مقدمه

ما در عصر پیشرفت فناوری زندگی می‌کنیم. پیشرفت‌های دیجیتالی انقلابی در زندگی روزمره ما ایجاد کرده‌اند و یکی از بزرگترین تأثیرات آن در دنیای تجارت احساس شده‌است. اکنون شرکت‌ها به ابزارها و استراتژی‌های داده محور دسترسی دارند که به آنها امکان می‌دهد بیش از هر زمان دیگری در مورد بازار و مشتریان خود اطلاعات کسب کنند، اما همه از آنها استفاده نمی‌کنند. در این مقاله به این مساله می‌پردازیم که چرا هوش تجاری مهم است؟

قبل از اینکه به بررسی اهمیت هوش تجاری بپردازیم، ابتدا باید هوش تجاری و کاربرد آن را در اهداف استراتژیک سازمان بشناسیم. هوش تجاری فرآیندی است که در آن شرکت‌ها از استراتژی‌ها و فناوری‌ها برای تجزیه و تحلیل داده‌های فعلی و قدیمی، با هدف بهبود تصمیم گیری استراتژیک و ارائه مزیت رقابتی استفاده می‌کنند. در نتیجه این تجزیه و تحلیل، مدیران کسب و کار به بینش جامع از کسب و کار دست پیدا می‌کنند.

چرا هوش تجاری مهم است؟ + دلابل اهمیت هوش تجاری

چرا هوش تجاری مهم است؟

اکنون می‌دانید هوش تجاری ، Business intelligence، یا به اختصار BI چیست و چه قابلیت‌هایی دارد، اما سوال همچنان باقی است؛ چرا هوش تجاری برای سازمان‌های امروزی بسیار مهم است؟ دلایل اصلی سرمایه گذاری در یک استراتژی و سیستم جامع BI عبارتند از:

به دست آوردن بینش جدید از مشتری:

یکی از دلایل اصلی که شرکت‌ها وقت، سرمایه و تلاش خود در هوش تجاری سرمایه گذاری می‌کنند این است که BI به کسب و کارها قابلیت مشاهده و تحلیل روند فعلی خرید مشتری می‌دهد. پس از استفاده از BI برای درک اینکه مصرف کنندگان شما چه چیزهایی را خریداری می‌کنند و انگیزه خرید آن‌ها چیست، می‌توانید با استفاده از این اطلاعات می‌توانید محصولات جدید وارد بازار کنید و یا محصولات خود را بهبود دهید. یا این کار انتظارات و نیازهای مشتریان برآورده شده و در نتیجه، حاشیه سود سازمان خود را افزایش دهید.

بهبود بینش از عملکرد:

سازمان‌هایی که از هوش تجاری استفاده می‌کنند کنترل بهتری بر فرآیندها و روش‌های استاندارد عملکرد خود دارند، زیرا قابلیت مشاهده این عملکردها توسط سیستم BI بهبود می‌یابد. آن دوران که برای ارزیابی عملکرد سازمان باید صدها صفحه گزارش سالانه را زیر و رو می‌کردید مدت‌هاست که تمام شده‌است. هوش تجاری در همه زمینه‌های سازمان به شما یک دید روشن به شما ارائه می‌دهد تا به راحتی نقاطی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید و به جای واکنش نشان دادن به چالش‌ها، از قبل برای آن‌ها آماده باشید.

اطلاعات اقدام پذیر:

یک سیستم هوش تجاری به عنوان ابزاری برای شناسایی الگوها و روندهای سازمانی عمل می‌کند. سیستم BI همچنین به شما امکان می‌دهد پیامدهای فرآیندهای مختلف سازمانی و تغییرات را درک کنید، چنین چیزی شما را قادر می‌سازد آگاهانه تصمیم بگیرید و مطابق آن عمل کنید.

بهبود اثربخشی:

سیستم‌های BI به اثریخشی سازمانی کمک می‌کنند که در نتیجه بهره وری را افزایش می‌دهند و می‌تواند به طور بالقوه درآمد را افزایش دهد. سیستم‌های هوش تجاری به کسب و کارها اجازه می‌دهند تا اطلاعات حیاتی را به آسانی و با صرفه جویی در زمان بین دپارتمان‌ها به اشتراک بگذارند. با هوش تجاری گزارشات سریع و آسان با یک کلیک در اختیار شما هستند. هوش تجاری به سازمان‌ها اجازه می‌دهد نقش‌ها و وظایف زائد را حذف کنند. هم چنین به کارمندان اجازه می‌دهد تا به جای تمرکز بر پردازش داده‌ها، روی کار خود تمرکز کنند.

داشتن بینش از واحد فروش:

تیم‌های فروش و بازاریابی می‌خواهند وضعبت مشتریان خود را دنبال کنند و اکثر آنها برای این کار از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده می‌کنند. CRM به منظور کنترل کلیه تعاملات با مشتریان طراحی شده‌است. از آنجا که نرم افزار CRM کلیه اطلاعات در مورد مشتریان و ارتباطات و تعاملات با آن‌ها را در خود جای داده است، داده‌های زیادی در خود دارد که می‌تواند تحلیل، تفسیر و استفاده شود. سیستم‌های BI از طریق شناسایی مشتریان جدید، ردیابی و حفظ مشتریان موجود و ارائه خدمات پس از فروش، به سازمان‌ها در هر زمینه ای کمک می‌کنند.

دسترسی به موقع به داده‌ها:

مدیران و تصمیم گیرندگان بدون هوش تجاری باید منتظر تهیه گزارشات توسط کارمندان دپارتمان‌های مختلف باشند. داده‌های موجود در این گزارشات مستعد داشتن خطای انسانی هستند و ممکن است در طی مدت زمانی که طول می‌کشد تا آماده شده و بررسی شوند، منقضی شده و دیگر دارای اعتبار نباشند. سیستم‌های BI از طریق ابزارهای مختلف از جمله فایل‌های اکسل، داشبوردهای مصورسازی شده و ایمیل‌های برنامه ریزی شده، دسترسی به موقع به داده‌ها را در زمان مناسب فراهم می‌کنند. هنگام استفاده از هوش تجاری، مقادیر زیادی داده را می‌توان به سرعت و با دقت تجمیع، تفسیر و توزیع کرد.

کسب مزیت رقابتی:

علاوه بر همه این مزایای بزرگ، هوش تجاری می‌تواند به شما کمک کند تا از آنچه که رقبایتان انجام می‌دهند بینش کسب کنید. در نتیجه می‌توانید تصمیمات داده محور بگیرید و برای اقدامات آینده سازمانتان آگاهانه برنامه ریزی کنید.

ایجاد رویکرد داده محور برای سازمان:

وقتی هوش تجاری در یک سازمان پیاده سازی می‌شود، سازمان از رویکرد داده محور استفاده می‌کند. رویکرد داده محور به این معنی است که افراد و مدیران به جای تصمیم گیری بر اساس حس و شهود، بر اساس تحلیل و تفسیر داده‌ها تصمیمات استراتژیک می‌گیرند. یک رویکرد داده محور، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا داده‌های خود را با هدف ارائه خدمات بهتر به مشتریان و مصرف کنندگان بررسی و سازماندهی کنند.

درک بهتر ارتباطات میان داده‌ها با مصورسازی:

انسان‌ها ذاتاً موجوداتی بصری هستند و با دیدن خیلی بهتر می‌توانند پدیده‌ها را درک کنند. این روزها کسب و کارها با سرعت سرسام آوری داده تولید می‌کنند. تفسیر و تصمیم گیری بر اساس انبوهی از داده‌های عددی و یا غیر عددی که در فایل‌،های اکسل ذخیره می‌شوند دشوار است. گاهی اوقات ما باید این داده‌ها را به صورت تصویری ببینیم تا آن‌ها را درک کنیم. با استفاده از نرم افزار BI می‌توانید این گزارشات را به صورت مصورسازی شده در داشبوردهای مدیریتی ببینید. فقط با یک نگاه سریع به داشبوردها متوجه می‌شوید که باید روی چه چیزهایی تمرکز کنید و چگونه به هدفتان برسید.

تصمیم گیری سریع‌تر:

سیستم هوش تجاری مدرن تصمیم گیری داده محور را ممکن می‌سازد. بدین معنا که گزارشات با همان سرعتی که داده تولید می‌شود ساخته می‌شوند و چنین چیزی تصمیم گیری سریع و دقیق را ممکن می‌سازد. دارن ترنر، سرپرست هوش تجاری شرکت Air IT، می‌گوید:” داده‌ها امروزه با سرعت بسیار بالایی تولید می‌شوند. حجم این داده‌ها انقدر زیاد است که تجزیه و تحلیل آن‌ها به صورت دستی و در قالب فایل اکسل ممکن نیست و اگر هم کسی بخواهد به صورت سنتی چنین کاری را انجام دهد، با خطای بسیار بالایی همراه است. مزیت هوش تجاری این است که این حجم از داده را با سرعت و دقت بسیار بالایی تجزیه و تحلیل کرده و به صورت داشبوردهای قابل درک نمایش می‌دهد.”

نتیجه گیری

داشتن یک سیستم هوش تجاری مدرن این روزها برای هر کسب وکاری کاملاً ضروری است. داشتن بینش جامع از فرآیندهای داخلی شرکت و وضعیت خارجی آن در دنیای رقابتی امروز بسیار مهم است. استفاده از داده‌ها برای بهبود وضعیت شرکت باید جزو ارزش‌های اصلی سازمان قرار گیرد. داده در قرن ۲۱ مانند نفت ارزشمند است و هوش تجاری همانند نیروگاهی است که از آن ارزش خلق می‌کند. حتی اگر شما از این منبع ارزشمند استفاده نکنید، رقبایتان استفاده می‌کنند.