در سپتامبر ۲۰۱۶ تیم Power BI امکان پیش بینی دیتا را برای کاربران خود فراهم نمود.  پیش بینی، به عنوان یکی از اجزاء داده کاوی، جزء اولین گام های ارائه هوش مصنوعی برای کاربران Power BI است. اضافه نمودن Forecasting به گزارشات، شما را در تحقق اهداف کسب و کارتان یاری می نماید. در این مقاله در مورد پیش بینی در power bi  می‌خوانیم.

سوالی که پیش می‌آید این است که، Power BI از چه الگوریتمی برای پیش بینی استفاده می‌کند؟  پاور بی آی از مدل‌های Exponential Smoothing  استفاده می‌کند که در آن مشاهدات اخیر وزن بیشتری از مشاهدات قدیمی‌تر دارند.

Forecasting در قسمت Analytics Pane  و در حال حاضر تنها برای Line Chart ارائه شده است. این قابلیت فعلا برای نمودار یک خطی قابل استفاده است.

نحوه استفاده Forecasting در Power BI :

۱- ابتدا دیتاست خود را وارد نمایید.

۲- Line Chart را انتخاب نموده و دقت نمایید که محور X حتما می‌بایست از داده‌های زمانی خوانده شود.

۳- پس از انتخاب محورهای نمودار در بخش Analytics Pane قسمت Forecast را انتخاب نمایید.

پیش بینی با استفاده از power bi

در این قسمت چندین ویژگی قابل انتخاب است که در زیر آنها مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • Forecast Length: به صورت پیش فرض ۱۰ در نظر گرفته شده است. این عدد تعیین می‌کند که دیتای شما چند گام زمانی  پیش‌بینی شود.
  • Ignore Last: در این قسمت می‌توانید مشخص کنید که چند گام زمانی نادیده گرفته شود که میتوانید آن را خالی بگذارید.
  • Confidence interval: این ویژگی یعنی اگر ما این پیش بینی را روی دیتاست‌های مختلف انجام دهیم با احتمال مثلا ۹۵% نتایج یکسان با پیش‌بینی دریافت میکنیم.
  • Seasonality: در این قسمت باید دوره دیتا را که می‌خواهیم در ویژوال مشاهده کنیم را مشخص کنیم. در مثال ما یک دوره ۱۲ ماه است و پیش‌بینی ما بر اساس ماه در نظر گرفته شده در نتیجه عدد ۱۲ را می‌گذاریم. اگر دیتا بر اساس روز باشد باید ۳۶۵ را قرار دهیم. همچنین می‌توانید از حالت پیش فرض (Auto) استفاده کنید.
نحوه پیش بینی با استفاده از power bi

۴- پس از انتخاب موارد بالا، گزینه Apply را انتخاب نمایید. اکنون می‌توانید روند پیش بینی دیتای خود را مشاهده کنید. حاشیه اطراف خط پیش‌بینی نیز نمایشگر محدوده بالا و پایین پیش بینی هستند که در قسمت تنظیمات می‌توانید آن را به دلخواه تغییر دهید یا حذف کنید.

 

همانطور که مشاهده کردید Power BI این امکان را برای شما فراهم کرده است که به راحتی دیتای خود را در محور زمان پیش‌بینی نمایید که این ویژگی می‌تواند تاثیر به سزایی در تصمیم‌گیری‌های شما داشته باشد.

منبع : وبسایت پاور بی آی 

 

اگر در مورد پیش بینی در power bi سوالی دارید، در قسمت نظرات مطرح کنید.