یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که چرا هوش تجاری برای سازمان ‌های به روز و مدرن از اهمیت بالایی برخوردار است؟

به عنوان دلایل اصلی سرمایه‌ گذاری بر روی سیستم و استراتژی BI، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- دست یافتن به چشم ‌اندازی دقیق نسبت به مشتریان هوش تجاری

یکی از دلایل اصلی‌ که شرکت‌ ها زمان، پول و انرژی خود را صرف هوش تجاری می‌ کنند این است که هوش تجاری به آن‌ ها این امکان را می ‌دهد که روند کنونی خرید مشتریان خود را بررسی نمایند. اگر از هوش تجاری استفاده کنید، خواهید فهمید که خرید مشتریان شما بیشتر برای چه مواردی است و چه چیزی آن ‌ها را به خرید تشویق کرده است. در نتیجه، شما با بهره‌ گیری از این اطلاعات، خواهید توانست نسبت به بهبود محصولات کنونی خود و یا تولید محصولات جدید اقدام نمایید.

۲- دید بهبود یافته نسبت به عملکرد شرکت با هوش تجاری

دیگر زمان آن که عملکرد سالیانه‌ ی شرکت بر اساس صدها صفحه گزارش ارزیابی شود گذشته است. BI عملکرد بخش ‌های مختلف شرکت شما را برای ارزیابی در اختیار شما قرار می‌ دهد و بر آن اساس خواهید توانست اقدامات لازم برای بهبود وضعیت شرکت خود را انجام دهید. در واقع با هوش تجاری، شما قبل از این که برای شرکتتان مشکلی به وجود آید اقدامات لازم را انجام خواهید داد و در نتیجه نیاز به واکنش پس از رخ دادن مشکل نخواهید داشت.

۳- ارائه داده ‌های قابل تفسیر

هوش تجاری به عنوان یک ابزار به شما کمک خواهد کرد که روندها و الگوهای کلیدی سازمانتان را بررسی نمایید.

۴- بهبود بازده سازمان

سیستم هوش تجاری باعث افزایش بازدهی سازمان شما می ‌گردد که این افزایش بازدهی در نهایت می‌ تواند منجر به افزایش درآمد شما گردد. در واقع با استفاده از هوش تجاری شما می‌ توانید به آسانی و با صرفه ‌جویی در زمان اطلاعات ضروری را با دپارتمان‌ های مختلف خود به اشتراک بگذارید.

۵- دید مناسب نسبت به فروش

تیم ‌های فروش و بازاریابی معمولا تمایل دارند که وضعیت مشتریان خود را رصد کنند که نرم ‌افزارهای CRM نیز این کار را برای آن‌ ها انجام می ‌دهد. در واقع نرم افزارهای CRM به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند که همه‌ موارد مربوط به ارتباط با مشتریان را در اختیار ما قرار می ‌دهند. اما سیستم هوش تجاری به شما این امکان را می ‌دهد که همه‌ ی موارد از قبیل شناسایی مشتریان جدید، پیگیری و بررسی مشتریان کنونی و خدمات پس از فروش را زیر نظر داشته باشید.

۶- داده‌ های آنی

زمانی که مدیران عالی‌ رتبه و تصمیم ‌گیرندگان یک سازمان بخواهند صبر کنند تا گزارشات توسط دپارتمان‌ های مختلف ساخته شود، داده ها قطعا در معرض خطای انسانی خواهند بود و حتی ممکن است به دلیل گذشت زمان زیاد، داده های آن‌ ها دیگر به روز و معتبر نباشد. در حالی که هوش تجاری، داده های مورد نیاز شما را به صورت آنی و لحظه‌ ای و به شکل‌ های مختلف از قبیل داشبوردهای تحلیلی، ایمیل‌های دوره ‌ای و … در اختیار شما قرار می ‌دهد.

۷- مزیت رقابتی با هوش تجاری

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، هوش تجاری به شما دید عمیقی درباره عملکرد رقبایتان خواهد داد که شما با استفاده از این اطلاعات خواهید توانست تصمیماتی حساب شده و برنامه‌ ریزی ‌ای دقیق انجام دهید.