چگونه داده ها را در سراسر سازمان خود دموکراتیک کنید

مقدمه :

فعالیت در دنیای پرشتاب و رقابتی امروزی ایجاب می کند تا همه افراد در سازمان دید دقیقی از داده هایی که کسب و کارشان را تعریف می کند ، داشته باشند. دوران حضور یک یا دو تحلیلگر برای تحلیل تمامی داده ها در سازمان ها مدت هاست که گذشته است. با این سرعت تغییرات ، هیچ کس به تنهایی نمی تواند به عنوان چشم و گوش یک سازمان عمل کند. در واقع تمامی کارکنان نیاز دارند تا بتوانند به داده ها دسترسی داشته باشند و بتوانند تصمیمات آگاهانه بگیرند و به سرعت پاسخگوی آن چه در بازار رخ می دهد باشند.

دموکراتیک کردن داده ها به چه معناست ؟

دموکراتیک کردن داده ها بدین معناست که تمامی کارکنان یک سازمان قادر باشند تا به داده هایی که برای عملکرد صحیح در کسب و کار خود نیاز دارند دسترسی داشته باشند. اما این به این معنا نیست که همه افراد سازمان باید به یک تحلیلگر داده تبدیل شوند یا اینکه همه ی کارکنان به تک تک اطلاعات دسترسی داشته باشند. افراد در حوزه های خود متخصص خواهند ماند و دسترسی افراد به داده های خارج از حوزه ی تخصصشان محدود خواهد ماند.

از کجا باید شروع کرد ؟

ایجاد یک سازمان با سواد داده ی بیشتر معمولا مستلزم اجرای معماری داده ی مدرن در قالب داشبوردها و ابزارهای هوش تجاری (BI) است. فراتر از پیاده سازی ابزارهای جدید ، سواد داده نیازمند توسعه ی فرایندهای جدید و عادت های جدید است. اگر افراد عادت دارند در تاریکی کار کنند و براساس شهود تصمیم بگیرند ، تغییر این عادت زمان می برد. در این کسب و کارها ، فرایندها اغلب حول محور فرهنگ جمعی سازمان دهی می شود، به عنوان مثال “اگر این کار را به این طریق انجام دهیم ، در زمان صرفه جویی می شود.” یا “این چیزی است که مشتریان ما ترجیح می دهند.” در این محیط افراد ممکن است به داشبوردهای جدید نگاه کنند اما این داشبوردها به سختی می توانند باورهای ریشه دار را تغییر دهند. هم چنین مدیران ارشدی که مدت ها به همان شیوه فعالیت کرده اند نیز ممکن است به سختی پذیرای چنین تغییراتی باشند و تیم های خود را نیز در جریان قرار دهند.

در چنین شرایطی ، اصلا انتظار نداشته باشید که بتوانید فرایندهای کسب و کار خود را به یکباره اصلاح کنید. اما در هر صورت اگر فرایند به درستی انجام شود می تواند به تغییر برخی از این عادات کمک کند و این خود سکوی پرشی است به سوی تغییرات بزرگتر و متحول کننده تر.

هیچ زمانی مثل زمان حال نیست

اگر سازمان شما در حال حاضر ، داده ها را در دسترس همه قرار نمی دهد ، نیازی نیست تغییراتی که باید ظرف چند سال انجام شود را برای این منظور به کار ببندید ، بلکه می توانید با افزودن چند ابزار جدید و بدون صرف منابع و زمان زیاد ، مقصود خود را اجرایی کنید.

سه نکته ای که در دموکراتیک کردن داده ها در سازمان می توانند شما را یاری کنند در ادامه شرح داده خواهد شد :

  • فرایندها و ابزارهای خود را تا حد امکان ساده نگه دارید. ایجاد سازمانی با استراتژی دموکراتیک سازی داده ها ، به این معنا نیست که به همه ی کارکنان اجازه ی مشاهده ی تک تک داده ها را داد. در صورتی که تحلیلگران و متخصصان داده در اکثر تحلیل ها مشارکت داشته اند مشکلی نخواهد بود. حتی داشبوردهای اولیه می توانند آغاز تغییر فرهنگ در سازمان باشند. هنگامی که افراد به گزارشهای ساده عادت کردند ، می توانید به تدریج داشبوردهای پیچیده را معرفی کنید.
  • سعی کنید این فرایند را به تدریج اجرا کنید. اغلب مدیران هنگام استفاده از یک تکنولوژی جدید در سازمان به اشتباه توقع دارند که تمامی تغییرات یک شبه اتفاق بیفتند. این روال میتواند مشکل ساز باشد. می توانید با درگیر کردن افراد با داده ها به طور تدریجی سبب ایجاد شفافیت در سازمان شوید.
  • اطمینان حاصل کنید که دیدگاه تمامی کارکنان با یکدیگر سازگار است. به عنوان مثال ، تیم توسعه محصول ممکن است متریک های مصرف فعلی محصول را مشاهده کند اما تیم بازاریابی با دیدی وسیعتر به موضوع نگاه کند و چشم اندازی تا پایان سال تعریف نماید و تیم مالی تا ۵ سال آینده . در صورتی که پیش بینی ها با هم مطابقت نداشته باشند ، تمامی افراد شروع به زیر سوال بردن آنچه می بینند خواهند کرد و به این ترتیب سبب سلب اعتماد خواهد شد و هم سویی در سازمان را تضعیف خواهد کرد.
نتیجه گیری :

در پایان ، لازم به ذکر است که داده محور بودن روشی مبتنی بر شواهد برای درک جهان است ، اما جای تعاملات انسانی را نمی گیرد. هنگامی که رهبران کسب و کارها تصمیم به معرفی ابزارهای جدید می گیرند ، باید بتوانند افراد را متقاعد به استفاده از آنها بکنند. اگر داده ها در فرهنگ سازمانی گنجانده نشده باشد ، جذب افراد به این سو دشوار است. بنابراین با بهره گیری از داده ها و درگیر ساختن افراد در فرایندها به همگان ثابت کنید که چگونه دموکراتیزه کردن داده ها می تواند شما را به سوی ماموریت سازمان رهنمون سازد.