من همیشه سر کلاسهام به Power BI جویان (واژه ابداعیست 🙂 ) این رو عرض می کنم که همه صحبت های من در رابطه با امکانات Power BI مربوط به امروز هست و ممکنه فردا تغییر کنه! یعنی اینکه مثلا از من می پرسند که آیا امکان تعریف سطوح دسترسی روی رکوردها RLS رو در Power BI Report Serverداریم ؟ من تا دیروز می گفتم خیر اما از امروز به بعد باید بگیم بله چون در ورژن ماه ژانویه ۲۰۱۹ بالاخره ورژن این امکان فراهم شده!

خوب اول ببینیم  Row-level security چی هست؟!

Row-level security یعنی دسترسی در سطوح رکوردها. منظور این هست که ما بتوینم روی ردیف هایی که در جداولمون داریم دسترسی بدیم. برای اینکه واضحتر این موضوع رو درک کنید بهتره کاربردش رو بگیم. وقتی شما فرضا داشبورد فروش شعب مختلف رو در سازمانتون طراحی می کنید گاها این نیاز پیش میاد که مدیر شعبه ها نباید بتونند اطلاعات همدیگر رو ببینید و فقط باید اطلاعات مربوط به خودشون رو ببیند این یعنی اینکه مدیر فروش تهران، فقط اطلاعات تهران رو ببینه و اطلاعات مربوط به بقیه شعب رو نتونه ببینه! ما این کار رو با RLS پیاده سازی می کنیم.

ما این امکان رو در SSAS و Power BI Service از قبل داشتیم اما نمی تونستیم به راحتی از این امکان در Power BI Report Server استفاده کنیم که خوشبختانه این امکان بهبه خاطر کلی درخواست کاربران به نسخه ماه ژانویه ۲۰۱۹ اضافه شد.

آیکون جدید برای (Power BI desktop (RS

یک مشکلی که همیشه همه رو گمراه می کرد این بود که کاربران از منوی ویندوز نمی تونستند خیلی راحت متوجه بشن که کدام  Power BI Desktop عادی هست و کدام Power BI Desktop برای Report Server !!! خبر خوب اینکه تو این ورژن مایکروسافت آیکون مربوط به Power BI Desktop برای Report Server روعوض کرده که به نظرم آیکونش از آیکون Power BI Desktop عادی خیلی هم قشنگترم هست.

Color saturation on visuals

قابلیت بعدی هم از اون امکانات فوق العاده ای هست که امکان تغییر رنگ ویژوال ها رو به ازای قوانینی که  ما تعریف می کنیم رو فراهم می کنه. قبلا همچین امکانی رو نداشتیم و اگر می خواستیم این کار رو انجام بدیم مجبور بودیم از Custom visual ها استفاده کنیم.

همچنین اشاره ای کنیم به امکانات دیگه ای  که قبلا در Power BI Desktop عادی وجود داشت و الان این این امکانات به Power BI Desktop Report Server اضافه شده.

  • امکان انتقال ویژوال ها از یک فایل PBI desktop به یک فایل PBI desktop دیگه (copy – paste)
  • امکان جست و جو در فیلترهای داشبورد (فبلتر صفحه ها، ویژوال ها و گزارش)
  • امکان Expand & Collapse در ماتریکس که کاملا شبیه اکسل هست و خیلی از کاربران دنبالش بودن!
  • Smart guides for aligning objects که واقعا به این قابلیت نیاز بود چون تنظیم کردن object ها رو در داشبورد خیلی راحت تر می کنه این قابلیت شبیه Power point هست.

برای دانلود می تونید به صفحه دانلودها برید و آخرین ورژن رو اونجا دانلود کنید!

اگر سوالی هست می تونید در قسمت نظرات سوالتون رو بپرسید!