طبق گزارشات منابع معتبر، دانشمند داده یکی از محبوب ترین مشاغل در سال‌های اخبر است. قبلا در این مقاله در مورد علم داده صحبت کردیم. حال در این یادداشت قصد داریم در مورد فرایند دانشمند داده شدن، صحبت کنیم.

فرآیند دانشمند داده شدن ساده نیست و مستلزم زمان و تلاش فراوان می‌باشد و اگر واقعا به این حوزه علاقه‌مند هستید، ارزش زمان گذاشتن و تلاش کردن را دارد.

راه‌های زیادی برای دانشمند داده شدن وجود دارد که ما یکی از بهترین راه‌های ممکن را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱-یک زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کنید و آن را یاد بگیرید. این زبان معمولا Python و یا R است. بهتر است که Python را یاد بگیرید چرا که کاربردی‌تر است. برای یادگیری موارد پایه حدود ۲ الی ۴ هفته زمان نیاز است. همچنین سعی کنید به دانش کلی نسبت به کتابخانه‌‌های Python مانند Pandas دست یابید.
۲-از پلتفرم‌های آنلاین مانند Coursera و edx، دوره‌های یادگیری ماشین که توسط Andrew NG تدریس شده است را بگذرانید. دسترسی به تمامی ویدیوهای آن رایگان است. اگر چه این دوره‌ها قدیمی هستند؛ اما بسیار پایه‌های علمی شما را تقویت خواهند کرد. می‌توانید تمارین مربوط به آن را توسط Python و R انجام دهید.
۳-دوره‌های دیگری را نیز بگذرانید. در صورتی که در حال یادگیری زبان R هستید، دوره‌ی Analytics Edge در پلتفرم edx و در صورتی که با زبان Python کار می‌کنید، دوره‌ی mlcourse.ai می‌تواند بسیار مفید باشد. می‌توان دوره‌ی mlcourse.ai را به عنوان بهترین دوره تلقی کرد چرا که مسائل تئوری را به بهترین شکل بیان می‌کند و همچنین دارای تمارین کاربردی است. همچنین نقشه‌ی راه برای شرکت در مسابقات Kaggle را نیز به شما نشان می‌دهد.
۴-برای یادگیری SQL اقدام کنید. در بیشتر شرکت‌ها داده‌ها در پایگاه‌های داده رابطه‌ای (Relational Databases) نگهداری می‌شوند. بنابراین بهتر است که خود را با مفاهیمی مانند SELECT، GROUP BY، CTE، JOIN و سایر موارد آشنا کنید.
۵-سعی کنید با داده‌های خام کار کنید تا کار کردن با گروه داده‌هایی که داده‌های آن‌ها شسته رفته نیستند را یاد بگیرید.
۶-حداقل ۱ یا ۲ پروژه‌ی اساسی را تکمیل کنید. به عنوان مثال، می‌توانید یک آنالیز بسیار دقیق را با توجه کامل به جزئیات انجام دهید، یا نسبت به مدلسازی گروهی از داده‌ها اقدام نمایید. همچنین می‌توانید یک اپلیکیشن نیز طراحی کنید. با این کار یاد خواهید گرفت که چگونه ایده‌پردازی کنید، چگونه ایده‌ی خود را عملی کنید، چگونه داده جمع‌آوری کنید و یک پروژه‌ی کامل را تکمیل کنید.
۷-در مسابقات Kaggle شرکت کنید و مهارت‌های خود را بیازمایید.