همانطور که در ۲۰۲۱ Gartner’s Magic Quadrant و موسسه فارستر  مشهود است، پلتفرم مایکروسافت به عنوان پیشرو معرفی شده است و در جایگاه دوم  Tableau در نظر گرفته شده است. اما با توجه به بازار ایران که رقابت بیشتر بین دو ابزار کلیک ویو و پاور بی آی وجود دارد سعی کردیم تا این دو ابزار را با یکدیگر مقایسه کنیم.

تفاوت کلیک ویو و پاور بی آی

ابزارهای هوش تجاری BIاول: تجزیه و تحلیل و ایجاد محتوا: Power BI > QlikView

Power BI از نظر نمایش بصری و قابلیت دسترسی از هر پلتفرمی پیشرو رقابت است. در حالی که هم Power BI و هم QlikView تجزیه و تحلیل پیشرفته ای را ارائه می‌دهند، Power BI تجزیه و تحلیل‌های اثبات شده را نشان دهد. پاور بی آی همچنین در بازیابی داده‌ها بهتر عمل می‌کند. با این حال، هر دو راهکار شانه به شانه هم داشبوردهای تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته را پشتیبانی می‌کنند.

دوم: مدیریت داده‌های کسب و کار: Qlikview > Power BI

به نظر می‌رسد که قابلیت ذخیره سازی داده‌ها و ETL  در Qlikview بهتر از Power BI باشد. Qlikview   تمرکز بیشتری بر مشتری نهایی دارد که آنها را قادر می‌سازد تا تجربه کاربری بهتری به مشتریان ارائه دهد.

سوم: سهولت انتشار نتایج: Qlikview > Power BI

در Qlikview استفاده از گزارشات مصورسازی شده فوق العاده آسان است. در نتیجه، کاربران برای انتشار، به اشتراک گذاری و کار گروهی افراد بر روی داده‌ها و محتوا آسان تر می‌شود.

چهارم: پشتیبانی از زیرساخت‌ها: Power BI > QlikView

رقابت در این حوزه تنگاتنگ است. در حالی که QlikView از نظر معماری، امنیت و مدیریت داده‌ها با استانداردهای Power BI برابر است، اما Power BI در اتصال به منابع داده ای مختلف و استخراج داده از آن‌ها بهتر عمل می‌کند. QlikView برای اتصال و تعامل با نرم افزارهای تجاری، نرم افزارهای مدیریت سیستم و حتی نرم افزارهای فروش به استفاده از APIهای گسترده وابسته است. اما Power BI این نقطه ضعف را پوشش داده است و با یکپارچگی کامل باMicrosoft Dynamics ،Salesforce ، Google Analytics ، GitHub ، comScore ، Adobe Analytics ، Circuit ID ، Azure Mobile Management ، Mailchimp ، MS Excel و … کار را بسیار آسان کرده است.

پنجم: سهولت یادگیری: Power BI > QlikView

کار با QlikView برای افرادی که با علم داده آشنا هستند آسان است. اما کار کردن با آن برای دیگران بسیار پیچیده خواهد بود. در مقابل Power BI  رابط کاربری فوق العاده آسان و کاربرپسندی دارد که کار کردن با آن برای کاربران مثل کار کردن با نسخه پیشرفته تر Excel است.

ششم: سهولت استفاده: Power BI > QlikView

QlikView که برای اهداف تحلیلی ساخته شده است به کاربران اجازه می‌دهد تا خود را در کد نویسی‌ها غوطه ور کرده و مدل‌هایی را که ایجاد می‌کنند آزمایش کنند. این ممکن است برای دانشمندان داده یا برنامه نویسان ویژگی بسیار مثبتی باشد اما برای افرادی که نیاز دارند در کوتاه ترین زمان ممکن بینش‌های عملی برای تصمیم گیری به دست آورند این ویژگی می‌تواند بسیار دردسر ساز باشد.

هفتم: ویژگی‌ها: Power BI > QlikView

Power BI و QlikView تقریبا ویژگی‌های مشترکی ارائه می‌دهند، اما تک تک افراد با هر سطح دانشی می‌توانند از پاور بی آی استفاده کنند حتی افرادی که در بازاریابی، فروش و سایر دپارتمان‌ها فعالیت می‌کنند. در عکس زیر یک خلاصه مفید از FinancesOnline است که این ویژگی‌ها را نشان می‌دهد:

power bi features

نتیجه گیری:

Power BI برنده رقابت است 

هر رهبر بازاری یک برگ برنده دارد. برای Power BI، این برگ برنده یکپارچگی با مجموعه برنامه‌ها و سیستم عامل‌های مایکروسافت است. سطح بالای یکپارچگی، گردش کار پلتفرم و پشتیبانی پیشرفته پلتفرم از انواع منایع داده‌ای، برتری power BI نسبت به QlikView است. با نصب ورژن موبایل Power BI در گوشی‌های هوشمند، یک مزیت دیگر را برای شما فراهم می‌کند. این ویژگی به خصوص برای تیم‌های فروش که به اطلاعات و بینش در در هر زمان و هر زمان حتی در حال حرکت نیاز دارند، بی نهایت ارزشمند است.

مهمتر از همه، سرعت نوآوری در Power BI یک معیار مهم است. استفاده از آخرین نسخه کوئری‌ها، ارائه سریع گزارشات و بینش‌ها و قابلیت استفاده از کوئری‌های پردازش زبان طبیعی را ارائه می‌دهد. اندرو پترسون تحلیلگر داده Economical Insurance می‌گوید: “در حالی که نمودارها و داشبوردهای در Power BI بیشترین توجه را به خود جلب می‌کنند، مایکروسافت به طور مداوم در حال تلاش برای بهبود اتفاقات پشت صحنه در مورد پردازش زبان طبیعی است که آینده BI در این حوزه خواهد بود.”

 

منبع