صنعت توزیع در مقایسه با سال‌ های قبل خود، در مقطع بحرانی ‌ای در تاریخ قرار دارد. توزیع کنندگان همواره به عنوان واسط میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نقش مهمی را در فروش کالاها ایفا کرده‌ اند و مسئولیت نظارت بر این که کالاها صحیح و سالم و به موقع به مقاصد درست برسند را بر عهده داشته ‌اند.
اما اکنون کمی روند تغییر کرده است و تولید کنندگان و خرده ‌فروشان سعی دارند شبکه‌ی توزیع اختصاصی خود را داشته باشند تا با این کار بتوانند واسط را حذف کنند و محصولات خود را به صورت مستقیم به مشتریان عرضه کنند.
در نتیجه، توزیع کنندگان در تلاشند نقش خود را در بازار حفظ کنند و به سوددهی برسند. در واقع، بسیاری از توزیع کنندگان در دو راهی میان تولید کنندگانی که قیمت‌ های خود را افزایش می‌ دهند تا هزینه ‌های افزایش یافته در فرآیند تولید آن ‌ها جبران شود و خرده‌ فروشانی که می ‌خواهند به ازای سفارش ‌های بیشتر مبلغ کمتری پرداخت کنند تا انتظارات مصرف کنندگان را بر طرف کنند، قرار گرفته ‌اند.
همچنین چالش ‌های دیگری نیز وجود دارد که باعث تغییر صنعت پخش می‌گردد؛ مانند نیاز به تجارت الکترونیک و افزایش رقابت میان کسب و کارها.
در این مقاله قصد داریم به شما به عنوان یک توزیع کننده، نکات و روش ‌هایی برای رقابت در صنعت امروزی را توضیح دهیم.

چالش اول: انبارداری و مدیریت انبار

مدیریت انبار به معنی پیگیری و نظارت بر کلیه ‌ی کالاهایی است که وارد انبار شده و یا از انبار خارج می ‌شوند. دانستن مقدار موجودی انبار بسیار مهم است؛ چرا که اگر موجودی خود را ندانید، نمی‌توانید به موقع و در زمان لازم مجدد انبار خود را از کالاهای مورد نیاز پر کنید. در نهایت این امر می‌تواند باعث تاخیر در تامین سفارشات مشتریان و نارضایتی آن‌ ها شود.
استفاده از نرم ‌افزارها می ‌تواند کار را برای شما در این حوزه آسان کند. با سامانه‌ی هوش تجاری شرکت نمودار برای حوزه‌ی انبارداری، شما می‌توانید به صورت آنی وضعیت کالاهای خود را رصد کنید. همچنین می ‌توانید پیش بینی کنید که یک سری از محصولات در چه زمانی موجودیشان به اتمام می ‌رسد و برای ماه‌ های آتی به چه تعداد از آن ‌ها نیاز دارید.

چالش دوم: تجارت الکترونیک

مشکل اصلی این است که بیشتر توزیع‌کنندگان، به خصوص آن‌ هایی که بیش از ۱۰ سال است که در این صنعت فعالیت دارند، با چگونگی کارکرد فروش آنلاین آشنایی زیادی ندارند. در واقع تا چند سال پیش، سایت‌ های مربوط به توزیع کنندگان مانند سایت‌ های سال ‌های دور بودند که نکات اصولی در آن ‌ها رعایت نشده بود و تنها هدف آن‌ ها داشتن بستری برای دریافت سفارشات به صورت آنلاین بود.
اما با رسیدن به سال ۲۰۱۸ و بعد از آن تا به امروز، می ‌توان به وضوح دید که سایت ‌ها بسیار به روز و پیشرفته شده ‌اند و دیگر هدف تنها صرفا داشتن سایت نیست، بلکه هدف به استفاده‌ ی بهینه از تجارت الکترونیک برای جذب و نگهداری مشتریان جدید تغییر پیدا کرده است.
ولی نکته این است که وقتی یک صنعت به طور کامل وارد پلتفرمی جدید می‌شود، در آغاز کار، مشکلات جدی و اساسی به وجود خواهد آمد. به عنوان مثال بحث امنیت سایت ‌ها وجود داشت. مثلا با هک شدن برخی از سایت ‌ها، داده‌ های آن‌ ها به بیرون نشر پیدا می کرد. همچنین این نگرانی وجود دارد که هکرها تمرکز خود را به جای کسب و کارهای B2C به کسب و کارهای B2B معطوف کنند؛ چرا که می‌ دانند آن‌ ها از امنیت کافی و به روز برخوردار نیستند.

چالش سوم: انتظارات مشتریان

شاید بتوان افزایش انتظار مشتریان با گذشت هر سال را بزرگترین چالش برای توزیع‌کنندگان دانست. دلیل این موضوع این است که نسل جوان که در عصر دیجیتال بزرگ شده‌اند، در راس کارها قرار گرفته‌اند.
در اصل، نسل جوان به سفارش آنلاین و جستجو در اینترنت با موبایل عادت کرده‌اند و به همین خاطر یک استاندارد مشخصی برای ارائه‌ی خدمات به مشتری، مانند آن چه کسب و کارهای B2C در طول این سال‌ها ارائه کرده‌اند، مورد انتظار آن‌هاست.
در نتیجه وقتی که این مشتریان با کسب و کارهای B2B مواجه می‌شوند، طبیعتا خدماتی مانند آن چه که از کسب و کارهای B2C دریافت می‌کردند را انتظار دارند. این موضوع برای عمده‌فروشان کمی غیر طبیعی و ناآشنا است؛ زیرا تا پیش از این آن‌ها هیچ دغدغه‌ای برای جلب رضایت مشتریان با استفاده از خدمات ارزش افزوده نداشته‌اند.
در نتیجه صنعت پخش به تدریج در حال تغییر است و مطمئنا کسب و کارها برای بقا و موفقیت باید به وضعیت جدید روی ‌آورند و متناسب با آن تغییر ‌کنند.

چالش چهارم: حذف توزیع کنندگان به عنوان واسط

همان‌ طور که در ابتدا اشاره شد، تولیدکنندگان و خرده‌ فروشان در تلاش ‌اند تا با حذف افراد واسط، با استفاده از شبکه‌ ها و کانال ‌های خودشان، کالاها را به دست مشتریان برسانند.
این کار باعث سود برای هر دو طرف می‌ شود؛ چرا که تولید کنندگان می‌ توانند محصولات خود را با قیمت بالاتری بفروشند و از طرفی دیگر خرده ‌فروشان نیز می ‌توانند آن کالاها را با قیمت پایین‌ تری نسبت به آن ‌چه از توزیع کنندگان خریداری می‌کردند، خریداری کنند.
محرک اصلی این تغییر، تکنولوژی است؛ زیرا خرده ‌فروشان می ‌توانند به صورت آنلاین به بازار توزیع کنندگان وارد شوند و همچنین به صورت مستقیم با تولید کنندگان ارتباط برقرار کنند.
از سوی دیگر، تنها راه حل مشکل اشاره شده نیز، تکنولوژی است. شما به عنوان یک توزیع‌کننده، می ‌بایست بر روی ارائه‌ی خدماتی هدف گذاری کنید و متمرکز شوید که تولیدکنندگان به سادگی نمی ‌توانند آن ‌ها را انجام دهند؛ مانند ابزارهای VMI (Vendor Managed Inventory) که توزیع را به صورت خودکار انجام می‌دهد و با این کار منجر به عدم اتلاف زمان و دارایی باارزش خرده ‌فروشان می‌ گردد.
در واقع با VMI می‌ توان از فروش از دست رفته جلوگیری کرد چرا که باعث می ‌شود که برای انبار، عدم موجودی اتفاق نیفتد. در واقع خرده‌ فروش اطلاعات موجودی کالای خود و مقدار کالای مورد نیاز را برای توزیع کننده ارسال می‌ کند و توزیع کننده نیز بر آن اساس در بازه‌های زمانی مختلف برای او کالا ارسال می ‌کند و بدین ترتیب مشکل عدم موجودی پیش نمی‌آید. در واقع با این کار، بر اساس نیاز خرده فروش، توزیع کنندگان اقدام به تهیه‌ ی محصولات از قبل بر اساس نیاز آن‌ ها می ‌کنند که این مزیت و بسیاری از مزایای دیگر از جمله مواردی است که تنها توزیع کنندگان قادر به انجام آن‌ ها هستند.
برای بهره ‌بردن از این ویژگی نیز سامانه ‌ی هوش تجاری نمودار برای رصد اطلاعات مربوط به انبار و وضعیت موجودی محصولات و پیشبینی موجودی و زمان اتمام آن‌ ها در آینده قابل استفاده است.