در این مطلب می‌خواهیم در رابطه با کلاسترینگ در پاور بی آی صحبت کنیم. اما قبل از هر چیز باید گفت که در کلاسترینگ گروه‌ها بر مبنای ویژگی‌های بخصوصی دسته بندی می‌شوند.

مطابق تعریف ویکی پدیا: “خوشه بندی” اساساً مجموعه‌ای از خوشه‌ها است که معمولاً شامل تمام اشیاء در مجموعه داده‌ها می‌شود. علاوه بر این، می‌توان رابطه خوشه‌ها را به یکدیگر تعریف کند، به عنوان مثال، سلسله مراتب خوشه‌های تعبیه شده در یکدیگر.

همچنین باید بدانید که “خوشه” را دقیقا نمی‌توان تعریف کرد، شاید یکی از دلایلش این باشد که الگوریتم‌های خوشه‌بندی زیادی وجود دارد.

برای شروع PBI را باز کرده و دیتا سورس مورد نظر خود را به برنامه متصل کنید. سپس فیلد‌هایی که قصد دارید بر روی آن‌ها عملیات خوشه‌بندی را انجام دهید انتخاب کنید. همچنین باید گفت که در پاور بی آی دسته‌بندی گروه‌ها بوسیله ویژوال Scatter Chart انجام می‌شود.

خوشه بندی داده ها با power bi

بعد از اینکه فیلد و ویژوال را مانند شکل بالا انتخاب کردید حالا باید روی “…” در گوشه چارت کلیک کرده و سپس Automatically find Clusters را انتخاب کنید.

تنظیمات مربوط به خوشه بندی در power bi

خواهید دید که پنجره‌ای مانند شکل بالا باز می‌شود. در این بخش می‌توانید برای کلاستر خود نام وارد کرده و همینطور فیلدهایی که در این عملیات استفاده می‌شود را انتخاب کنید.

نکته‌ای که حائز اهمیت است بخش Number of Clusters می‌باشد. اینجا بصورت پیشفرض بر روی Auto می‌باشد، به این معنی که خود نرم افزار تشخیص می‌دهد مواردی که انتخاب کرده‌اید را به چند خوشه تقسیم‌بندی کند. اما اگر بخواهید می‌توانید اینجا عدد مورد نظر خود را وارد کنید.

clustering with power bi

در نهایت نرم افزار بصورت اتومات گروه‌ها را متناسب با فیلدهایی که انتخاب کرده‌اید دسته بندی و نمایش می‌دهد.

حال ممکن است نیاز داشته باشید که تغییراتی در خوشه بندی خود اعمال کنید. این امکان وجود دارد که مانند شکل زیر بر روی فیلدی که سیستم ایجاد کرده است کلیک راست کرده و گزینه Edit Clusters را انتخاب کنید.

ویرایش خوشه ها در power bi

در انتها باید گفت که برای عملیات خوشه‌بندی کاستوم ویژوال‌های متنوعی در سطح اینترنت موجود می‌باشد، که اگر ویژوال پیشفرض پاور بی آی جوابگوی نیازتان نبود، می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

اگر در مرود این مقاله سوال، پیشنهاد و یا انتقادی دارید در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید.