در این مطلب قصد داریم در مورد یکی دیگر از کاستوم ویژوال‌های Power BI به نام Bubble Chart صحبت کنیم در این نمودار هر حباب دسته مشخصی از دیتا را نمایش می‌­دهد. اندازه حباب نیز بر اساس مژری (measure) که می‌خواهید مشخص می‌شود. همینطور می­‌توانید به جای حباب، از image به عنوان پس­‌زمینه حباب­‌ها استفاده نمایید. در این نمودار قابلیت Hyperlink نیز وجود دارد که در این ویژگی با نگه داشتن نشانگر روی حباب می‌­توانید لینک را مشاهده نمایید.

کاستوم ویژوال bubble chart در پاور بی آی

اگر دیتایی دارید که یک بعد عددی دارد و دارای یک یا دو دسته­‌بندی می‌­باشد، می‌توانید به وسیله این نمودار به صورت موثر آن را نمایش دهید. Bubble chart در حقیقت ساده شده­‌ی Scatter chart است که از حباب­‌های به هم چسبیده تشکیل شده و این فشردگی باعث می­‌شود که در فضای کمتر دسته­‌بندی­‌های بیشتری را به تصویر بکشد.

ویژوال bubble chart

نکته: برای نمایش تصویر به عنوان Background یا hyperlink می‌­بایست در دیتاست خود ستونی مجزا برای لینک تصاویر یا hyperlink ایجاد نمایید و این ستون را در فیلد ویژوال وارد نمایید.

۱- در ابتدا می‌بایست کاستوم ویژول Bubble Chart  را اضافه کنید، اگر نمی‌دانید که چطور کاستوم ویژوال‌ها را به Power BI اضافه کنید، به این مقاله مراجعه کنید.

۲- در فیلد Bubble name اسم حباب را انتخاب نمایید.

تنظیمات ویژوال bubble chart در پاور بی آی

۳- در فیلد value با وارد کردن مقدار مورد نظر، سایز حباب­ها بر اساس این فیلد تغییر می­کند. هرچه مقدار بزرگتر باشد قطر دایره بزرگتر و بالعکس.

ایجاد ویژوال bubble chart

۴- در فیلد Cluster name می‌توانید دسته‌بندی حباب­‌ها را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر حباب­‌ها نشان‌­دهنده شهر باشند می‌توانید نام کشور را در Cluster وارد نمایید تا شهرها بر اساس کشور دسته بندی شوند.

تنظیمات ویژوال bubble chart

۵- در قسمت Image و Hyperlink نیز همان­طور که قبلا اشاره شد می­‌بایست در دیتاست خود ستونی حاوی لینک‌­های مورد نظر داشته باشید تا بتوانید از این ویژگی استفاده نمایید.

۶- در قسمت Format نیز می­‌توانید رنگ حباب­ها را تغییر دهید.

اگر در مورد این مقاله سوالی دارید، در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید.