مصنوعی و توسعه ابزارهای مدرن از جمله چت بات ها، باعث می‌شود که روند رشد و توسعه سیستم‌های هوش تجاری در آینده به استفاده از این تکنولوژی‌ها گره بخورد.

 

منبع