همونطور که می دونید هر ماه نسخه جدیدی از Power BI Desktop منتشر می شه اما نسخه نوامبر ۲۰۱۸ Power BI desktop انقدر امکانات جدید و خوبی بهش اضافه شده که تصمیم گرفتم یک پست اختصاصی توی وبسایت قرار بدم.

خب بریم سراغ امکانات جدید و مهم این بروزرسانی

۱.امکان کپی کردن ویژوال ها از یک فایل Power BI Desktop به فایل دیگر

یکی از قابلیت هایی که خود من مثل خیلی های دیگه دنبالش بودم و هیچوقت نمی پذیرفتم که این امکان در پاور بی آی دسکتاپ وجود نداره، این بود که نمی‏‌شد ویژوال ها رو از یک فایل Power BI Desktop کپی و به یک فایل دیگه از Power BI Desktop منتقل (paste) کرد! حالا خبر خوب این هست که این قابلبت در بروزرسانی این محصول اضافه شده و خیلی راحت می‌تونید این کار رو در آخرین ورژن انجام بدین و نکته جالب اینه که ویژوال های موردنظر خیلی خوب به فایل پاور بی آی مقصد منتقل می شوند و با فایل جدید کاملا سازگار هستند. به عنوان مثال اگر از تم استفاده می‌کنید ظاهر ویژوال انتقال داده شده با تم فایل جدید منطبق می‌شود.

 

۲.امکان Collapse and Expand برای ماتریس

عزیزانی که قبلا از SSRS و یا اکسل استفاده کرده باشند با نحوه نمایش در هایرارکی ها کاملا آشنا هستند، اما این نحوه نمایش تا قبل از آخرین ورژن پاور بی آی دسکتاپ به صورت پیش فرض وجود نداشت که همونطور که در تصویر زیر می بینید این قابلیت هم به Power BI Desktop اضافه شده تا کاربران بتوانند خیلی راحت از دسته های اصلی به زیرشاخه ها اصطلاحا Drill Down کنند.

۳.تغییرات ظاهری در فیلتر داشبوردها

در گذشته فضایی که فیلترهای متناسب را روی داشبورد ها اعمال می‌کردیم خیلی در دسترس نبود و من خودم جزو کسانی بودم که فکر می‌کردم به این قسمت که اهمیت زیادی هم دارد باید توجه بیشتری بشود. که خوشبختانه این قابلیت هم در ورژن جدید (البته به صورت آزمایشی) اضافه شد و برای سهولت کار، یک تب جدید برای این فیلترها در نظر گرفته شده که کاربر می‌تونه فیلتر های اعمال شده روی گزارش و ویژوال ها رو به راحتی ببینه و اونها رو تغییر بده.

۴.Conditional Formatting برای ویژوال‌ها

تا قبل از آخرین آپدیت فقط برای تعدادی از ویژوال ها امکان استفاده از Saturation وجود داشت، یعنی می‌تونستیم برای دسته بندی های مختلف روی یک مژر (Measure) شدت رنگ را تغییر بدهیم. به عنوان مثال اگر مثلا فروش زیاد بود شدت رنگ افزایش میافت و بلعکس. اما این امکان در بروزرسانی جدید خیلی کامل تر شده، به این شکل که برای تغیرر رنگ این ستون ها می‌تونیم از Conditional Formatting که قبلا فقط برای جداول استفاده می‌شد استفاده کنیم و هر سبک فرمول و قانونی که داریم رو در رنگ ستون ها اعمال کنیم و با بازه های رنگی متفاوت، مفهوم جامع تری به نمودارها بدیم.

۵.New Modeling View

یکی از دغدغه هایی که در پاور بی آی وجود داشت این بود که زمانی که تعداد جداول زیاد می‌شدند، کار کردن با قسمت Relationship کمی سخت می شد. اما در آپدیت نوامبر۲۰۱۸ امکان ایجاد دیاگرام های متفاوت در Power BI فراهم شده که خیلی راحت می‌تونید در این دیاگرام ها فقط بعضی از جداول رو نمایش بدید تا این صفحه از اون حالت شلوغی اولیه خارج بشه. قابلیت مهم دیگری که بسیاری از افراد دنبالش بودن، یعنی فولدر بندی ستون ها و مِژرها که قبلا نظیر اون رو در Power Query Editor داشتیم هم در این قسمت اضافه شده تا برای کسانی که با تعداد مژرهای زیاد سروکار دارند کاربردی تر باشد.

 

۶.امکان استفاده همزمان از DirectQuery و Imported

در گذشته اگر از قابلیت Imported در زمان استخراج داده ها استفاده می‌کردیم، گزینه Direct Query که در واقع راهکار پیاده سازی گزارش های در لحضه یا  real-time بود غیر فعال می‌شد. اما امکان فوق العاده ای که چند ماه قبل به صورت آزمایشی اضافه شده بود این بود که در یک فایل پاور بی آی می‌تونستیم به صورت هم زمان از هر دوحالت استفاده کنیم، حالا در ورژن نوامبر ۲۰۱۸ این امکان نهایی شده و می‌تونید با خیال راحت از آن بهره ببرید.