مدیران فروش همیشه سرشان شلوغ است. در دنیایی که افراد با اطلاعات اشباع می‌شوند، توانایی ساده سازی و سرعت بخشیدن برای داشتن دیدی یکپارچه بسیار مهم شده است. مدیران فروش مدت‌هاست که از داشبوردهای فروش برای داشتن دیدی از بالا به فرآیندهای فروش استفاده می‌کنند. از داشبوردهای مدیریتی می‌توان در سطوح سازمانی مختلف به ویژه در بخش فروش استقاده کرد تا هر یک از کارکنان متناسب با سطح سازمانی خودشان به گزارشات یکپارچه دسترسی داشته باشند و در زمان مناسب اقدامات مناسب را انجام دهند.

دانستن اینکه از کجا باید شروع کنید ممکن است برایتان دشوار باشد. ساخت داشبورد فروش نیاز به تعیین چشم انداز و اهداف مشخص سازمان دارد. آن دیدی را که از سازمان می‌خواهید، بنویسید و حتی طرحی از داشبورد مورد نظرتان رسم کنید. اطمینان حاصل کنید که به این موارد مهم فکر می‌کنید:

  1. هدف داشبورد فروش
  2. چه شخص یا اشخاصی نیاز به دیدن گزارشات دارند
  3. گزارشات هر چند وقت یک بار دیده می‌شود
  4. داشبورد چه شکلی است
  5. چه مقدار داده در داشبورد گنجانده می‌شود
  6. بازه زمانی گزارش گیری
  7. انواع نمودارهای مورد استفاده در داشبورد

موارد زیر نمونه‌هایی از داشبوردهای مدیریتی است که مدیران فروش برای داشتن دید جامع از همه جنبه‌های کسب و کار، از آنها استفاده می‌کنند.

۱. داشبورد قیف سرنخ‌ها (Lead funnel dashboard)

این داشبورد به شما نمایی از همکاری واحد فروش و بازاریابی می‌دهد. با ایجاد یک داشبورد واحد برای فروش و بازاریابی، هر دو بخش می‌توانند تصمیمات داده محور بگیرند.

به عنوان مثال، اگر بخواهید نرخ تبدیل را براساس تیم پیگیری کنید، می‌توانید نقاط قوت و ضعف روند فروش شناسایی کنید. آیا بازاریابی منجر به تولید سرنخ می‌شود، اما این سرنخ‌ها منجر به فروش نمی‌شود؟ آیا مشکل از محتوایی است که شما برای پرزنت کردن محصول یا خدمتتان ارائه می‌دهید؟ یا مشکل از جای دیگری است؟ در نهایت هدف شما این است که واحد فروش به بهترین نحو منابع خود را خرج کند تا بیشترین میزان سود نصیب سازمان شود.

داشبورد lead funnel

۲.  داشبورد پیش بینی فروش

داشبورد دقت پیش بینی که اغلب به عنوان ابزاری مدیریتی برای شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند برای راهنمایی، پاداش و کشف مشکلات  در روند فروش شما در شرکت استفاده شود. آیا به هدف فروش خود دست پیدا کرده اید؟ در چه مرحله ای از پیش بینی‌های خود فاصله می‌گیرید؟ کدام یک از نمایندگان فروش موفق به بستن قرارداد نمی‌شود؟

داشبورد پیش بینی فروش

۳. داشبورد تابلوی امتیازات فروش

داشبورد تابلوی امتیازات فروش، میان کارکنان انگیزه ایجاد می‌کند و روشی برای بازی سازی (Gamification) عملکرد فروش هستند. این داشبورد می‌تواند انگیزه رقابت سالم میان کارکنان بخش فروش ایجاد کند، فرصت‌هایی برای رشد و پیشرفت افراد ایجاد کند تا افرادی که نامشان به طور مداوم در صدر لیست است موقعیت سرپرستی و راهنمایی دیگران را داشته باشند. هم چنین اعلام عمومی امتیازات در این داشبورد باعث می‌شود کارکنان بخش فروش نسبت به عملکرد خود احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

تابلوی امتیازات

۴. داشبورد رقابت و برد/ باخت

داشبوردهای قبلی بر روی نشان دادن عملکرد تیم شما متمرکز هستند. در حالیکه داشبوردهای رقابت و برد/ باخت، روی بخش‌هایی از فرآیند فروش تمرکز می‌کنند که نیاز به مداخله یا اصلاح و راهنمایی دارد. این داشبورد به شما دید کیفی عمیق تری می‌دهد و به شما نشان می‌دهد که کدام یک از نمایندگان فروشتان، معامله‌ها را در برابر رقبا از دست می‌دهند و یا چطور در برابر رقبا برتری کسب می‌کنند.

داشبورد رقابت و برد و باخت

۵. داشبورد KPI ها و فعالیت های فروش

از این داشبورد می‌توانید برای نظم دادن به نیروی فروش خود استفاده کنید. در هوشمند تجارت نمودار، KPIهای فروش به طور اختصاصی برای هر کسب و کار در اختیار مدیران فروش قرار می‌گیرد. درک اینکه معامله در چه وضعیتی است، کدام یک از نمایندگان فروش به طور فعال کار می‌کنند، نمایندگانی که در چند روز اخیر وارد اکانت خود در نرم افزار CRM شرکت نشده اند، و بسیاری از معیارهای دیگر که می‌توانند برای افزایش دقت در روند فروش استفاده شوند را بدانید.

داشبورد KPI

۶. داشبورد مدیریت روزانه

زمان شما به عنوان یک مدیر فروش ارزشمند است. با یک داشبورد مدیریتی شما زمان کمتری را برای جمع آوری گزارشاتی  میگذرانید که میخواهید در مورد آن‌ها با مدیران زیردست و بالادستتان صحبت کنید. دیگر زمانی برای توضیح دادن تناقضاتی که در گزارشاتتان وجود دارد صرف نمی‌کنید زیرا احتمال بروز خطا در این گزارشات صفر است. با داشتن داشبورد فروش می‌توانید بیشتر وقتتان را صرف راهبری نماینگان فروش کنید، میزان ROI را ترسیم کنید، یا از گزارشات این داشبورد برای تامین یا درخواست بودجه و یا افزایش نیروی فروش استفاده کنید.

داشبورد مدیر فروش