بهترین نرم افزار هوش تجاری راهی ساده و آسان برای استخراج داده‌ها به مدیران ارائه می‌دهد تا دید جامعی از کسب و کارشان داشته باشند. این موضوع امروزه که همه جنبه‌های یک کسب و کار داده تولید می‌کنند بسیار اهمیت می‌یابد؛ از فروش و بازاریابی گرفته تا منابع انسانی و … . برای داشتن دید کامل از کسب و کار، نیاز دارید تا ارتباط داده‌های بخش‌های مختلف را با یکدیگر دریابید تا نقشه کاملی از آنچه که در سازمانتان رخ می‌دهد داشته باشید. بدین منظور، به بهترین نرم افزار هوش تجاری (BI) نیاز دارید. نرم افزار هوش تجاری نه تنها ریزترین جزئیات کسب و کارتان را برایتان روشن می‌کند، بلکه مهم ترین اطلاعات هر بخش را به صورت مصورسازی شده در قالب داشبورد مدیریتی در اختیارتان قرار می‌دهد. هم چنین از طریق شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) که در اختیارتان قرار می‌گیرد، می‌توانید عملکرد کسب و کارتان را بسنجید و برای افزایش بهره وری سازمان و کاهش هزینه‌ها تصمیمات آگاهانه تری بگیرید.

در ادامه به بررسی بهترین نرم افزارهای هوش تجاری می‌پردازیم:

  1. Microsoft Power BI
  2. Tableau Desktop
  3. Dundas BI
  4. Sisense
  5. Zoho Analytics

۱. Microsoft Power BI

مایکروسافت، غول نرم افزار هوش تجاری،  ابزار رایگان Power BI را ارائه می‌دهد. این نرم افزار هوش تجاری برای چندین سال پیاپی از طرف موسسه گارتنر به عنوان بهترین ابزار هوش تجاری معرفی شده و در سال ۲۰۲۱ نیز موفق شد جایگاه خود را هم چنان در صدر رقابت حفظ کند. مایکروسافت حتی یک نشست اختصاصی برای نرم افزارهای تجاری خود برگزار می‌کند که در آن از ویژگی‌های جدید Power BI رونمایی می‌کند. برخلاف برخی از رقبایش که کاملاً رویکرد تحت وب را در پیش می‌گیرند، Power BI نسخه قابل دانلودی ارائه می‌دهد تا  بتوانید تحلیل‌های خود را هم از طریق فضای ابری و هم از طریق report server اجرا کنید.

پاور بی آی یک دوره آزمایشی رایگان ۶۰ روزه دارد که به شما وعده می‌دهد که می‌توانید صدها منبع اطلاعاتی از جمله نرم افزارهای مایکروسافت، اوراکل، فیس بوک و … را به آن متصل کنید. این منابع، داده خام را برای تحلیل‌های سریع پیش رو آماده می‌سازند و گزارشات تحلیلی در کمتر از چند دقیقه آماده می‌شوند. پاور بی آی برای استفاده یک کاربر رایگان است؛ ولی برای استفاده چند کاربره و پشتیبانی از تحلیل داده بلادرنگ، باید نسخه Power BI Pro  را تهیه کنید.

داشبورد مایکروسافت پاور بی آی

۲. Tableau Desktop

نرم افزار هوش تجاری تبلو تلاش می‌کند تا امکاناتی بیشتر از ایجاد نمودار برای کاربران فراهم کند؛ در نتیجه امکان دیدن داشبوردها را به صورت زنده ایجاد کرده است.  تبلو با ایجاد یک رابط کاربری Drag & Drop به کاربر امکان می‌دهد تا به سرعت بتواند ترندها را در داده‌ها تشخیص دهد. هم چنین تبلو یک لیست طولانی از منابع اطلاعاتی‌ای  که پشتیبانی می‌کند ارائه داده است؛ از جمله مایکروسافت اکسل، گوگل آنالیتیکس، فایل‌های پی دی اف و … . تبلو این قابلیت را دارد که هر نوع داده‌ای را به راحتی تحلیل کند. گزارشات بصری نیز به راحتی قابل به اشتراک گذاری و سازگاربا موبایل هستند. Tableau Desktop نسبت به سایر نرم افزارهای هوش تجاری یک گزینه گران قیمت برای کاربر یه شمار می‌رود؛ اما سایر نرم افزارهای تبلو نیز به همراه نرم افزار هوش تجاری آن تحت عنوان Tableau Creator Package به خریدار عرضه می‌شود.

داشبورد هوش تجاری

۳. Dundas BI

Dundas یک ابزار مبتنی بر مرورگر است که استفاده از آن آسان بوده و طی ۲۵ سال استفاده جواب خود را پس داده است. این نرم افزار هوش تجاری طراحی شده تا به عنوان ابزاری واحد برای تبدیل داده خام به تحلیل‌های مصور باشد. انواع فایل‌های داده‌ای را می‌توانند تنها با Drag & Drop و بدون کمک واحد IT با این نرم افزار تحلیل کرد. رابط HTML5 استفاده شده در آن این اجازه را می‌دهد که در گستره‌ای از پلتفرم‌ها از جمله موبایل به راحتی قابل استفاده باشد. این نرم افزار در یک دوره ۴۵ روزه به طور آزمایشی و رایگان قابل استفاده است، پس از آن امکان خرید لایسنس سالیانه یا مادام العمر وجود دارد اما هیچ قیمت ثابتی برای آن ثبت نشده است.

۴. Sisense

SiSense یک نرم افزار هوش تجاری است که سعی دارد با استفاده از اینترنت اشیا (IOT)، یادگیری ماشین (Machine Learning) و هوش مصنوعی (AI) در پلتفرمش، پیچیدگی‌های تحلیل داده را ساده کند. بیش از ۵۰۰ شرکت در سرتاسر دنیا از این نرم افزار هوش تجاری استفاده می‌کنند. سایسنس ادعا می‌کند که این کار بسیار ساده است؛ به طوری که می‌توان در ۹۰ دقیقه  از داده خام تا داشبورد تحلیل را طی کنید! گرچه این ادعا جای بحث دارد، اما داشتن مشتریان معتبری چون جنرال الکتریکس، فیلیپس، فوجیتسو، NBC و ایرباس می‌توانند تصدیقی برادعای این شرکت باشند.

Sisense  یک نرم افزار هوش تجاری سازمانی است که می‌تواند در فضای ابری یا بر روی تجهیزات کامپیوتری سازمان اجرا شود. قیمت گذاری آن براساس خرید اشتراک سالیانه انجام می‌شود؛ با این حال، برای هیچ یک از دو مدل قیمت ثابتی ارائه نشده است.

داشبورد مدیریت

۵. Zoho Analytics

این نرم افزار هوش تجاری توسط شرکتی توسعه داده شده است که سابقه زیادی در توسعه نرم افزارهای تجاری دارد.Zoho Reports یک راه حل قوی است که می‌تواند داده‌های متفاوت را از پرونده‌های مختلف از مایکروسافت آفیس، فیدهای URL و پایگاه داده‌هایی مانند MySQL یکپارچه سازی کند. زوهو هم از سایر نرم افزارهای عملیاتی شرکت زوهو و هم از پلتفرم‌های فضای ابری مانند DropBox ، Google Drive و برنامه‌های دیگر مثل Salesforce ، Quickbooks و Google Analytics داده استخراج می‌کند. سپس این داده‌های پراکنده از طریق فرمول‌های آماری و ریاضی یکپارچه می‌شوند. به عنوان مثال هزینه‌های بازاریابی از یک فایل اکسل استخراج شده و با داده‌های که از یک پلتفرم فضای ابری به دست آمده یکپارچه سازی شده و یک گزارش جذاب، تخصصی و کاربردی از آن به دست می‌آید. همه این کارها از طریق یک رابط آنلاین ساده انجام می‌شود و عملگرها را می‌توان از طریق Drag & Drop، روی گزارش‌ها اعمال کرد.گزارشات نیز به راحتی از طریق پورتال قابل مشاهده، از طریق ایمیل قابل به اشتراک گذاری و قابل چاپ هستند.

پس از یک دوره آزمایشی رایگان پانزده روزه، چندین مدل قیمت گذاری وجود دارد. اما همه آنها به صورت اشتراک سالیانه می‌باشند که ممکن است برای کسب و کارهای کوچک بهترین گزینه نباشد.

داشبورد

سایر ابزارهای هوش تجاری

وقتی صحبت از نرم افزار هوش تجاری می‌شود، ارائه دهنده کنندگان زیادی در بازار وجود دارند. علاوه بر این، در حالی که ابزارهای جامعی برای BI در دسترس است، شرکت‌های دیگری نیز وجود دارند که برای ارائه بینش دقیق تر و متمرکزتر،  در زمینه‌های خاص مانند فروش یا توزیع تمرکز می‌کنند:

  • Looker یکی دیگر از نرم افزارهای هوش تجاری است که گزارش بلادرنگ ارائه می‌دهد. برای استفاده بهتر از آن، دانش MySQL مفید خواهد بود، اما آموزش استفاده در صورت لزوم ارائه می‌شود. حتی بدون داشتن دانش MySQL، Looker یک بستر آسان برای کشف داده است که می‌تواند به منابع اطلاعاتی زیادی متصل شود.
  • Qualtrics Research Core بیشتر بر روی توسعه، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های نظرسنجی‌ها متمرکز است و از هوش مصنوعی  برای تشخیص ترندها و استخراج دید جامع استفاده می‌کند. این امر می‌تواند به ویژه در دپارتمان بازاریابی و فروش برای تجزیه و تحلیل نتایج و تعیین بهترین قیمت‌ها استفاده شود.
  • Systum یک پلتفرم هوش تجاری با هدف بهبود کارایی و بهره وری در بازارهای عمده فروشی است، که به دنبال ساده سازی و تلفیق فرآیندهای کانال‌های B2B و B2C است. این به معنای ردیابی فروش و سفارش از پلتفرم‌هایی از جمله آمازون، eBay و Quickbooks می‌باشد.
  • Adobe Analytics ابزاری است مخصوص ردیابی سفر مشتری که بصورت آنلاین کار می‌کند و داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل نحوه جذب آن‌ها با توجه به منبع به دست آوری شان یعنی شبکه‌های اجتماعی ، فراهم می‌کند. این برنامه می‌تواند با پایگاه داده‌های پیچیده برای ایجاد نتایج سریع کار کند و گزارشات را به راحتی استخراج یا چاپ کند.

منبع

شرکت هوشمند تجارت نمودار با ارائه پلتفرم هوش تجاری بر پایه ابزار قدرتمند Microsoft Power BI که برترین ابزار هوش تجاری شناخته شده، به طور تخصصی در حوزه‌های پخش، فروش، تولید، خرده فروشی، هلدینگ، بازرگانی و کسب و کارهای اینترنتی فعالیت می‌کند. این شرکت KPIهای کسب و کارتان را با امکان ریز شدن تا پایین‌ترین سطح سازمانتان در اختیار شما قرار می‌دهد. نرم افزار هوش تجاری نمودار به راحتی به تمامی پایگاه داده‌های پیچیده و منابع اطلاعاتی متصل شده و هر نوع داده‌ای را استخراج می‌کند تا شما مدیران محترم به آنچه در کسب و کارتان اتفاق می‌افتد احاطه کامل داشته و بهترین تصمیم‌ها را بگیرید.