به کارگیری هوش تجاری (BI) دارای ۲ جنبه است و اغلب به استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزار پرداخته می‌شود و سایر موارد از قبیل طراحی Data warehouse و ابزارهایی که برای رفع مشکلات مربوط به داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند در راس توجه قرار دارند.

اما باید دقت نمود که علاوه بر جنبه‌ی مذکور، جنبه‌ی دیگری نیز وجود دارد که از اهمیت یکسانی با آن برخوردار بوده و آن فرهنگ هوش تجاری است. ساخت یک فرهنگ هوش تجاری در عین حال که به سازمان شما این امکان را می‌دهد که داده‌ها را به ماهیت سازمان خود تبدیل کنید و از آن به عنوان یک شاخص استفاده نمایید، که این خود منجر به دید عمیق‌تر شما نسبت به سازمان نیز می‌شود. نتیجه‌ی این امر این است که همه‌ی اشخاص می‌توانند تصمیمات بهینه‌تری اتخاذ نمایند.

در به کارگیری یک فرهنگ هوش تجاری، یک سازمان موفق بر روی استفاده و بهبود توانایی نیروهای خود تمرکز می‌کند و هدف از آن، تبدیل شدن هوش تجاری به جزئی جدایی‌ناپذیر از سازمان است.

در ادامه، به ۵ عنصر اصلی برای ساخت یک فرهنگ هوش تجاری می‌پردازیم:

۱-استقبال از ایده‌ها و تغییرات :

یکی از مهم‌ترین ارکان یک فرهنگ موثر هوش تجاری، در دسترس بودن داده‌هاست. دسترسی به داده‌ها در سازمان شما باعث می‌شود تعداد بیشتری از افراد تیم شما بتوانند بر روی بازدهی و سوددهی شرکت شما تاثیر بگذارند.

سعی کنید شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنید که تیم شما در سریع‌ترین زمان ممکن بتواند نیازهای خود را پیدا کند و با آموزش مناسب آن‌ها، بستر موفقیتشان را فراهم سازید. اجازه دهید تک تک اعضای تیم ایده‌ها و افکار خود را بیان کنند تا ابتکارات جدیدی برای سازمان شما رقم بخورد.

۲-همکاری :

سازمان هایی که به صورت موفقیت‌آمیزی در حال به کارگیری فرهنگ هوش تجاری هستند، در مواقع لازم از همکاری و کمک دیگران بهره می‌برند. همه‌ی ما حین انجام کار با چالش‌هایی روبرو می‌شویم و روش صحیح آن است که هر یک از افراد در موارد لازم از کمک اطرافیان خود استفاده کند. در واقع هر یک از افراد دارای مهارت می‌توانند مشکلات احتمالی را حل کند ولی نکته این است که هر شخصی به گونه‌ای متفاوت کار خود را انجام می‌دهد و داده‌ها را تحلیل می‌کند. در نتیجه، با همکاری تیمی، سازمان شما می‌تواند به دید بسیار کامل‌تر و عمیق‌تری نسبت به داده‌ها دست پیدا کند.

۳-پیشرفت گام به گام :

تمرکز بر روی پیشرفت گام به گام بسیار امر مهمی است. در واقع شما نباید اجازه بدهید که کمال‌گرایی و ایده‌آل‌گرایی شما مانع پیشرفت شما شود. سازمان‌های موفق بر این حقیقت اشراف دارند که هر قدمی که بر‌می‌دارند، از اهمیت فراوانی برخوردار است و اجازه نمی‌دهند که اهداف بلند مدت آن‌ها جلوی پیشرفت کنونی آن‌ها را بگیرد.

با این پیشرفت گام به گام، سازمان شما می‌تواند خود را با چالش‌های احتمالی در آینده بهتر تطبیق دهد. در واقع ایجاد یک فرهنگ هوش تجاری، با گام‌هایی که اکنون می‌توانید در راستای آن‌ها قدم بردارید شروع می‌شود و در حین مسیر دارای چشم‌اندازی به آینده نیز هستید.

۴-تاکید بر خودکارسازی (Automation) :

اگر فرآیندی قابل تکرار نباشد، ایستا و بدون تغییر تلقی می‌گردد. با خودکارسازی وظایف مختلف هوش تجاری در سازمان خود، فضای بیشتری برای امور IT فراهم می‌شود که در نتیجه‌ی آن امکان کار بر روی پروژه‌های بزرگتر فراهم می‌گردد. در این راستا شما می‌توانید از ابزارهای مختلف مانند ربات‌ها برای خودکارسازی استفاده نمایید.

۵-هوش تجاری به بخشی از زندگی خود تبدیل کرده و با آن زندگی کنید :

ساخت یک فرهنگ هوش تجاری یک کار پاره‌وقت و موقت به حساب نمی‌آید. فرآیندی است که زمان می‌برد و ادامه دادن آن مستلزم تلاش مستمر و بی‌وقفه است. بنابراین یک فرهنگ هوش تجاری موفق به عنوان زندگی دوم شما تلقی می‌گردد.

هوش تجاری در سازمان شما