Power BI Desktop یکی از ابزار های سرویس Power BI می باشد که می توان از آن به عنوان یک ابزار فوق العاده قوی با کاربری آسان برای تحلیل اطلاعات استفاده کرد. در این مقاله سرویس های Power BI را به طور کلی بررسی کردیم در اینجا سعی می کنیم قابلیت ها و نحوه استفاده از Power BI Desktop را بررسی کنیم.

مایکروسافت از سال ۲۰۱۰ بر روی ارایه یک راهکار Self-Service BI کار کرده است که این امکان را اولین بار در اکسل با افزونه های Power Pivot, Power View, Power Query, Power Map فراهم کرد. به خاطر محبوبیت و استقبال کاربران از این ابزارها بعد از گذشت مدتی مایکروسافت همه این امکانات را در سرویس Power BI تجمیع کرد. Power BI Desktop در واقع راهکار Personal BI می باشد که در آن می توان داده ها را از منابع اطلاعاتی مختلف جمع کرد و آنها را به آسانی تحلیلی کرد.

برای دانلود این ابزار می توانید به سایت Power BI مراجعه کنید و فایل نصب آن را دانلود کنید (آدرس دانلود فایل نیز در این لینک قرار داده شده است)

 

آماده سازی داده ها

برای استفاده از Power BI Desktop در اولین گام با انتخاب گزینه Get Data و مشخص کردن آدرس، داده ها را از منابع اطلاعاتی استخراج می کنیم. در این قسمت امکان استخراج انواع منابع اطلاعاتی نظیر فایل اکسل و یا دیتابیس SQL Server، Oracle،… به سادگی وجود دارد. علاوه بر آن می توان با انخاب گزینه Edit وارد قسمت Query Editor شد و تغییرات را با امکانات موجود در این قسمت و زبان فرمولی M روی داده ها اعمال کرد. در واقع این قسمت ابزار ETL برای Power BI محسوب می شود که همه کارهای پالایش و یکپارچه سازی اطلاعات برای تحلیل را در اینجا انجام می دهیم.

مدل سازی داده ها

پس از بار گزاری داده ها در Power BI Desktop از قسمت Relationship ارتباط داده ها را مشخص می کنیم و از قسمت Data هم برای تعریف و طراحی  Calculated Measure (مقادیر محاسباتی مانند فروش، خرید، موجودی، …) و Calculated Column ها استفاده می کنیم. همچنین در این قسمت می توانیم برخی ویژگی های مربوط به اشیا را مشخص می کنیم مثلا تغییر نوع داده های یک ستون، تغییر مرتب سازی (Sort) در ستون ها، تغییر نام اشیا و …

 

نمایش اطلاعات

در نهایت، پس از طراحی مدل سازی در قسمت Visualization داشبوردها را طراحی می کنیم که این جز شبیه به همان Power View در اکسل طراحی شده است. در این قسمت نوع نمودار ها،نام گزاری نمودار ها، اندازه، رنگ و همه چیز هایی که مربوط به نمایش اطلاعات باشد را مشخص می کنیم. در Visualization هم یک قسمت برای فیلتر کردن اطلاعات وجود دارد که با استفاده از آن می توان اطلاعات را در سه لایه (نمودار، صفحه ، کل صفحات) فیلتر کرد. در کل این قسمت به شکلی طراحی شده است که بتوان داشبوردها را به سادگی و در کوتاهترین زمان ممکن طراحی کرد.

 

محدودیت های Power BI Desktop

در مجموع Power BI Desktop امکان تحلیل انبوه اطلاعات را با کاربری خیلی راحت فراهم میکنه بدون اینکه داده ها از سازمان شما خارج شوند. در مقایسه آن با Power BI service قابلیت هایی مثل Quick Insight و یک سری امکانات دیگر را ندارد اما این قابلیت ها هم، نیاز اصلی برای تحلیل اطلاعات محسوب نمی شوند. محدودیت دیگه ای که وجود داره برای نمایش داشبورد ها به صورت تحت وب هست که برای اینکار Power BI desktop به تنهایی نمیتونه این نیاز رو پاسخگو باشه برای حل این مشکل شما یا میتونید داشبورد را در سرویس کلاود Power BI پابلیش کنید و یا اینکه از Power BI Report Server استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه کنید

لازم به ذکره که این ابزار به صورت ماهانه به روز رسانی میشه و امکانات جدیدی به اون اضافه میشه!