هرچی از خوبی‌های power bi بگیم کم گفتیم… بصورت خلاصه باید گفت در این یادداشت قصد داریم شما را با بخشی از مزایای PowerBI آشنا کنیم و برای همین مستقیم به سراغ اصل مطلب می رویم.

از نکات حائز اهمیت، می توان به این مورد اشاره کرد که  اکوسیستم پاور بی آی توسط کمپانی معظم مایکروسافت پشتیبانی می شود. سرویس های BI مایکروسافت طی ۱۲سال گذشته بصورت مداوم در بخش لیدر های موسسه گارتنر دیده می شود. که این خود نشان از قدرت و برتری این محصول می باشد.

محصولی از مایکروسافت با آپدیت ماهانه

بدون شک مایکروسافت را می توان غول بی بدیل عرصه نرم افزار قلمداد کرد. شرکتی که به بهترین شکل ممکن نیازهای مخاطب را بررسی کرده و ابزارهایی با بالاترین کیفیت ارائه می‌کند. در همین راستا، پاور بی آی یکی از بهترین محصولات این کمپانی می‌باشد.

حتما به اهمیت پشتیبانی واقف هستید و می‌دانید که وقتی از یک ابزار در محیط تجاری استفاده می‌کنیم، نیاز هست تا آن محصول کمترین ایراد ممکن را داشته و اگر احیانا باگی در آن مشاهده شد به سرعت رفع شود. در این مورد هم با توجه به اینکه درباره داده‌های ارزشمند سازمان صحبت می‌کنیم، قطعا نیاز است تا شرکتی بزرگ محصول را پشتیبانی کند.

با توجه به اهمیت ویژه‌ای که Power BI برای مایکروسافت دارد، برای این ابزار به صورت مداوم و ماهانه آپدیت ارائه می‌کند. و همین مورد نشان می دهد که حتی نرم افزار های مشابه خارجی نیز قابل قیاس با پاور بی آی نیستند، چه رسد به محصولات شبه بومی داخلی که نهایتا به صورت ماژول BI برای ERP و BPMS عرضه می شوند.

power bi محصولی از مایکروسافت

ساختار مبتنی بر SSAS، بسیار فراتر از اکسل

افرادی که از گذشته در زمینه تحلیل داده ها فعالیت داشته اند، به خوبی با SSAS و قدرت آن آشنایی دارند. پاور بی آی نیز به بهترین شکل ممکن با این ابزار هماهنگ شده است. تا جایی که وقتی به SSAS وصل می‌شوید برای واکشی داده ها، بصورت خودکار مدل را از روی آن خوانده و بخش Power Query را غیرفعال می کند.

در کل باید گفت که کاملا Model Base بوده و با ابزارهایی که صرفا گزارش ساز هستند تفاوت چشمگیری دارد.

با توجه به ساختار پاور بی آی، شاید بتوان گفت کاربران قدیمی اکسل در کمترین زمان ممکن می توانند به آن عادت کنند. اما قابلیت های آن در تمامی زمینه‌ها بسیار فراتر از اکسل بوده و دست شما را کاملا باز می‌گذارد. به عنوان مثال از برتری های فاحش PBI نسبت به اکسل می شود از قابلیت Cross Filtering نام برد که در طراحی داشبورد ها بسیار کاربردی است.

همچنین شما می توانید با آفیس۳۶۵ به آن متصل شده و گزارش های مورد نیاز خود را ایجاد کنید.

اکسل و پاور بی آی

چابک و سلف سرویس

در Power BI سرعت عمل بسیار بالاست و فرآیند ها بدون تداخل و به بهترین شکل ممکن جلو می‌روند. همچنین با استفاده از انعطاف پذیری بالای این نرم افزار، راه‌حل های بیشتری برای موانع موجود در پروژه می‌توان پیدا کرد. در عین حال فرقی نمیکند نیاز شما در ابعاد پروژه های بزرگ تجاری باشد، یا یک گزارش گیریِ نه چندان پیچیده. مایکروسافت تمامی نیاز ها را در پتلفرم پاور بی آی گنجانده است. می توانید داده های خود را در قالب نرم افزار مدل سازی کرده و اطلاعات مورد نیاز را به بهترین شکل ممکن از آن استخراج کنید.

یکی از مهم ترین نکات در مورد سلف سرویس بودن این است که تا حد امکان کار با ابزار ساده شده است. برای اینکه داشبورد های اولیه را ایجاد کنید نیاز به دانش سطح بالایی ندارید، مگر اینکه به گزارش هایی کاملا حرفه ای احتیاج داشته باشید که آن را نیز نمودار برای شما ایجاد خواهد کرد.

هوش کسب و کار سلف سرویس با power bi

هر داده ای از هر کجا که بخواهید

شاید به جرات باید گفت که کمتر نرم افزاری توانایی این چنینی برای اتصال به منابع مختلف را دارا می باشد. فرقی نمی کند داده های شما در کجا قرار دارد. فیس بوک؟ گوگل آنالتیکس؟ صفحات سایت؟ اهمیتی ندارد! با استفاده از پاور بی آی می توانید آن ها را در محیط برنامه واکشی، مصور سازی و تحلیل کنید.

اما کار به اینجا ختم نمی شود. فرض کنید در سازمان شما برای بخش های مختلف، از ابزار های متفاوتی استفاده شده است. به عنوان مثال برای ثبت ورود و خروج ها، منابع انسانی، سیستم مالی و انبار و حوزه های دیگر، هر کدام از شرکت بخصوصی نرم افزار تهیه شده است. نمودار می تواند اطلاعات ذخیره شده در آن ها را با استفاده از پاور بی آی استخراج کرده و روند سازمان تان را برای شما تحلیل کند.

جمع اوری داده ها از هر کجا - power bi

قدرت مصورسازی بالا

در این نرم افزار می توان تقریبا هر مدل بصری سازی را به بهترین شکل اجرا و پیاده سازی کنید. همچنین با استفاده از قابلیتی به نام کاستوم ویژوال، نمودار های مختلف را می توانید دانلود کرده و به گزارش خود رنگ و بوی تازه ای بدهید.

برای مصور سازی می توان گفت که محدودیت خاصی ندارد و فقط به ذهنی خلاق و پویا نیاز است. شما با PBI می توانید گزارشاتی تعاملی ایجاد کرده و حتی از دیگر ابزار های مایکروسافت نیز بهره ببرید. به عنوان مثال برای نمایش موقعیت جغرافیایی می توانید از نقشه های بینگ استفاده کنید.

قابلیت مصورسازی در Power BI

تحلیل بلادرنگ

برای اینکه بفهمید چه اتفاقی در حال وقوع است یا در گذشته چه شده، می توانید داده ها را بصورت Real Time بررسی کنید. از تحلیل سنسور های کارخانه گرفته تا پست شبکه های اجتماعی. با این قابلیت امکان تصمیم گیری در لحظه برای شما فراهم شده است.

اپلیکیشن برای دستگاه‌های قابل حمل

اگر میخواهید گزارش و داشبورد های خود را روی موبایل، تبلت یا حتی لپتاپ خود تماشا کنید می توانید ابزار مخصوص پاور بی آی را برای دستگاه خود دانلود کنید. نکته ای که حائز اهمیت است این است که در آن اپلیکیشن ها صرفا می توانید گزارش ها را مشاهده کنید و امکان ویرایش آن وجود ندارد.

power bi برای موبایل

جاسازی گزارش ها در اپلیکیشن دیگر

Power BI Embedded این امکان را به شما می دهد تا گزارش هایی که در پاور بی آی دسکتاپ ایجاد کرده اید را در نرم افزار ها و سایت های دیگر به نمایش بگذارید.

نمایش گزارش ها در اپلیکیشن های دیگر با power bi embedded

پشتیبانی از R و پایتون

برنامه نویسان حرفه ای و دانشمندان داده حتما در جریان قدرت و توانایی های این ۲زبان برنامه نویسی هستند. مایکروسافت در آپدیت های اخیر خود پشتیبانی از R و Python را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کرده است. حال با مقداری کدنویسی می توانید داده ها را تحلیل کرده و بصری سازی کنید.

استفاده از R در power bi