مقدمه :

داده ها منبعی ضروری برای خرده فروشان محسوب می شوند. امروزه ، اکثر مشاغل صنعت خرده فروشی دریافته اند که باید بر روی داده های دیجیتال خود سرمایه گذاری کنند اما متاسفانه عده ای کمی می دانند که چگونه بهترین استفاده را از آن ها ببرند. این شرکت ها برای بهره گیری از حداکثر پتانسیل های خود باید مدیریت داده ی صحیح داشته باشند.

مدیریت داده ها ، نقطه ی قوت کسب و کارهاست. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد ، تنها ۳ درصد از شرکت ها استانداردهای کیفی اولیه را برآورده می کردند و در ۴۷ درصد از موارد تازه ثبت شده حداقل یک خطای اساسی وجود داشت. عموما خرده فروشان برای سود بردن از داده ها عجله دارند اما مدیریت ضعیف نتایج ناامید کننده ای در پی داشته است. بهبود مدیریت داده ها در صنعت خرده فروشی قطعا بازدهی را برای خرده فروشان تا حد زیادی افزایش خواهد داد. در ادامه ی این مقاله به معرفی هفت فرصت که خرده فروشان می توانند برای مدیریت بهتر داده های خود از آن بهره مند گردند خواهیم پرداخت.

افزایش شخصی سازی بازاریابی

بازاریابی شخصی سازی شده یکی رایج ترین کاربردهای داده ها در صنعت خرده فروشی است. با تاکید بر مدیریت داده ها ، خرده فروشان قطعا در بهبود این رویکرد موفق تر عمل خواهند کرد. غنی سازی داده ها میتواند اطلاعات بیشتری را در خصوص کاربرانی که مورد هدف بازاریابی شخصی سازی شده قرار دارند در اختیار خرده فروش ها قرار دهد. به این ترتیب می توانند از طریق چند کانال مختلف با آن ها ارتباط برقرار کرده و بر کانال هایی که بیشترین مورد استفاده را دارند ، تاکید کنند. این رویکرد تلاش های بازاریابی را موثرتر و نرخ تبدیل را بالاتر خواهد برد.

پشگیری از هدف گذاری نادرست

مدیریت بهتر داده ها می تواند بازاریابی شخصی سازی شده را با به حداقل رساندن خطاها بهبود ببخشد. هدف گذاری نادرست ، به طرز غافلگیر کننده ای یکی از مشکلات رایج می باشد تا جایی که ۹۶درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی ها اعلام کرده اند که اطلاعات یا تبلیغات اشتباهی دریافت میکنند.

خرده فروشان با استفاده از روش های پالایش داده و غنی سازی داده ها می توانند از چنین اشتباهاتی اجتناب کنند. پیش از استفاده از داده ها جهت سفارشی سازی کمپین های بازاریابی باید صحت آنها با بررسی منابع ، توسط خرده فروشان مورد تائید قرار گیرد.

حذف اطلاعات نادرست یا مشکوک و غیرقابل تائید از بازاریابی نادرست جلوگیری خواهد کرد و پیام های مرتبط تری ایجاد خواهد کرد و مصرف کنندگان را درگیر می کند.

به حداقل رساندن هزینه های زنجیره ی تامین

یکی دیگر از پتانسیل های نادیده گرفته شده ی مدیریت داده ها در صنعت خرده فروشی مربوط به مدیریت زنجیره ی تامین است. همان طور که در بازاریابی نیاز است تا خرده فروشان داده های مشتریان را پالایش و تائید کنند ، داده های آن ها در مدیریت زنجیره ی تامین نیز باید دقیق باشد.

دقت و سازماندهی بهتر در این مجموعه داده ها می تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها شود. به عنوان مثال ، سوخت اغلب یکی از بالاترین هزینه ها را در حمل و نقل دارد و صرفه جویی در مصرف سوخت به عوامل مختلفی بستگی دارد. داده های ضعیف یا گمراه کننده در مورد هزینه های سوخت منطقه ای ، کارایی موتور یا زمان سفر می توانند منجر به مصرف سوخت بیشتر شوند. صرف زمان برای آگاهی از صحت این داده ها ، قطعا در کاهش هزینه ها تاثیر به سزایی خواهد داشت.

بهبود عملکرد سایت های تجارت الکترونیک

مدیریت بهتر داده ها هم چنین سبب بهبود عملکرد سایت های فروش آنلاین خرده فروشان گردد. در صورت ضعف در مدیریت داده ها ، خطاهایی مانند اطلاعات ناقص در لیست محصولات یا ارقام نادرست موجودی شود. این خطاها می توانند روی خریداران تاثیر گذاشته و احتمال بازگشت به سایت پس از این تجربه ی ناموفق را کاهش دهد.

پیش از فهرست کردن اقلام در فروشگاه های آنلاین ، خرده فروشان باید از صحت و دقت این داده ها اطمینان حاصل کنند. هم چنین باید حساسیت بیشتری در خصوص داده های مربوط به موجودی به خرج دهند چرا که این داده ها در لحظه به روز می شوند و بنابراین باید عدد واقعی از موجودی را در اختیار قرار دهند. حتی رعایت چنین موارد جزئی می تواند تاثیرات بسیار قابل توجهی بر کسب و کارهای خرده فروشی داشته باشد

جلوگیری از کسری موجودی

به روز رسانی دقیق موجودی ، علاوه بر بهبود عملکرد سایت جهت درک بهتر نیازها و کسری ها ضروری می باشد. خرده فروشانی که مدیریت داده های موجودی خود را بهبود می بخشند می توانند همواره از کسری ها آگاه و موجودی را به روز نگه دارند.

پالایش داده ها و سازماندهی آنها سبب شفافیت در عرضه ی اقلام مختلف خرده فروشان خواهد شد. به این ترتیب با مقایسه ی داده های فروش می توانند تقاضا را پیش بینی و موجودی ها را به روز و ضایعات موجودی را به حداقل برسانند.

جذب مشتریان آگاه به مسائل اجتماعی و زیست محیطی

مدیریت بهتر داده ها ، با گردآوری و سازماندهی داده های پراکنده دیدی جامع از کسب و کار در اختیار خرده فروشان قرار می دهد. با افزایش شفافیت در داخل مجموعه ، می توان با مشتریان نیز شفاف بود. این مسئله سبب جذب مشتریانی خواهند شد که دغدغه ی مسائل اجتماعی و محیط زیستی دارند.

برای مثال ، مدیریت داده ها ، ردیابی قطعات و محصولات و بررسی میزان تولید ضایعات را آسان تر می کند. خرده فروشان می توانند این اطلاعات را برای نشان تعهد اجتماعی یا محیط زیستی خود در اختیار مشتریان قرار دهند. این شفافیت ضمن افزایش اعتماد سبب فروش بیشتر خواهد شد.

پیروی از مقررات حفظ حریم خصوصی داده ها

با جمع آوری داده ها توسط خرده فروشان ، مسئله ی امنیت داده ها اهمیت بیشتری خواهد یافت. کپی برداری ، پالایش و سازماندهی داده ها ارائه ی آن ها را به مسئولان امنیتی نیز تسهیل خواهد کرد. هم چنین می تواند بینش های مفیدتری در خصوص عملیات خرده فروشی و تحلیل های داده ها در اختیار قرار دهد و مهر تائیدی باشد بر اینکه قوانین خاصی باید در مورد آن ها اعمال گردد یا خیر. از آنجایی که ملاحظات و مقررات بیش از پیش سخت گیرانه تر شده است ، این موضوع بسیار اهمیت یافته است.

نتیجه گیری :

مدیریت بهتر داده ها ، کلید موفقیت صنعت خرده فروشی است.

داده ها به شرط استفاده ی صحیح می توانند با ارزش ترین منبع برای صنعت خرده فروشی باشند. مدیریت داده ها در صنعت خرده فروشی علاوه بر استفاده از تمامی ظرفیت ها ، سبب بهبود کسب و کار خرده فروشی از جنبه های گوناگون خواهد شد.

قطعا این هفت حوزه تنها نقاط بهبود نیستند اما مهم ترین آنها محسوب می شوند. با پرداختن به این موارد و بهبود آنها ، خرده فروشان می توانند پیشرفت قابل توجهی در کسب و کار خود داشته باشند.

 

منبع