در این مقاله در مورد هوش تجاری، اهداف و معماری آن صحبت کرده ایم. حال در این مقاله قصد داریم در مورد ۳ مزیت مهم استفاده و پیاده سازی BI در سازمان صحبت کنیم.

تصویر جامع بهتر

باتوجه به اینکه BI تصویری از اتفاقات گذشته و حال کسب وکار شما را ارائه می‌دهد، شما می‌توانید به داده های سازمان خود در هر لحظه دسترسی داشته باشید.  ابزارهای BI با قدرت محاسباتی بالایی که  دارند موجب می‌شوند که شما به همه داده ها در لحظه دسترسی داشته باشید و آن ها را تحلیل کنید. بنابراین با بررسی درست اطلاعات و بینش‌های استخراج شده، می توانید از وقوع اتفاقات آسیب زننده به کسب و کار خود جلوگیری کنید.

تحلیل‌های Real time  باعث می‌شود که شما همواره از وضعیت کسب وکار خود مطلع باشید و روندها را با توجه به داده‌های فعلی شناسایی کنید.

همچنین از آنجاییکه با استفاده از BI، شما داده ها را به صورت real time جمع آوری و تفسیر می‌کنید، به اشتراک گذاری اطلاعات استخراج شده با کارمندان، بسیار راحت تر از قبل خواهد بود. همچنین اگر داده ها مصورسازی شوند، کارمندان به یک تصویر کلی از وضعیت کسب وکار دست خواهند یافت بنابراین به درک بهتری از داده های کسب وکار دست خواهند یافت.

هوشمندانه تر کار کردن

همه ما می دانیم که در دنیای کسب و کار امروزی،به کار گیری تصمیم گیری داده محور (Data Driven Decision Making) اجتناب ناپذیر است. یکی از کاربردهای آن این است که از میزان رضایت مشتریان و بازدهی کارمندان، مطلع می‌شوید. کار کردن با ابزارهای BI (مثل Power BI)برای تحلیل داده‌های تاریخی و داده های فعلی کسب وکار بسیار راحت است و از طرفی مشاهده روندها (trends) به شما کمک می‌کند که آینده را پیش‌بینی کنید. پیش‌بینی آینده اهمیت زیادی در تصمیم‌گیری هوشمندانه دارد. یک ابزار خوب BI به شما کمک می‌کند تا تصویر بهتری از آینده کسب وکار خود داشته باشید. بنابراین می‌توان گفت که BI نقش کلیدی در پیاده سازی بهتر تصمیم گیری داده محور در سازمان خواهد داشت.  آنالیز و مصورسازی بهتر داده ها موجب می‌شود که سریعتر و راحت تر داده ها را تفسیر کنید و از آن ها بینش (insight) دریافت کنید. با دریافت insight  از داده ها شما روی مواردی تمرکز می‌کنید که اهمیت بیشتری دارد.

ابزارهای BI موجب افزایش بهره وری می شوند به این دلیل که شما میتوانید ببینید آیا منابع سازمان (مثل منابع انسانی) از حداکثر ظرفیت های خود استفاده می‌کنند یا نه. پلتفرم‌های BI این قابلیت را دارند که میزان درست سرمایه گذاری زمان را برای فعالیت‌ها، محصولات یا خدمات موثر بر سازمان تعیین کنند. تحلیل‌های عمیق داده موجب می‌شود که نظارت و ارزیابی بهتری بر کسب  وکار داشته باشید. در نهایت باید گفت که هوش تجاری (هوش کسب و کار ) شما را در جهت تصمیم گیری بهتر قدرتمند می‌کند. این تصمیم گیری ها در زمینه‌های مختلفی مانند مشتریان، کارمندان و آینده کسب و کار است.

ایجاد زیرساخت بهتر برای کسب و کار

ارزشمندترین جنبه یک ابزار خوب BI، این است که شما می‌توانید زیرساخت‌ (bottom line ) سازمان خود را بهبود بخشید. فرقی ندارد که شما این کار را از طریق صرفه جویی در هزینه‌ها یا سرمایه گذاری انجام می‌دهید، BI به شما کمک می‌کند این کار را بهتر انجام دهید. یک ابزار درست BI به شما کمک می‌کند که داده‌های کنونی خود را مصورسازی کنید و الگوهای بلندمدت و پیش رونده را شناسایی کنید.

برای نمونه، با استفاده از داشبوردهای BI یک نگاه دقیق‌تر به زمان و هزینه‌های صرف شده در کارهای مختلف، شما می‌توانید بفهمید که چه چیزی برای شما کارامد است و چه چیزی نیست. همچنین با ارزیابی داشبوردها میتوان فهمید که هزینه ها چه جاهایی کارامد نیستند. پیاده سازی BI در سازمان به شما کمک می‌کند که از مزایای رقابتی بیشتری بهره مند شوید. به این علت که از نیازهای مشتریان مطلع هستید و می دانید که چگونه به نحو بهتری به آن ها پاسخ دهید.

در پایان باید گفت که BI به شما این توانایی را می دهد که از داده های خود برای کسب مزیت رقابتی در میان رقبای کسب وکار خود استفاده کنید.

پیاده سازی هوش تجاری در صنعت پخش