مقدمه:

هوش تجاری مفهومی گسترده است که داده کاوی، فرایند تحلیل، ارزیابی عملکرد و تحلیل های توصیفی را دربرمی گیرد. هوش تجاری، تمامی داده های تولید توسط کسب و کار را استخراج و آن ها را به گزارش های توصیفی قابل درک و تصمیم های داده محور تبدیل می کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی پنج شرکت هوش تجاری برتر سال ۲۰۲۱ بپردازیم.

اجازه دهید پیش از معرفی ۵ شرکت هوش تجاری تعریفی از هوش تجاری یا BI داشته باشیم. هوش تجاری فرآیندی است که در آن شرکت‌ها از استراتژی‌ها و فناوری‌ها برای تجزیه و تحلیل داده‌های فعلی و قدیمی، با هدف بهبود تصمیم گیری استراتژیک و ارائه مزیت رقابتی استفاده می‌کنند. در نتیجه این تجزیه و تحلیل، مدیران کسب و کار به بینش جامع از کسب و کار دست پیدا می‌کنند.

داشتن یک سیستم هوش تجاری مدرن این روزها برای هر کسب وکاری کاملاً ضروری است. داشتن بینش جامع از فرآیندهای داخلی شرکت و وضعیت خارجی آن در دنیای رقابتی امروز بسیار مهم است. استفاده از داده‌ها برای بهبود وضعیت شرکت باید جزو ارزش‌های اصلی سازمان قرار گیرد. داده در قرن ۲۱ مانند نفت ارزشمند است و هوش تجاری همانند نیروگاهی است که از آن ارزش خلق می‌کند. حتی اگر شما از این منبع ارزشمند استفاده نکنید، رقبایتان استفاده می‌کنند.

Sisense

دفتر مرکزی: تل آویو و نیویورک

این شرکت هوش تجاری به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در این حوزه شناخته می شود. این شرکت تولید کننده ی نرم افزارهای تحلیل کسب و کار، در سال ۲۰۰۴ با ارائه ی محصولاتی در زمینه ی تحلیل کلان داده ها آغاز به کار کرد. این نرم افزار کاربران بک اند و فرانت اند برای تجزیه و تحلیل حجم بالایی از داده هایی که از منابع مختلف استخراج گردیده اند و مصورسازی (مانند داشبوردها و گزارش ها) آن ها بر روی هر ابزاری مانند موبایل را دارد.

از ویژگی های این نرم افزار هوش تجاری می توان به جمع آوری هوشمند و آسان داده ها اشاره کرد. اما نکته ی مهم در مورد این نرم افزار آن است که به شما امکان می دهد تا داشبوردها را در لحظه رصد و تصمیم های دقیق تر و سریع تری داشته باشید.

قیمت: این نرم افزار یک مجوز سالانه با قیمت سفارشی دارد. در واقع هزینه ها براساس تعداد کاربران، حجم داده ها، نوع پروژه و تایم لاین پروژه محاسبه می گردند.

سرعت پیاده سازی: یکی از نقاط قوت این نرم افزار سرعت فرایند پیاده سازی آن است. استقرار و پیاده سازی محصول در عرض چند روز به پایان می رسد، چرا که نیاز به هیچ گونه سرور و سخت افزار اضافی نخواهد بود.

Zoho Analytics

دفتر مرکزی: کالیفرنیا و چنای هند

این نرم افزار محصول شرکت Zoho Corporation می باشد، یک شرکت نرم افزاری هندی که دفاتر آن در چنای هند و کالیفرنیای آمریکا واقع شده است. شرکت هوش تجاری Zoho Corporation با ارائه ی محصولات مختلف که قیمت پایین تر اما قدرت محاسباتی و قابلیت هایی مشابه با برندهای برتر دنیا را دارد، بازار SaaS را تحت تاثیر قرار داده است.  Zoho Analytics یکی از همین محصولات است که کاربری بسیار آسانی برای افراد غیرمتخصص در حوزه ی تحلیل داده نیز دارد. زوهو مفاهیم و ابزارهای پیچیده را بسیار ساده ساخته و آن را در یک رابط کاربری مناسب عرضه می نماید. شما می توانید از طریق تست نسخه ی آزمایشی این نرم افزار، تمامی این ویژگی ها را مشاهده کنید.

قیمت: برنامه ی رایگان این نرم افزار برای دو کاربر با پنج فضای کاری در دسترس است. نسخه های پولی آن نیز  از ۲۲.۵۰ دلار در ماه شروع می شود.

سرعت پیاده سازی: برای سازمان های کوچکتر به راحتی می توانید ظرف یک یا دو روز این نرم افزار را استقرار دهید اما برای سازمان های بزرگ این مدت می تواند تا چند هفته به طول بیانجامد، تا تمامی کارکنان آموزش دیده و تمامی ارتباطات به طور کامل برقرار شوند.

Wyne enterprise

دفتر مرکزی: Sendai, Japan

Wyne enterprise محصول اختصاصی شرکت، Grape City Inc، یک شرکت چند ملیتی مستقر در سندای ژاپن می باشد. این کمپانی دفاتری در چند کشور مختلف از جمله چین، ایالات متحده و استرالیا دارد. این شرکت توسط Paul Broman در استان میاگی ژاپن تاسیس شد. این شرکت در ابتدا Bunka Orient Corporation نام داشت و نرم افزار مدیریت مدرسه را ارائه می کرد. هم چنین بیش از یک دهه پیش، دو شرکت فناوری آمریکایی را برای کمک به گسترش خود خریداری کرد.

در حال حاضر این محصول به طور گسترده برای طراحی داشبورد و تهیه گزارش ها مورد استفاده قرار می گیرد، بدون آن که کاربر غیرحرفه ای نیاز به دانش کدنویسی داشته باشد. شما می توانید داده ها را منابع مختلفی استخراج و آن ها را برای تحلیل داده ها یکپارچه کنید. در صورتی که علاقمند به آشنایی با ویژگی های این نرم افزار هستید، با استفاده از نسخه ی آزمایشی این نرم افزار می توانید به بررسی محصول بپردازید. ماژول های این نرم افزار شامل برنامه ریزی عملیاتی، داشبوردها و … می باشد. البته ویژگی های اصلی این نرم افزار شامل تجزیه و تحلیل داده ها، مدل سازی، ابزارهای گزارش دهی و پرتال های تخصصی برای کاربران می باشد.

قیمت: طرح های مختلفی برای خریداری وجود دارد.

سرعت پیاده سازی: نصب و استفاده از این نرم افزار نیازی به دانش فنی بالا ندارد.

Qualtrics

دفتر مرکزی: یوتا و واشنگتن

Qualtrics  یک شرکت هوش تجاری موفق با دو دفتر در یوتا و واشنگتن است. این شرکت در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد  و توسط SAP به مبلغ ۸ میلیارد دلار در ژانویه ی ۲۰۱۹ خریداری شد. راهکار هوش تجاری این نرم افزار، Qulatrics Research Core می باشد که بینش های عملی را در اختیار کسب و کارها قرار می دهد. ویژگی اصلی این پلتفرم شامل تحلیل خرید، مدیریت داده ها، مدیریت جبران خسارت، تحلیل های آماری، دسته بندی مشتریان و هدف است. علاوه بر این ماژولی برای مدیریت نظرسنجی های چندکانالی دارد.

قیمت: رایگان

سرعت پیاده سازی: راه اندازی این محصول چند ساعت و در صورتی که نیازهای متفاوتی داشته باشید، عملیاتی کردن آن می تواند چندین روز به طول بیانجامد. هم چنین ممکن است هفته ها برای تسلط کامل بر این نرم افزار نیازمند زمان باشید.

Connexica

دفتر مرکزی: StaffordShire انگلستان

کانکسیکا که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد، به دلیل آسان تر و سریع تر کردن درک داده ها محبوبیت یافته است. دفتر مرکزی این شرکت که در استافورد انگلستان واقع است، نرم افزار هوش تجاری محبوب، پلتفرم CXAIR، را ارائه می کند. این محصول به کاربران این امکان را می دهد که از داده ها در راستای بهبود کسب و کار خود، خلق ارزش کنند. علاوه بر این، ویژگی های این محصول با یک رابط کاربری بسیار مناسب عرضه می گردد.

ویژگی های اصلی CXAIR شامل نمایشگر گزارش، نمودارهای تعاملی ون، داستان های داده، قوانین داده و داشبورد می باشد. این ویژگی ها امکان گزارش های آنی برای تصمیم های کسب و کار را می دهند.

محصول اصلی: CXAIR Platform

قیمت گذاری: حدود ۶۵۳۷ دلار هر سال

سرعت پیاده سازی: این در واقع به نیاز شما بستگی دارد و ممکن است چند هفته یا چند روز طول بکشد.