تغییرات سریع در حوزه هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اتوماسیون موجب شده است که کسب و کارها در استفاده از داده ها بیشتر تلاش کنند و همواره به دنبال بهترین راهکار برای پیاده سازی هوش تجاری در سازمان خود باشند. اگر قصد دارید که سازمان شما راهکارهایی داده محور داشته باشد، هفت ترندی که در سال ۲۰۲۰ در هوش کسب و کار ایجاد شده است، را دنبال کنید.

ترند ۱: وجود راه‌های جدید برای کشف داده

چند سالی است که کسب و کارها از فرم های آنلاین مختلف استفاده می‌کنند که داده های مشتریان و مصرف کنندگان را جمع آوری کنند. اما برای ذخیره داده ها تغییراتی نیز بوجود آمده است: برای نمونه تجهیزات اینترنت اشیا (IoT) کانال های زیادی را برای ذخیره داده ایجاد کرده اند.

Matt Truck  که در حوزه علم داده و هوش مصنوعی فعال است، به این مورد «داده بنیان کردن همه چیز[۱]» می‌گوید. ادعا می‌شود که هرچه افراد بیشتری آنلاین باشند، تحلیل اطلاعات به نحوی می‌شود که سامانه‌های AI می‌توانند از این اطلاعات در جهت اهداف کسب و کار استفاده نمایند.

در سال ۲۰۲۰ تحلیل‌گران هوش تجاری دسترسی به منابع داده ای بیشتری را به نسبت قبل خواهند داشت. به همین دلیل کسب و کارها ذخایر بیشتری از داده ها خواهند داشت تا تصمیم گیری ها در عملیات، بازاریابی و فروش بهینه شود. از این رو سازمان های بزرگ به منظور کسب مزیت رقابتی به دنبال راهکار های هوش تجاری در فروش و … هستند.

ازدیاد کانال های کشف داده موجب می‌شود که کسب وکارها سخت‌تر کار کنند تا از داده های خود محافظت کنند. کانال‌های جدید نتایجی را برای تحلیل‌گران و کسب وکارها فراهم می‌کنند. اما از طرفی موجب به وجود آمدن فرصت برای هکرها و جرایم رایانه ای می‌شوند. بهره برداری و محافظت از داده ها چالش‌هایی است که در سال ۲۰۲۰ با آن مواجه هستیم.

ترند ۲: سازمان‌های بیشتری از پلتفرم‌های BI استفاده خواهند کرد:

با توجه به زیاد شدن کانال های داده ای که باید مدیریت شوند و راه‌های بیشماری که برای بازاریابی محصولات و خدمات وجود دارد، ماموریت تحلیل‌گر سخت‌تر خواهد شد. در نتیجه، سازمان‌های زیادی به دنبال راهکارها، ابزارها و پلتفرم‌های مختلفی مانند Power BI هستند.

به گفته Neil Patel، پلتفرم هوش تجاری یعنی:

جاییکه شما همه داده ها را گردآوری می‌کنید و تصمیم‌های بهتر و داده محور اتخاذ می‌نماید بنابراین شما می‌توانید به جای اینکه درامد خود را برای مدت کوتاهی افزایش دهید، ارزش جاودانه‌ای در کسب وکار خود ایجاد کنید.

ما به شما توصیه می‌کنیم برای پیاده سازی هوش تجاری در سازمان خود از Power BI استفاده کنید.

ترند ۳: تحلیل های پیش بینی کننده کسب وکار

بازاریابی مدرن و متریک‌ها مدام در حال پیشروی هستند. بنابراین اگر روی تحلیل‌های بهتر سرمایه گذاری نمی‌کنید، نمی‌توانید نتایج مطلوب خود را دریافت کنید. جالب است بدانید که امروزه مسیر مشتریان در خرید کالا پیچیده‌تر شده است. به طوری که می‌توان گفت به طور متوسط مشتریان یک برند بیش از ۶ نقطه را قبل از خرید طی می‌کنند. مشاهده تصویر زیر درک بهتری از این موضوع به شما می‌دهد.

Top-Business-Intelligence-Trends

بعضی از ابزارهای از هوش مصنوعی برای پیش بینی دقیق‌تر رویدادها استفاده می‌کنند. آن ها با به کارگیری تحلیل های پیش بینی کننده، ارتباطات نامحسوس بین متغیرهای نامرتبط را شناسایی می‌کنند. تحلیل‌های پیش بینی کننده (Predictive Analytics) از الگوریتم‌هایی برمبنای هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا تحلیل‌گران داده نتایج آینده کسب وکار را پیش بینی کنند.

با نگاهی به وبسایت آمازون متوجه می‌شوید که این فروشگاه آنلاین از هوش تجاری استفاده می‌کند تا رفتار مشتریان را تحلیل کند و خریدهای آینده آن را پیش بینی کند. در نهایت می توان گفت که این خود موجب بهبود زنجیره تامین و کاهش زمان حمل و نقل برای مشتریان می‌شود.

ترند ۴: پردازش زبان طبیعی (NLP) هوشمندتر می‌شود.

امروزه NLP جنبه مهم و حیاتی از هوش تجاری است. NLP به عنوان تحلیل مکالمه‌ای نیز شناخته می‌شود. این تکنیک هوش مصنوعی نرم افزارهای کامپیوتری را آموزش می‌دهد تا زبان را به صورت دقیق‌تری پردازش کنند و آن را به صورتی مشابه خوانش انسان ها مدلسازی نمایند. چند مدل از NLP در زیر آورده شده است:

  • تشخیص صحبت (Speech Recognition)
  • ترجمه ماشین (Machine Translation)
  • آفرینش زبان طبیعی (Natural Language Generation)
  • جست و جوی معنایی (Semantic Search)
  • یادگیری ماشین (Machine learning)

به واسطه توسعه‌هایی که در حوزه NLP در چند سال گذشته، استفاده بازاریابان از داده ها تغییر کرده است. همچنین موجب بوجود آمدن تغییراتی در متدهای جمع آوری و استخراج شده است.

در Power BI، کامپوننت Q&A از NLP استفاده می‌کند. در این کامپوننت شما می‌توانید سوالی از قبیل: «میزان رشد فروش در سال اخیر چقدر است؟» را مطرح کنید و پاسخ درست را دریافت کنید. البته این قابلیت برای زبان فارسی در دسترس نمی‌باشد.

در زمان‌های گذشته تحلیل‌گران داده برای تحلیل داده ها می‌بایست هزاران اسناد را بررسی کنند. اما امروز با وجود پیشرفت هایی در NLP استخراج داده با سرعت بیشتر و بسیار آسان تر انجام می‌شود.

ترند ۵: تجزیه و تحلیل افزوده (Augmented Analytics) هوش تجاری را بیشتر در دسترس قرار می‌دهد

طبق گزارشی از موسسه گارتنر ، تجزیه و تحلیل افزوده یکی از برترین ترندهای تحلیل داده در سال ۲۰۲۰ است. از آنجاییکه تحلیل داده جز جدایی ناپذیر هوش تجاری است، باید انتظار داشت که رشد در تحلیل های افزوده موجب تاثیراتی در پلتفرم های BI می‌شود.

advanced-analytics

ترند ۶: سازمان‌های بیشتری بر Mobile BI تمرکز می‌کنند.

Mobile BI به این معنی است که کاربران به داده‌های مربوط به BI، مانند KPIها، شاخص‌های کسب و کار  و داشبوردها در دستگاه‌های موبایل دسترسی داشته باشند. در سال ۲۰۲۰ با توجه به توسعه ابزارها و راهکارهای مختلف استفاده از mobile BI بسیار بیشتر از قبل خواهد بود.  اپلیکیشن موبایل Power BI قابلیت بسیاری زیادی در این زمینه دارد.

امروزه ۹۲ درصد مدیران ارشد سازمان‌ها از موبایل‌های هوشمند استفاده می‌کنند. به طور کلی، مزایای استفاده از پلتفرم‌های Mobile BI به شرح زیر است:

  • دسترسی به داده ها در هر زمان و هرمکان
  • درصورت وجود داده های real-time ، شما می‌توانید به سرعت واکنش نشان دهید.
  • امکان استفاده برای کارمندانی که به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند.

ترند۷: حاکمیت داده از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود

از آنجاییکه مدیران حوزه IT به دنبال مدیریت نوآوری های تکنولوژیک هستند. نیاز به حاکمیت داده بیشتر مطرح می‌شود. کمپانی ها و صنایعی که حاکمیت شفافی دارند، از رتبه بالاتری در حوزه BI و مدیریت داده بهره‌مند هستند. اگر داده های جمع آوری شده به خوبی مدیریت نشوند و یا اطلاعات دقیق نباشند، موجب سلب اعتماد خواهد شد. علاوه بر این پیروی از  مقررات عمومی حمایت از داده” (General Data Protection Regulation) در سازمان ها از ایهمت بسیار بالایی برخوردار است.

نتیجه گیری

با توجه به پیشرفت های هوش مصنوعی، پلتفرم های هوش تجاری بسیار قدرتمندتر عمل می‌کنند و سازمان ها قادر خواهند بود که از داده ها بینش بیشتری استخراج کنند.

اگر به دنبال پیاده سازی هوش تجاری در سازمان خود هستید، درخواست دمو ثبت کنید. کارشناسان نمودار در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت:

پیاده سازی هوش تجاری در سازمان

 

 

[۱]  “the datafication of everything,”

منابع: وبسایت های www.singlegrain.comwww.klipfolio.comwww.microsoft.com