یکی از محدودیت‌های ویژوال‌های استاندارد Power BI، تعداد مژرهایی است که به صورت گرافیکی نمایش می‌دهند. برای مثال scatter chart دارای مژرهای X-Axis، Y-Axis و Size است. کاستوم ویژوال Impact Bubble chart که در آگوست ۲۰۱۷ منتشر شد، علاوه بر مژرهای ذکر شده از ۲ مژر دیگر جهت نمایش به صورت خطوط راست و چپ حباب‌ها نیز پشتیبانی می‌کند. در شکل زیر، خطوط راست و چپ حباب‌ها نمایشگر فروش خالص نمایندگی‌های فروش و فروش خالص اینترنتی است.

نمایش یک نمونه از impact bubble chart

در این نمودار ۵ مژر وجود دارد که شامل X-Axis، Y-Axis، Left Bar، Right Bar و Size می‌شود. در این مثال، خط سمت چپ حباب استرالیا نشان می‌دهد که بیشترین فروش این کشور مربوط به فروش اینترنتی بوده و برای کانادا مربوط به فروش نمایندگی‌ها است.

این نمایش گرافیکی به ازاء هر آیتم در ویژوال استاندارد scatter قابل نمایش نیست. البته به عنوان tooltip میتوان این مژرها را اضافه کرد که نیازمند این است که کاربر نشانگر را روی هر آیتم نگه دارد.

در این نسخه impact bubble chart فرمت کردن data label ها، legend یا عنوان محورها وجود ندارد.  به همین خاطر یک باکس متنی برای راهنمای کاربران قرار داده شده است که در سمت راست شکل بالا نیز قابل مشاهده است.

همچنین همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، در این نمودار تغییرات حباب‌ها به صورت سایه قابل نمایش است:

نمایش تغییرات حباب ها در impact bubble chart

نحوه استفاده از این نمودار:

  • ابتدا کاستوم ویژوال را در Power BI آپلود نمایید. برای اطلاع از نحوه دانلود یا import کاستوم ویژوال به این لینک مراجعه کنید.
  • در این مثال در قسمت Name، استودیو های فیلم سازی و در X-Axis و Y-Axis فروش داخلی و فروش خارجی قرار داده شده است.
تنظیمات استفاده از impact bubble chart در power bi

در قسمت play axis، سال و در قسمت size فروش جهانی قرار گرفته است.

تنظیمات play axis برای استفاده از نمودار حبابی در پاور بی آی

با قرار دادن سال در محور متحرک Play axis یک نوار در زیر نمودار نمایش داده می‌شود و همچنین برای هر حباب سایه ایجاد می‌شود. از طریق سایه‌ها و با تغییر سال در نوار متحرک می‌توانید تغییرات حباب‌ها را نسبت به سال قبل مشاهده نمایید.

نمایش play axis در چارت حبابی در power bi

با قرار دادن درصد فروش داخلی و درصد فروش خارجی در right bar و left bar خطوط اطراف حباب‌ها ظاهر می‌شود. رنگ حباب‌ها نیز بر اساس موقعیت آن ها در نمودار تغییر می‌کند، است.

  • از قسمت format می‌توانید تغییرات ظاهری دلخواه را اعمال نمایید و برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

در مجموع این نمودار برای نمایش داده‌ها در دسته‌بندی‌های دلخواه مطلوب می‌­باشد و مزیت آن بر Scatter Chart تعداد مژرهای قابل نمایش آن و رصد تغییرات است.

اگر در مورد این متن سوال، انتقاد یا پیشنهادی دارید، در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید.