مقدمه
با شیوع بیماری کرونا ، تحول دیجیتال در سرتاسر دنیا شتاب بالایی گرفته است و رشد حوزه ی کلان داده یا بیگ دیتا را نیز سرعت بخشیده است. این رشد بی سابقه ، تغییر و تحولات بسیاری را در سال آینده رقم خواهد زد.

کلان داده ها یا big data با ایجاد چالش ها و فرصت های جدید در سال آینده ، تحولات فراوانی را ایجاد خواهند کرد. در این مقاله به ۵ مورد از این تغییرات اشاره خواهیم کرد :

کلان داده ها به یکی از موضوعات سیاست خارجی تبدیل می شوند.

دولت ها با تبدیل شدن کلان داده ها به موضوعی مهم و پرکاربرد ، قوانینی را در این خصوص تنظیم خواهند کرد. این روند پیش از این نیز با وضع قوانینی مانند GDPR و قانون امنیت داده های چین شکل گرفته است ، اما در سال ۲۰۲۲ نیز هم چنان در مرکز توجهات قرار خواهد داشت. برنامه ای که اخیرا توسط دولت چین ارائه شده حاکی از رشد سه برابری صنعت کلان داده ها تا سال ۲۰۲۵ می باشد. پیش بینی می شود که کشورها خطوط و مرزهایی را جهت محدود ساختن تجارت دیجیتال تعیین کنند.

بیگ دیتا فرایند آموزش و استخدام را بهینه می کند.

در سال ۲۰۲۲ کسب و کارها در بحبوحه ی کمبود نیروی کار ، به طور جدی تری از کلان داده ها یا بیگ دیتا برای امر استخدام بهره خواهند برد. نیروی دریایی آلمان اعلام کرده است که برای انتخاب بهترین گزینه در سمت های مورد نیاز خود ، از کلان داده ها استفاده خواهد کرد. سازمان های دیگر نیز همین تاکتیک را به کار خواهند بست ، از طرفی حفظ نیروهای موجود نیز مسئله ی بسیار مهمی است.

هم چنین سازمان ها با استفاده از داده ها به شخصی سازی برنامه های آموزشی و به حداکثر رساندن پتانسیل کارکنان خود می پردازند. تمامی این اقدامات منجر به افزایش بهره وری در سازمانها خواهد شد.

تجزیه و تحلیل های در لحظه به تجارت الکترونیک ثبات می بخشند.

یکی دیگر از حوزه های تغییر و تحول کلان داده ها در سال ۲۰۲۲ ، استفاده از تجزیه و تحلیل های در لحظه به خصوص در تجارت الکترونیک یا ایکامرس است. از آنجایی که در دوران پاندمی کرونا خریدهای آنلاین افزایش چشمگیری یافته است ، برندها و کسب و کارهای حوزه ی تجارت الکترونیک باید از داده ها بیشترین بهره را ببرند. تحلیل های آنی می تواند در بازاریابی فروشگاه های آنلاین نقش اصلی را ایفا کند و همچنین تحویل محصول از طریق انتخاب بهترین مسیر رضایت مشتریان را به دنبال داشته باشد.

داده های مربوط به نقشه می توانند چندضلعی تحویل محصولات را تعریف کنند که تعیین می کند چه مراحلی برای فرایند تحویل کالا مورد نیاز است. در سال ۲۰۲۲ ، مسیرهای تحویل محصولات در تجارت الکترونیک با توجه به تغییرات آب و هوایی ، الگوهای ترافیک و سایر عوامل موثر در لحظه به روز خواهند شد. در نتیجه هزینه های حمل و نقل و لجستیک کاهش یافته و کارایی تا حدقابل توجهی افزایش خواهد یافت. 

مشکلات امنیتی در حوزه ی داده شدت خواهد یافت.

یکی از مهم ترین کاربردهای کلان داده ها یادگیری ماشین است. در حال حاضر ۵۰ درصد شرکتهایی که در نظر سنجی شرکت کرده بودند از حداقل یکی از کاربردهای یادگیری ماشین استفاده کرده اند و این تعداد رو به افزایش است. data poisoning (به معنای حمله ای که سعی در دستکاری مجموعه داده های آموزش داده شده دارد) به شدت زیاد خواهد شد.

متخصصان علم داده باید خود را برای مقابله با چنین مواردی آماده کنند ، هم چنین شرکت ها باید امنیت مدل های یادگیری ماشین و داده های خود را بهبود ببخشند. در صورتی که استانداردهای امنیت سایبری در چنین مواردی در سال  ۲۰۲۲ تامین نشود ، الگوریتم های یادگیری ماشین به جای آن که مفید باشند ، خطرناک خواهند بود.

افزایش مراکز داده ی سبز 

به تبع افزایش تقاضا برای کلان داده ها ، تاثیر آن ها بر محیط زیست نیز جدی خواهد شد. با افزایش شدت تغییرات آب و هوایی ، شرکت های بیشتری به دنبال روش های پایداری تر برای استفاده از کلان داده ها در سال ۲۰۲۲ خواهند بود. در واقع مراکز داده ی سبز و تاسیسات انرژی های تجدید پذیر محبوب تر خواهند شد.

کسب و کارهایی که رویکرد استفاده از مراکز داده ی سبز را اتخاذ کنند ، از سوی مشتریان آگاه به مسائل زیست محیطی حمایت خواهند شد. شرکت ها ممکن است از سوی دولت نیز فشاری را برای استفاده از چنین مراکزی تجربه کنند ، چرا که مسئله ی پایداری محیط زیست به مسئله ای بسیار مهم در دنیای سیاست تبدیل شده است. چنین تغییری ممکن است در ابتدا مشکلاتی را ایجاد کند اما در بلند مدت علاوه بر تاثیرات مثبت بر کسب و کار ، سبب حفظ زمین خواهد شد.

نتیجه گیری :

بهره گیری از  Big data در سال ۲۰۲۲ به اوج خود می رسد.

کلان داده ها در تاریخ نسبتا کوتاه خود ، پیشرفت های چشمگیری داشته اند و در سال ۲۰۲۲ به این رشد ادامه خواهند داد. این بدان معناست که هم چنان تغییرات بسیاری در راستای بلوغ این حوزه باید اتفاق بیفتد. تغییر فناوریها و روندهای اجتماعی ، کلان داده ها و نحوه ی استفاده ی شرکت ها از آن را دستخوش تحول خواهد کرد.

این پنج مورد در واقع تغییراتی هستند که در سال ۲۰۲۲ در این حوزه رخ خواهند داد و شرکت ها و کارکنان در صورت آشنایی با آن ها می توانند برای رویایی با آن ها آماده شوند.

 

منبع