Microsoft Power BI service که Power BI online نیز به آن گفته می‌شود، بخش SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس) Power BI می‌باشد. در Power BI service، داشبوردها به شما کمک می‌کنند نبض کسب و کار خود را بگیرید. داشبوردها به شما نمودارهایی را نمایش می‌دهند که با انتخاب آنها می‌توانید گزارشات را مشاهده کنید. داشبوردها و گزارشات به دیتاست ها متصل هستند که کلیه داده­‌ها را به صورت یکجا نمایش می‌دهند.

به صورت معمول شما گزارش‌­ها را در Power BI Desktop طراحی می‌کنید و آنها را در Power BI service انتشار می‌دهید. اما می‌توانید این گزارش ها را در Power BI service نیز بسازید. پس از طراحی گزارشات و داشبوردها می‌توانید آنها را برای کاربر نهایی در Power BI service منتشر نمایید. مهم‌ترین ویژگی Power BI service نحوه کنترل اشتراک‌گذاری گزارشات است. شما محیط کاری ایجاد می‌کنید که در آن شما و همکارانتان به داشبوردها و گزارشات دسترسی دارید و در این محیط مشارکت می‌کنید و درنهایت می‌توانید آنها را به عنوان اپلیکیشن دسته‌بندی و توزیع نمایید. همچنین در این محیط می‌توانید دیتاست‌ها را برای سایرین به اشتراک بگذارید. [۱]

Power BI Report Server یک ریپورت سرور on-premises به همراه پرتال تحت وب است که شما در آن ضمن نمایش گزارشات و KPIها، آن­ها را مدیریت می‌کنید. همراه با آن ابزارهایی برای ایجاد گزارشات، شماره‌­گذاری آنها، گزارشات موبایل و KPI ها وجود دارد. کاربران شما از طریق وب، موبایل و ایمیل به این گزارشات دسترسی خواهند داشت.

Power BI Report Server از جنبه‌های مختلف بهSQL Server Reporting Services وPower BI online service شباهت دارد. مثل Power BI Service، Power BI Report Server  گزارشات Power BI، فایل‌های اکسل و گزارشات چند صفحه‌­ای را میزبانی می‌کند. مثل Reporting Services، Power BI Report Server نیز on premises است. ویژگی­‌های Power BI Report Server مجموعه‌ای از Reporting Services است. هرکاری که در Reporting Services انجام می‌دهید در Power BI Report Server قابل انجام است به علاوه پشتیبانی از گزارشات Power BI.

برای ورود به Power BI Report Server یک پرتال وب وجود دارد که در آن می‌توانید به همه گزارشات و KPIهای خود دسترسی داشته باشید. محتوای پرتال وب در سلسله مراتب سنتی فولدر دسته بندی شده است. در فولدر شما، محتوا بر اساس نوع چیده شده است: گزارشات Power BI، گزارشات موبایل، گزارشات صفحه بندی شده، KPIها و فایل اکسل. دیتا ست ها و منابع دیتای مشترک که به عنوان پایه‌های گزارش در فولدرهای جداگانه هستند. بنا به مجوز دسترسی که می‌دهید، محتوا را در این محیط مدیریت می‌کنید. میتوانید پردازش گزارشات را زمانبندی کنید، بر اساس نیاز به گزارشات دسترسی داشته باشید و در گزارش­های منتشر شده اشتراک داشته باشید. [۲]

Power BI Service

Power BI Report Server

Cloud

On-premises

اطلاعات بر روی سرور مایکروسافت قرار دارد.

اطلاعات بر روی سرور سازمان قرار می­گیرد.

جهت انتشار داشبوردها در این سرویس می­بایست از نسخه PBI Desktop معمولی استفاده کرد.

جهت انتشار داشبوردها در این سرویس می­بایست از نسخه PBI Desktop مخصوص Report Server استفاده کرد.

داشبوردها به صورت تحت وب نمایش داده می­شود.

داشبوردها به صورت تحت وب نمایش داده می­شود.

نسخه PBI Desktop هر ۳ ماه یکبار آپدیت می­شود.

نسخه PBI Desktop هر ۴ ماه آپدیت می­شود.

ایجاد گزارش در جستجوگر یا brwser

عدم ایجاد گزارش در جستوگر

امکان استفاده از R و پایتون وجود دارد.

امکان استفاده از R و پایتون وجود دارد.

Service ارتباط مستقیم به Azure Machine Learning Module دارد که از طریق این سرویس متصل می­شود. می­توانیم نمودارهای AI و اجزاء Power BI  را استفاده و اجرا کنیم.

قابلیت Data alerts دارد.

قابلیت Data alerts ندارد.

پیش نمایش ویژگی­های جدید

عدم امکان پیش­نمایش ویژگی­های جدید

 

Power BI Report Server یا Power BI Service

  • امنیت: بزرگترین دلیل این است که اگر خط مشی امنیتی شما اجازه حرکت به سمت cloud را نمی‌دهد، Power BI Report Server به شما امکان تجربه Power BI به صورت on-premises را می­‌دهد.
  • هزینه: اگر شما هم اکنون برای اشتراک Power BI premium یا لایسنس SQL Server Enterprise SA سرمایه‌گذاری کرده‌­اید، میتوانید از Power BI Report Server بدون هزینه لایسنس جداگانه استفاده کنید. [۳]
  • ایران: اگر شما از Power BI Service  استفاده کنید، این امکان وجود دارد که مایکروسافت، IP‌های ایران را ببندد و دیگر نشود به گزارشات دسترسی پیدا کرد. قبلا مشابه این اتفاق برای سرویس‌های دیگر رخ داده است.

منابع