فرض کنید داده‌های فروش تعدادی و ریالی شرکت‌تان در استان‌های مختلف کشور، در اختیار دارید. اگر قرار باشد آن‌ها را در داشبورد به شکلی خوانا نمایش دهید، قطعا استفاده از چارت‌هایی مانند جدول، گزینه ایده آلی نخواهد بود. در نتیجه نیاز است تا بصورت گرافیکی آمار خود را ارائه کنید. که جدا از زیبایی، فهم آن نیز ساده‌تر شود. برای این منظور ویژوال‌هایی در نظر گرفته شده است که داده را بصورت جغرافیایی نمایش می‌دهد و درک آن را ساده‌تر می‌کند.

قبلا در این مقاله در مورد این که چه نموداری را کجا استفاده کنیم، صحبت کردیم. حال در مقاله کنونی قصد داریم بهترین چارت‌ها جهت نمایش داده‌های جغرافیایی آشنا شویم.

Map

ویژوال Map ویژوال bult-in می باشد که اولین گزینه برای نمایش اطلاعات جغرافیایی می باشد که می توان از آن برای نمایش اطلاعات روی نقشه استفاده کرد، این ویژوال از نقشه bing Microsoft استفاده می کند و امکان تغییر نقشه پیش فرض وجود ندارد. همچنین در این نقشه می توان اطلاعات را به صورت heatmap هم نمایش داد.

Filled Map

این چارت از ویژوال های پیشفرض پاوربی آی بوده و مانند گزینه قبل برای نمایش اطلاعات از نقشه بینگ استفاده می‌کند که تفاوت آن با گزینه قبل در نمایش اطلاعات است که در این ویژوال اطلاعات به صورت مساحت هایی روی نقشه نمایش داده می شوند.

filled map - custom visual

ArcGis Maps

یکی از بهترین ویژوال‌ها جهت نمایش داده جغرافیایی است می باشد که می توانید اطلاعات جغرافیایی را می توانید در این  ویژوال به جزییات نمایش دهید. این ویژوال به صورت Built-in در پاور بی آی قابل استفاده است. ArcGis Maps قابلیت پشتیبانی از لایه‌های مختلف از جمله هواشناسی و جمعیت را دارد. امکان استفاده از Arcgis به صورت رایگان وجود دارد ولی برای استفاده از قابلیت‌ها پیشرفته این ویژوال در سایت ArcGIS ثبت‌نام کنید و لایسنس مربوطه را خریداری کنید.

این چارت تا زمان نگارش این متن، در پاور بی آی ریپورت سرور قابل استفاده نیست.

arcgis map - کاستوم ویژوال power bi

MapBox Visual

یک کاستوم مپ با امکانات وسیع جهت آنالیز متغیرها در ابعاد جغرافیایی

بخشی از قابلیت‌ها:

  • پشتیبانی از لایه‌های گوناگون مانند: هیت مپ – لایه‌های شطرنجی و تجمع خوشه‌ای
  • امکان نمایش اطلاعات به صورت سه بعدی روی نقشه
  • تحلیل داده‌های حجیم با استفاده از تکنولوژی GL
  • هشت استایل مختلف برای طراحی چارت
  • توانایی تولید Legend بصورت خودکار
  • ساپورت نسخه ریپورت سرور پاور بی آی

*برای استفاده از امکانات این ویژوال نیاز است تا در سایت آن اکانت Developer ایجاد کنید.

map box - custom visual

Icon Map

گر بخواهید تصویر و اشکال مختلف را به نقشه خود اضافه کنید قطعا آیکون مپ یکی از بهترین گزینه‌ها است.

بخشی از امکانات Icon Map:

  • امکان کنترل سایز دایره‌ها روی تصویر
  • اضافه کردن خط بر روی نقشه
  • پشتیبانی از لایه‌های مختلف
  • اضافه کردن آب و هوا با استفاده از API مخصوص
  • نمایش روز و شب
icon map - custom visual

Drilldown Choropleth

ممکن است بخواهید جمعیت یک محدوده را ابتدا براساس کشور، سپس استان و در نهایت شهر ببینید. برای این منظور ویژوال Drilldown Choropleth مناسب برای نیاز شماست.

در عین حال این چارت اوپن سورس بوده و می توانید کد آن را بر روی گیت هاب مشاهده کنید.

power bi - custom visual - drill down choropleth

Globe Map

برای استفاده از اشکال ۳بعدی روی چارت و به کارگیری این چارت در داشبوردهای خود، چارت Globe Map، گزینه مناسبی است. لازم به ذکر است که ساختار این چارت بصورت واکنش‌گرا (Interactive) است.

کاستوم ویژوال Globe map

Globe Data Bars

مشخصات و امکانات این چارت نیز تا حدود زیادی مانند چارت Globe Map است. همچنین می‌توانید در آن طول و عرض جغرافیایی را نیز وارد کنید. از طریق لینک می توانید سورس کد آن را نیز مشاهده کنید.

کاستوم ویژوال globe data bars

Flow Map

این ویژوال ساخته شده است تا جریان ها را با آن نمایش دهید. به عنوان مثال برای نمایش جریان مهاجرت افراد از کشوری به کشور دیگر می‌توان از این ویژوال استفاده کرد.

کاستوم ویژوال flow map

Route Map

وقتی بخواهید مسیر حرکت اشیا مانند تاکسی یا قطار را نمایش دهید، این چارت به کمک شما می آید. در عین حال امکان تغییر سایز و رنگ مسیرها نیز وجود دارد.

کاستوم ویژوال - route map

Synoptic Panel

اگر به هر دلیل داشبورد شما دسترسی به اینترنت ندارد و می‌خواهید نقشه‌ها بدون مشکل نمایش داده شوند. یا موقعیت جغرافیایی بخصوصی را می‌خواهید در گزارش خود نمایش دهید، Synoptic Panel گزینه‌ای ایده آل می باشد. نکته حائز اهمیت این هست که این ویژوال برای نمایش اطلاعات روی عکس ها (مثلا عکس صندلی هواپیما) هم گزینه بسیار مناسبی می باشد.

دقت داشتنه باشید که باید در ابتدا نقشه را در این لینک آماده کرده و سپس در کاستوم ویژوال وارد کنید.

کاستوم ویژوال Synoptic Panel

در این مقاله سعی کردیم در مورد مهم ترین ویژوال های پیش فرض و کاستوم ویژوال برای نمایش جغرافیایی اطلاعات صحبت کنیم. لازم به ذکر است که برای این منظور، تعداد دیگری کاستوم ویژوال وجود دارد که آن ها را در این مقاله معرفی کرده ایم.

اگر همچنان در مورد این موضوع و این مقاله سوالی دارید، در زیر این پست و از طریق کامنت بپرسید.