بارها از بنده در ارتباط با لایسنس Power BI سوال شده که آیا این نرم افزار رایگان هست؟ هزینه لایسنس آن چقدر هست؟ و موضوع دیگر اینکه مجوزهای Power BI چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ به همین خاطر در این مطلب سعی کردم خیلی ساده این موضوع را بررسی کنم و امیدوارم که دغدغه دوستان در این رابطه مرتفع بشه.

۱.Power BI Desktop

این محصولِ پاور بی آی کاملا رایگان بوده و امکان تحلیل اطلاعات را در کامپیوتری که از آن استفاده می‏ کنید فراهم می کند. تمام امکانات نسخه Desktop برای همه افراد قابل استفاده هست. در همین مورد برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این محصول می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

۲.(Power BI Service (Website

در ادامه اگر بخواهید از سرویس ابری Cloud) Power BI) استفاده کنید سه انتخاب در رابطه با لایسنس برای شما وجود دارد که همین جا تفاوت های آنها را توضیح می دهم.

  • Power BI – Free

    در واقع این لاینسس برای کسانی مفید است که می خواهند اطلاعات خود را تحلیل کنند و نیازی ندارند که این داشبورد ها را در اختیار دیگران قرار دهند. ورژن رایگان Power BI بسیار کاربردیست و شما می توانید به انواع مختلف منابع اطلاعاتی (بدون محدودیت) متصل شده، و داده ها را(بدون محدودیت) پاکسازی و آماده کنید. همینطور باید گفت که در این ورژن می توانید از همه امکانات مصورسازی سرویس پاور بی آی استفاده کنید، اما در این لایسنس از قابلیت های Apps, App Workspaces , analyze in excel نمی توان استفاده کرد. امکان بروزرسانی داده ها به صورت برنامه ریزی شده برای این مجوز به صورت روزانه می باشد.

  • Power BI – Pro

    تفاوت اصلی Pro و Free این است که در Pro می توانید داشبورد ها را در اختیار دیگر کاربران Pro قرار دهید. هر دو ورژن Pro و رایگان محدودیت ۱۰ GB فضا را به ازای هر کاربر دارا بوده و همچنین در هر دو مورد نمی توان Data set با حجم بیش از ۱ GB اپلود کرد. پس انتخاب خیلی ساده هست، اگر به اشتراک گزاری داشبورد ها نیاز دارید باید از این لایسنس استفده کنید. امکان برروزرسانی داده ها به صورت برنامه ریزی شده برای این لایسنس به صورت ساعتی بوده و  هزینه آن ماهانه ۹.۹۹$ به ازای هر کاربر می باشد.

 

  • Power BI – Premium

در ماه می ۲۰۱۷ لایسنس جدیدی برای اسفاده از Power BI معرفی شد. این لایسنس مبتنی بر فضای اطلاعاتی بوده و در واقع اگر حجم داده های شما بسیار زیاد باشد (بیش از ۱۰ GB) و می خواهید از منابع اختصاصی بستر کلاود پاور بی آی استفاده کنید، این لایسنس برای شما بهترین گزینه است. اما در رابطه با هزینه آن باید گفت که تقریبا از حدود ماهی ۴۹۹۵$ شروع می شود.

در صورتی که بخواهید تخمین دقیقی از هزینه با توجه به نیازتون داشته باشید می توانید به این صفحه مراجعه کنید!

 

۳. Power BI Report Server

برای استفاده از پاور بی آی بدون اتصال به سرور های مایکروسافت به صورت On-premise باید از Power BI Report Server استفاده کرد. در رابطه با قابلیت های این محصول نیز می تونید این صفحه را مطالعه کنید!

اما نکته مهمی که در مورد این سرویس وجود دارد این است که به صورت رسمی نیاز به لایسنس Premium است ولی می توانید در زمان نصب این ابزار، گزینه Developer را انتخاب کرده و از امکانات آن بهره مند شوید و همینطور مشکل Trial 180 روزه را نداشته باشید. این موضوع برای نسخه های اخیر Power BI Report Server بوده و در آن ها محدودیتی برای Developer توسط مایکروسافت گزارش نشده است!

امیدوارم که دغدغه های مخاطبان را در ارتباط با این مساله به خوبی پوشش داده باشم. اگر سوالی در این رابطه دارید می توانید آن را در قسمت نظرات مطرح کنید.